2009-08-07, 21:30
Medlem
Swe.patriots avatar
Hej.

(Ber om ursäkt om det är på fel ställe som jag postade den här tråden)

Jag har märkt att så fort jag installerar spel/program på min bärbara dator, så ökar vikten på själva datorn.
Jag har en dålig rygg och är fysiskt handikapad att lyfta tyngre saker, så jag måste vara väldigt försiktig med hur mycket jag belastar ryggen.

Jag har också märkt att mitt PS3 (Playstation 3) blivit tyngre med tiden, speciellt nu när det varit så dåligt väder, då har det blivit att jag köpt spel direkt ifrån internet till mitt PS3 och installerat. Detta är i sig inget problem, eftersom jag inte bär runt på konsolen så värst ofta, men det är bara något jag märkt av när man ska flytta det.

Så min fråga är, vad är vikten/fil ration, te.x. 1gb = 100 gram.

Tack på förhand, MVH Patrik.
Citera
2009-08-07, 21:32
Medlem
The Crashs avatar
Haha, du måste skämta.

Nej, vikten ökar inte med 100g / gb.
Citera
2009-08-07, 21:34
Medlem
Tänk från ett annat perspektiv, så fort jag lär mig något nytt (eller min hjärna) skulle jag då väga mera då?

Nu har jag säkert helt fel, men det är ändå vad jag tror
Har svårt att tänka mig att den skulle väga mera
Citera
2009-08-07, 23:28
Medlem
Tord_Ywels avatar
Vi får räkna på det, vad väger en liter ström egentligen?
Citera
2009-08-07, 23:52
Medlem
claymanns avatar
Han kanske är seriös, kan ge ett mer seriöst svar på frågan:

Nej hårddisken blir inte tyngre om den fylls med information eftersom att en hårddisk ser ingen skillnad på om den är tom eller full, en tom hårddisk är också nån slags information, och information är 1or o nollor, och dessa väger lika mycket.

Dock får hårddisken teoretiskt högre vikt när de är igång och snurrar, men den skillnaden är mycket liten..
Citera
2009-08-07, 23:55
Medlem
asdf011s avatar
Kan tyckas vara en dum fråga, men väger informationen som lagras digitalt verkligen ingenting alls? Självklart inte så mycket att det är märkbart, men tråden får mig iallafall att fundera.
Citera
2009-08-08, 00:01
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Kan tyckas vara en dum fråga, men väger informationen som lagras digitalt verkligen ingenting alls? Självklart inte så mycket att det är märkbart, men tråden får mig iallafall att fundera.
Nej, den väger inget. Det är en nolla som byts ut mot en etta.
Citera
2009-08-08, 00:59
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Nej, den väger inget. Det är en nolla som byts ut mot en etta.
Okay, så skillnaden i vikt mellan tom och full hårddisk är lika med noll. Klart som glas nu.

Men är det säkert att digital information inte väger något över huvud taget? Kanske behöver sova bara, men jag undrar faktiskt. Datan är väl på något sätt fysisk, tänker jag.
Citera
2009-08-08, 02:01
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Okay, så skillnaden i vikt mellan tom och full hårddisk är lika med noll. Klart som glas nu.

Men är det säkert att digital information inte väger något över huvud taget? Kanske behöver sova bara, men jag undrar faktiskt. Datan är väl på något sätt fysisk, tänker jag.
Data är ett påhitt. Det är ett sett att definera, styra och komminucera med elektroner.
Citera
2009-08-08, 09:07
Medlem
Citat:

om magnetfältet på hårddiskskivan står såhär ---- är det en nolla och om det står såhär ||||| är det en etta. Förvisso hemskt förenklat, men du fattar grejen. Information måste inte öka vikten på mediet. Gör tankeexprimentet att du klipper ut bokstäver (instället för att rita med penna) i ett papper. Då blir ju pappret t.o.m. lättare efter att man tillfört information. Poängen är väl att informationen inte är vikt- eller energilös. Vi har ju ett papper. Eller en skiva i hårddisken.

/Hast
Citera
2009-08-08, 14:00
Medlem
kklasens avatar
Man kan i teorin omvandla hårddiskutrymme till vikt. Men i praktiken är det ingen skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in