• 1
  • 2
2009-08-08, 16:18
Medlem
kthxbyelols avatar
Inte fr att min mor r lika extrem men ser likheter i allt du skriver, "ftt allt du pekat p" "ditt liv r s jvla ltt" etc. Ena sekunden kan man f hra att man r den som hller samman familjen med mitt lugn (r en ganska lugn person) medan man andra sekunden kan f hra att man r totalt dum i huvudet, och en bortskmd snorunge.

Har under drygt ett r nu frskt flyttat hemifrn men att att hitta ett vettigt jobb och en liten jvla etta ngonstans verkar vara totalt omjligt. Det tragiska r att min mor har inte ngon diagnos s som adhd ven om jag har brjat fundera i dessa banor.

Precis som du skriver s r hon hur trevligt som helst mot andra personer vilket ger ett sken av att vara den lttaste morsan i vrlden. Inte s att jag ska verdriva nu oftast r hon schysst men hennes "veckliga" utbrott har brja ftt mig att tappa tron p det hr. Nr jag r hemma sitter jag bara vid datorn annars slaggar jag hos nn brud/polaren. Vilket leder till att allt gr i en ond cirkel dr man fr hra typ "du sitter ju bara vid datorn" eller "du r aldrig hemma".

Sjlv r jag 19r och har nyligen tagit studenten vilket gr att jag sker jobb mer frekvent n ngonsin.

Har en frga till dig efter min mors utbrott s kommer hon alltid och ber om urskt nr hon har lugnat ned sig efter en timma vilket hon d visar att hon verkligen ngrar sig. Gr din mor det ocks eller skiter hon i det fullstndigt eftert?

I alla fall knde bara att det fans vissa likheter och knde mig tvungen att skriva av mig, hur knns det nu d nr du flyttat hemifrn har allt blivit lttare?

Citera
2009-08-08, 16:31
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kthxbyelol
Inte fr att min mor r lika extrem men ser likheter i allt du skriver, "ftt allt du pekat p" "ditt liv r s jvla ltt" etc. Ena sekunden kan man f hra att man r den som hller samman familjen med mitt lugn (r en ganska lugn person) medan man andra sekunden kan f hra att man r totalt dum i huvudet, och en bortskmd snorunge.

Har under drygt ett r nu frskt flyttat hemifrn men att att hitta ett vettigt jobb och en liten jvla etta ngonstans verkar vara totalt omjligt. Det tragiska r att min mor har inte ngon diagnos s som adhd ven om jag har brjat fundera i dessa banor.

Precis som du skriver s r hon hur trevligt som helst mot andra personer vilket ger ett sken av att vara den lttaste morsan i vrlden. Inte s att jag ska verdriva nu oftast r hon schysst men hennes "veckliga" utbrott har brja ftt mig att tappa tron p det hr. Nr jag r hemma sitter jag bara vid datorn annars slaggar jag hos nn brud/polaren. Vilket leder till att allt gr i en ond cirkel dr man fr hra typ "du sitter ju bara vid datorn" eller "du r aldrig hemma".

Sjlv r jag 19r och har nyligen tagit studenten vilket gr att jag sker jobb mer frekvent n ngonsin.

Har en frga till dig efter min mors utbrott s kommer hon alltid och ber om urskt nr hon har lugnat ned sig efter en timma vilket hon d visar att hon verkligen ngrar sig. Gr din mor det ocks eller skiter hon i det fullstndigt eftert?

I alla fall knde bara att det fans vissa likheter och knde mig tvungen att skriva av mig, hur knns det nu d nr du flyttat hemifrn har allt blivit lttare?

Ibland nr hon har blivit frbannad brukar hon be om urskt, men det r ju inte som r det vrsta, utan nr hon snackar annars inser hon att hon har rtt vilket hon inte fattar verkar det som.

Jag har precis ftt en sosslgenhet, vilket jag r vldigt tacksam fr. Har tidigare under min bardom slungats fram och tillbaka mellan olika kontaktfamiljer under helger d.
Fast hon r sdan att hon drar upp alla sm skitsaker nr hon r sur, saker om som hnt ratal tillbaka vilket fr en att m dligt. Hon r mellan helvetet och himlen hela tiden. Vilken kan svnga p ngra sekunder.

