2009-08-11, 23:26
Medlem
assface5s avatar
Hej!
Jag vet inte om detta är rätt forumsdel men jag kom inte på något bättre ställe att lägga denna.

Jag har märkt en sak efter "nära-döden" upplevelser (dock har jag inte vari nära att dö men det har varit gånger när man ramlat med cyklen eller mopeden )

Iallafall när dessa upplevelse har resulterat till att allt går i slowmotion och jag tror att anledningen till detta är att hjärnan skärper alla sinnen för att den känner fara

Min fråga är nu finns det något sätt att ställa om hjärnan efter behag så att man känner allt i ultra rapid när man vill

/assface
Citera
2009-08-12, 00:20
Medlem
DesktopZquaress avatar
det tror jag knappast...
Citera
2009-08-12, 01:07
Medlem
47ans avatar
Det beror nog helt på vad man tror på..

Det finns idag många som lyckas med i mångas ögon onaturliga saker och med tanke på hur pass lite vi vet om våran egen hjärna och hur den fungerar skulle jag aldrig säga nej. Dock skulle det nog krävas en väldigt lång träning av något slag.
Citera
2009-08-12, 01:23
Medlem
Krafses avatar
Det borde nog gå, men frågan är HUR man tränar upp förmågan!? Jag vet ej hur man gör.
Har förresten varit med om detta fenomenet en gång, det var inte bara den externa världen som saktades ner, höga ljud sänktes också tills man knappt hörde det! Folk rörde sig i slow motion. Mycket märkligt. Det hela kändes som om det varade i kanske 5 sek.

Men angående gömda potential, jag tänker nämligen på elitidrottare, (typ springlöpare och såna som använder mycket styrka) de tränar sin förmåga att använda kroppens fysiska potential till max. Det handlar tydligen om psyket, rent av viljestyrka, även om de såklart samtidigt måste träna hårt.
Alla människor har alltså möjligheten att kunna springa väldigt fort, men det krävs ett jävla psyke eller en livshotande situation för att kunna utnyttja kroppens fulla potential. Detta har jag faktiskt också erfarit då jag blev skrämd av något djur som jag trodde var en älg. Trodde den jagade mig så jag sprang som en tok. Jag skulle absolut inte, inte på långa jävla ljusårs vägar, kunna springa så fort igen på kommando.

Nåja som sagt, dessa "gömda" möjligheter finns där, man måste bara lära sig att plocka fram dem.

Har förövrigt läst om supersyn och superhörsel under drogrus. Mycket intressant faktiskt. Jag är dock lite skeptisk men man vet ju aldrig, det kan ju vara sant. Man kan onekligen få många roliga färdigheter med droger i kroppen.
Citera
2009-08-14, 14:01
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assface5
Hej!
Jag vet inte om detta är rätt forumsdel men jag kom inte på något bättre ställe att lägga denna.

Jag har märkt en sak efter "nära-döden" upplevelser (dock har jag inte vari nära att dö men det har varit gånger när man ramlat med cyklen eller mopeden )

Iallafall när dessa upplevelse har resulterat till att allt går i slowmotion och jag tror att anledningen till detta är att hjärnan skärper alla sinnen för att den känner fara

Min fråga är nu finns det något sätt att ställa om hjärnan efter behag så att man känner allt i ultra rapid när man vill

/assface
Försvarsmekanism kanske? Stort adrenalinpåslag för förhöjd mental skärpa och öka chansen att överleva en livshotande situation, gissar jag på.

Edit: Har lite svårt att tro att det är möjligt att styra det med viljan, men kan inte heller bevisa att det är omöjligt.
Citera
2009-08-14, 16:49
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Försvarsmekanism kanske? Stort adrenalinpåslag för förhöjd mental skärpa och öka chansen att överleva en livshotande situation, gissar jag på.

Edit: Har lite svårt att tro att det är möjligt att styra det med viljan, men kan inte heller bevisa att det är omöjligt.
Fight-or-flight har jag hört det beskrivas som.

Man borde kunna styra det till viss del. Elitidrottare brukar väl till exempel ha bättre reaktionsförmåga än kreti och pleti.
Citera
2009-08-14, 18:31
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Fight-or-flight har jag hört det beskrivas som.
Ja, tänkte detsamma, dock har jag aldrig själv upplevt det så intensivt att allt verkar gå i slow motion. Men det kan mycket väl vara samma fenomen.
Citera
2009-08-22, 17:51
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Hej!

/assface
Borde väl inte vara helt omöjligt tycker man. Jag tror precis som du att det är ett ökat sinnesintryck, alternativt att man fokuserar sig på det man håller på med.

Om du gungar, och hoppar, så känns det som om man är i luften ganska länge, men om du har en kompis som du ser hoppa så går det mycket snabbare än vad man själv uppfattade det som.

Tvivlar på att man kan uppleva saker i ultrarapid på befall, men man borde kunna förknippa vissa situationer med t.ex. att hoppa från en gunga, och därav uppfatta situationen i ultrarapid.
Citera
2009-08-22, 20:40
Medlem
Att du upplever det som i slow motion skulle jag tro är för att du är så himla koncentrerad. Dina sinnen tar in så himla mycket information att du uppfattar det som i slowmo.
Citera
2009-08-23, 10:30
Medlem
assface5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aanders
Att du upplever det som i slow motion skulle jag tro är för att du är så himla koncentrerad. Dina sinnen tar in så himla mycket information att du uppfattar det som i slowmo.
Det var precis så jag tänkte fast jag kanske skrev det lite konstigt
Citera
2009-08-23, 12:11
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Hej!

/assface

Jag har märkt att det kan hända mig när jag ser en tjej med stora bröst som joggar, då saktar tiden ner och jag står gapandes och pekar och säger "bröööööööööööööööst......."
Citera
2009-08-24, 16:25
Medlem
assface5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Jag har märkt att det kan hända mig när jag ser en tjej med stora bröst som joggar, då saktar tiden ner och jag står gapandes och pekar och säger "bröööööööööööööööst......."
HAHA ja de är väl värt att kolla upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in