Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-08, 09:18
Medlem
mrKSMBs avatar
jag hade tänkt mig att byta processor i två av mina äldre datorer. den ena datorn är en dell optiplex GX1 med en p3 på 500 MHz, den andra är en dell dimension XPS R450 med en p2 på 450 MHz. går det att byta dom? i såna fall finns det något jag borde tänka på innan?
Citera
2009-08-08, 09:26
Medlem
sommarlovs avatar
Släng dom.
Du hittar betydligt bättre datorer begagnat för några hundralappar!
Citera
2009-08-08, 09:41
Medlem
mrKSMBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Släng dom.
Du hittar betydligt bättre datorer begagnat för några hundralappar!

nej tack, behåller dom hellre.
Citera
2009-08-08, 10:50
Medlem
Rhallas avatar
Det är absolut inte lönt att lägga tid och pengar på dom.
Citera
2009-08-08, 11:27
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrKSMB
jag hade tänkt mig att byta processor i två av mina äldre datorer. den ena datorn är en dell optiplex GX1 med en p3 på 500 MHz, den andra är en dell dimension XPS R450 med en p2 på 450 MHz. går det att byta dom? i såna fall finns det något jag borde tänka på innan?
kommer inte bli lätt att hitta passande processorer till dom. för gammalt helt enkelt.
sorry
Citera
2009-08-08, 12:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrKSMB

När det gäller GX1 så går det att byta till en P3 av samma typ (Katmai slot 1) på 600 Mhz. Med adapter går det sätta i en modernare P3 på upp till 1 Ghz, men dessa adaptrar är lite svåra att få tag på. slot1 CPUer hittar man lätt på datorskrotar och dyl.

När det gäller XPS R450 så tycks nte Katmai fungera så bra, men PIII Coppermine Slot1 (550 Mhz till 1.1 Ghz) skall fungera.

Eventuellt kan man behöva uppgradera/nedgradera BIOS för att de nya cpuerna skall fungera. Det finns många beskrivningar på nätet om hur man uppgraderar dessa maskiner (som är relativt vanliga). Det svåra är att få tag på bra Slot1 CPUer då de knappast säljs på andrahandsmarknaden idag. Det är lättare att hitta en gammal maskin med rätt cpu billigt att skrota..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in