Det r klart att det r lite lttare nu nr jag flyttat fr tv mnader sedan. Men dom frsrjer mig fortfarande och jag mste fortfarande leva efter dseras vilkor.
Citera
2009-08-08, 17:14
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
. Men dom frsrjer mig fortfarande och jag mste fortfarande leva efter dseras vilkor.
Om detta utgr ett problem fr dig s stt dig ner med dina frldrar och gr upp en verenskommelse om vad de fr i utbyte mot att de hjlper dig ekonomiskt, grna nerskrivet s det inte blir missuppfattningar senare. Skulle det fungera?
Citera
2009-08-08, 17:27
Medlem
TheBusters avatar
Inte fr att det hjlper dig just nu, men sta ut. Palla dig igenom skolan och sedan se till att byta stad. Fa bra distans till dem minst 30 mil och sedan kan du ha kontakt pa dina villkor.
Citera
2009-08-09, 11:53
Medlem
91Daves avatar
Jag hade bara en dlig dag
Citera
2009-08-09, 12:38
Medlem
Frimodigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
Jag r 18 r och har flyttat hemma. Mina frdrar har under hela min uppvxt levt p lg inkomst samt att jag haft 3 yngre syskon.

Min morsa har diagnostiserad ADHD och drfr jvligt labil som person. Lugn ena stunden, men pltsligt kan det vnda efter 5 min och
helvetet brakar ls, beslut ndras hit och dit, djur kps fr att sedan sljas en mnad senare, vi flyttar till nya stllen fr att sedan flytta igen ett r senare, och s har det hllt p under hela min uppvxt, nu r jag 18. Har aldrig haft en trygg tillvaro ngon gng eftersom hela min uppvxt varit full av besvikelser, vilket jag lrt mig och leva med. Aldrig varit p utlandssemester fastn vi sker planerat det tiotals gnger. En gng satt vi tillockmed i bilen pvg till flygplatsen d morsan och helvetet brt ls och vi vnde om.

Ena stunden snackar hon om att jag r en vluppfostrad och geners grabb fr att sedan nr hon r grinig bertta fr vnner och bekanta vilket jvla missfoster till unge hon har.

Ett exempel r nr jag var 12 r och fick en cykel fr 1000 spnn. 7 r senare fr man hra att man r en jvla snorunge som ftt allt man pekat p, enbart pgrund av den hndelsen.

Jag har p senare tid bestmt mig fr att aldrig ta emot ngot frn dom, inte minsta lilla grej, men d blir man anklagad fr att inte vara njd med det man fr och r otacksam nr dom s snllt stller upp p en. Men jag har heller aldrig bett dom efter hjlp. (jag kan sga att min farsa inte sger speciellt mycket, han bara hnger med morsan, utan egna sikter).

Men farsan har ocks under alla r ftt hra p saker som morsan drar som r 15 r gamla, och att allt r hans fel hela tiden. Hon kan fatta ett beslut, vilket farsan naturligtvis gr med p, men gr det t pipan lgger hon hela skulden p honom. Han har liksom lrt sig att det inte r vrt att yttra sig - d man bara fr skit fr det. Och nr hon r frbannad r hon s fruktansvrt oknslig - och kan krnga ur sig de mest krnkande saker mest till farsan d.

Jag var hem frra veckan, d jag blev bjuden p mat, vilket jag tillochmed erbjd mig att betala, med det behvdes naturligtvis inte. Vad tror du man fr hra veckan efter - jo att man r en snyltande snljp, vilket hon naturligtvis snackat med alla sina bekanta med, s det r ju inget sdr jttetrevligt rykte hon sprider om en.

Vet fan inte hur man ska reagera tillbaka eftersom hon inte inser att hon gr ngra fel. Jag har aldrigt anklagat henne fr ngonting eller sagt ngot dumt till henne.

Jag har precis flyttat hemifrn men bor i samma stad och gr i skola i samma stad som min familj bor.

Hon tycker att jag inte tar ansvar fr mitt liv, fastn jag r vldigt sjlvgende och r en praktelev i skolan.

Hur ska jag gra? Jag kan ju liksom inte fly frn problemen eftersom jag fortfarande gr i skolan och inte har ngot jobb.

Hej! Reagerade rtt starkt nr jag lste din berttelse. Det fr att det lter nstan som ngot jag hade kunnat skrivit nr jag var 18 r. Har ocks en mamma med diagnostiserad ADHD och tre yngre syskon som jag ftt ta mycket ansvar fr. Jag knner igen precis allt det du skriver, men jag kan bara ge dig de rd och tips som har fungerat fr mig. Sedan r det upp till dig hur du vill gra och om du r stark nog.
Du mste frska frigra dig frn din familj, framfrallt din mamma. Visa att du har en egen vilja och egna principer som du inte ruckar p. Om din mamma ber dig om att gra saker s gr du det bara om du sjlv knner innerst inne att du vill, inte fr ditt dliga samvetes skull eller fr att du tror att hon blir ledsen/sur/arg annars. Du mste stta dig sjlv som prioritet ett fr en gngs skull, vilket jag gissar att du inte gjort innan med en sdan mor och som ldsta syskonet.
Vad din mamma sger om dig fr st fr henne. ven om det r trkigt och jobbigt att ha en mamma som sger en massa elakheter s fr du se det som att det sger mer om henne och om hennes intelligens n vad det gr om dig. Till exempel fr jag hra n idag av min mor att jag r egoistisk fr att jag inte har ngon lust att ka 5 mil fr att kpa ett par viner t henne som hon bestmt sig fr att samla p. Det r ett sant exempel, och du ser ju sjlv att det visar vilket pucko hon r. Inte att jag har en egoistisk personlighet. Detta kan du applicera p alla de ord och saker hon faktiskt sger om dig.
Jag flyttade hemifrn nr jag var 17 r pga. att jag inte stod ut med min mamma lngre, och det var ocks frsta steget i frigrelsen frn henne och den stndiga skammen och det dunkande samvetet. Mina frmsta rd r:
- Vga sga NEJ
- Var principfast
- Vlj dina fighter med henne. Frsk till en brjan att bara lta orden rinna av dig. Du triggar igng henne nnu mer om du gr i clinch med henne.
- Frsk att komma ifrn tnket 'mor-och-son', din mamma har ett sdant handikapp s du kan glmma att hon kommer att bli som en riktig mamma eller s normal som du skulle vilja ha henne. Se henne som en bekant eller en vn istllet.
- Har man ADHD s reagerar man mnga gnger som ett barn, d fr du frklara fr henne drefter s att hon frstr vad du menar.

Hoppas jag kunde vara till ngn hjlp... PMa grna om du vill, det r inte ofta jag ser folk som har uppvxter jag faktiskt kan knna igen mig i.
Citera
2009-08-09, 20:13
Medlem
eclipse.s avatar
Jag knner ocks igen mig, fast min mor kanske inte r lika hemsk! Och min mor har inte ADHD.

Men mitt problem r nr jag sger nej, d brakar verkligen helvete ls och jag fr hra dlig, lat, egoistisk, dum jag r och sen nr hon har skllt p mig tillrckligt s ringer hon upp sina kompisar och berttar om allt jag gjort. Detta fr jag nstan hra dagligen av henne. Sist vi brkade fick jag hra vilken gris jag r och hon frstod inte hur nn ens kunde gilla mig och hon tyckte ven jag kunde flytta om det inte passade mig.

Men det spelar ingen roll hur bra jag skter mig s fort jag sger nej eller tar upp mnet pengar s fr hon frispel och brjar sklla p mig. Hon r den nda personen som verkligen kan f mig att grina och m dligt.

Hennes favorit grejer att hacka p r:

G ut med hunden - Hon kpte en hund fr ntt r sen fr hon ville ha en hund(jag brydde mig inte), men nu frvntar hon sig att jag ska g ut med den hela tiden. Liksom hon kan vara vaken i flera timmar sittandes vid datorn, men s fort jag vaknar behver hunden ut och g.

Pengar- Jag fr inte mitt studiebidrag (eftersom jag bor hemma har jag ingen rtt till det typ) Nr jag ber om pengar s finns de aldrig ngra, men hon kan kpa saker till sig sjlv, t. ex dator p avbetalning, internet dongel, cigg flera gnger i veckan, klder, ntter varje dag.

Mat- Jag ter inge ktt undantag kyckling. Min mor dremot vgrar kpa veg mat till mig fr hon anser att det r fr dyrt och ren idioti. Detta har ju resulterat i konstiga matvanor fr mig och att jag r trtt nstan hela tiden och har ofta huvudvrk. D sger hon att det beror p min matvanor och att jag fr skylla mig sjlv, men hon vgrar fortfarande att kpa veg. fr nn mnad sen fick jag magkatarr men ingen ndring jag fr fortfarande skylla mig sjlv.

Sorry fr lng text men jag knde att jag verkligen behvde f ur mig detta. Nu p senare tid har jag tnkt att g till sos fr att f hjlp att flytta till egen lgenhet fr jag knner att jag varken orkar eller vill bo kvar hr, dessutom vill jag inte att vi ska hata varandra resten av livet.

Men r de nn som ha n tips till mig? r detta giltiga sjlv fr att f flytta?
Citera
2009-08-09, 20:18
Medlem
Finns det inte medicin mot ADHD? Har morsan provat att meciniera?
Citera
2009-08-09, 21:42
Medlem
Cranks avatar
Usch, ledsen jag blev av trdstarten

Har inte lst alla svaren men antar att du ftt frgan om hon testat att medicinera? h ska lsa svaren o se efter sjlv.
Har inget rd att ge. Blev bara berrd av det du skrev och fick mig att uppskatta min egen mamma lite extra.
Sknt att du lyckats flytta hemifrn iallafall. Du kan ju bara f det ljusare hrifrn.
Hoppas det lser sig, eller tminstone blir bttre fr dig.
Citera
2009-08-09, 23:59
Medlem
c-d af ands avatar
Mste sga att detta mne drog upp mnga minnen fr mig.

Som flera andra har skrivit hr s mste jag sga att jag knner igen mig sjlv till viss del. Rent ekonomiskt har jag haft en vldigt bra uppvxt. Och min far skall jag absolut inte klaga p d han alltid har varit en underbar mnniska, men hans jobb innebar att han var utomlands halva ret vilket i princip har inneburit att min mor har sttt fr all uppfostran.

Problemet med min mor r att hon har extremt ltt fr att bli sur och nr det vl hnder s kan hon vara sur i dagar och ibland veckor. Nr hon vl var glad s tassade man p t fr att man inte skulle gra henne sur. Men rtt som det var s hade man glmt att packa diskmaskinen eller liknande och man fick ett ryck i rat fr att sedan ha en sur och arg mor ett par dagar framt. Oftast talde hon ven aldrig om varfr hon var sur, utan det var ngot fr mig och min bror att ta reda p. Vilket mer eller mindre var omjligt och man fick g runt och knna sig obekvm, ledsen och illa till mods mer eller mindre konstant. Ju ldre jag blev desto lttare blev det att inse att det trotts allt inte alltid var mitt fel att hon var arg ven ifall hon frskte intala en det.

Jag lste problemet genom att brja p internatskola och flytta 40mil hemifrn som 15ring, visserligen bekostat av frldrarna.

Tekniken att bertta frvrngda saker om en fr bekanta verkar vara en beprvad metod. Hade allting som min mor sagt om mig stmt, s hade jag inte kunnat skriva detta p grund av en trja med knppning p ryggen, som ngra mn i vita rockar frsett mig med.
Som andra ven skrivit s gillar ven min mor att dra upp saker som hnt fr 10-15 r sedan.

Nu skrev jag strsta delen av detta inlgg fr att f skriva av mig, men jag vill ven sga att jag frstr hur du har det och tycker att du gr rtt som frsker f distans till din mor.

Nu nr du har ftt egen lgenhet s har du kommit en bra bit p vgen. Frklara fr din mor att det r bst att ni inte umgs fr att ni inte kommer verens. Du fr tyvrr acceptera att hon kommer att fortstta att prata skit om dig. Men frhoppningsvis s inser personerna hon berttar det fr hur felaktig informationen r.
Se till att gra bra ifrn dig i skolan och sk sedan jobb eller utbildning s lngt ifrn din mor som mjligt.

Lycka till. Nu brjar den bsta tiden i livet.
Senast redigerad av c-d af and 2009-08-10 kl. 00:03.
Citera
2009-08-12, 02:06
Medlem
Arbetarbroders avatar
Inte mycket till trst kanske, din uppvxt kan inte varit s ltt.. Men nr jag lser det du skriver fr jag intrycket att din morsa inte mr speciellt bra.. Allts att hon mste ha ngon slags diagnos av ngot slag..?

Lttare sagt n gjort, men frsk att lta det negativa hon slpper ver dig rinna ver dig s mycket som mjligt.. Det r hon som inte mr bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in