2015-03-03, 14:03
Medlem
crusherzs avatar
IKSU är riktigt bra, har nästan allt man behöver och det är hyfsat pris om du är student.
Det enda man kan anmärka på är mängden folk vid lunchtid och strax efter studenter/arbetare slutar vid 3-5 tiden.

Jag brukar träna där lite olika tider beroende på hur jag jobbar, vid 06:00 - 07:30 lite folk, brukar alltid var ett par powerrack och podium lediga.

Kl 10:00 är det lite folk fram till ungefär 11:30 då "lunchgymmarna" börja strömma in.

14-tiden är det lugnt åter igen fram till ~15.

Iksu har ju också mycket mer än bara gym, tex. bad, spinning, fotboll/innebandy, klättring osv.
Citera
2015-03-03, 14:24
Bannlyst
Träna för GUDS SKULL INTE på iksu sport i umeå.

VE och TVI för det gymmet. Alltid smockat med folk. Du måste i pricip alltid vänta på en skivstång. Men tramsmaskiner finns det gått om.

De fria vikterna är ALLTID i o-ordning. Jag menar alltid. Du kan inte inte hitta ett jämnt par hantlar oavsett vikt. Enda gymmet jag varit på som haft det problemet. Aldrig tränat på ett så genomuselt och dyrt gym.

Men tränar du där är du å andra sidan "INNE" vilket såklart är viktigt.
Citera
2015-03-03, 14:53
Medlem
crusherzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Träna för GUDS SKULL INTE på iksu sport i umeå.

VE och TVI för det gymmet. Alltid smockat med folk. Du måste i pricip alltid vänta på en skivstång. Men tramsmaskiner finns det gått om.

De fria vikterna är ALLTID i o-ordning. Jag menar alltid. Du kan inte inte hitta ett jämnt par hantlar oavsett vikt. Enda gymmet jag varit på som haft det problemet. Aldrig tränat på ett så genomuselt och dyrt gym.

Men tränar du där är du å andra sidan "INNE" vilket såklart är viktigt.

Oj, låter som vi har två helt olika erfarenheter av IKSU.
Jag tränar varken vid lunch eller på eftermiddagen/kvällen då det kanske är som mest folk, vilket du kanske gjort och därav har stött på de stora massorna folk?

Visst, hantlarna kan hamna i oreda ibland p.g.a att folk är lata och ställer tillbaka dem närmast istället för på de anvisade platserna. De har nu märkt upp var hantlarna skall vara beroende på vikt.

Annars tycker jag själv att deras utrustning i rummet med stänger och fria vikter är bra (det är där jag är i 90% av min träningstid). Eleiko stänger samt racks (eller half-racks är det väl mest av) och deras gummerade viktkakor. Podiumen är även de stora och många.
Citera
2015-03-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusherz
Oj, låter som vi har två helt olika erfarenheter av IKSU.
Jag tränar varken vid lunch eller på eftermiddagen/kvällen då det kanske är som mest folk, vilket du kanske gjort och därav har stött på de stora massorna folk?

Visst, hantlarna kan hamna i oreda ibland p.g.a att folk är lata och ställer tillbaka dem närmast istället för på de anvisade platserna. De har nu märkt upp var hantlarna skall vara beroende på vikt.

Annars tycker jag själv att deras utrustning i rummet med stänger och fria vikter är bra (det är där jag är i 90% av min träningstid). Eleiko stänger samt racks (eller half-racks är det väl mest av) och deras gummerade viktkakor. Podiumen är även de stora och många.

Ja, utrustningen är bra men det är folk där oavsett tid faktiskt. Lördag kl 10, tro inte fan att det är halvfullt ändå på gymmet, folk ska ju ligga hemma bakis då. Kan man träna vilken tid man vill är gymmet "ok" men tänk på att när det är "lite" folk på IKSU så klassar man det fortfarande som mycket jämfört med alla andra gym.

Hantlarna är ett stort problem för folk lägger fan inte tillbaka fast det är markerat. Kommer dit varje dag och det är alltid kaos. Ibland försöker jag lägga i ordning men vet knappt vart man ska börja. Tack och lov att 50+ hantlarna oftast är på sin plats iaf, tränar du runt 30kg hantlar ofta måste det vara riktigt jobbigt.

Det är ett väldigt bra gym som tyvärr blir betydligt sämre p.g.a. folkmängd och brist på respekt från de tränande. Jag har inget emot om någon inte är jättesocial och kanske lite otrevlig sålänge de respekterar andra genom att lägga tillbaka vikter. Sen har folk en tendens att droppa sina vikter rakt ned i backen när de gjort hantelpress, oftast är det bara runt 30kg de droppar också. Man droppar enbart vikter så när man skadat sig. Nej, fyfan för IKSU.
Citera
2015-03-04, 10:48
Medlem
CoupDeGraces avatar
Jag tränar på nolia och fitness24. Båda duger bra, knappt någon på fitness använder de fria vikterna så det passar bra för mig. Båda är väldigt billiga och har det man behöver och dom tider jag är där är det inte så mycket folk.
Citera
2015-03-06, 08:17
Medlem
Saltkattens avatar
Beror ju lite på vart du bor, ekonomiska muskler, om du är student, om du även vill ha tillgång till gruppträning, simning osv.

Som student (eller om du har möjlighet att lägga 7-8000/år på kortet) är ju Iksu sport bra på många sätt. För min del kör jag på Iksu Spa i stället. Gymmet inget höjdare (fast inte sämre än Fitness 24/7 m.fl tror jag), men å andra sidan en riktigt skön miljö med bra cardio, grupp-pass, varm bassäng, flera bastus, solrum osv. Jag brukar åka dit ibland och bara sitta och läsa/slappa vid poolen efter träningen, simma några längder, lägga mig i en "varm" källa ett tag osv. och bara njuta av miljön; hur skönt som helst:-). Oavsett iksu-kort har du också tillgång till Iksu-plus på stan som också är helt ok.

USM är inte heller dumt, men i mitt tycke väl dyrt med tanke på att det känns ganska "gammalt" (fast nu flyttar de väl till Utopia, kanske modernare standard men det är ju inte alltid bra ifall det blir mindre fria vikter osv som har varit en styrka på gamla USM).

Annars tycker jag Tenton City är bra och kanske mest prisvärt. För 199 kr i månaden ett centralt gym med bra utbud (tror det är sammanlagt 6 power racks tex). Och så har de till skillnad från tex Iksu Plus och Fitness 24/7 bastu, och för egen del är det i sig ett enormt plus; älskar att basta:-). Lägger du på 20 kr i månaden får du väl också tillgång till gymmet på Mariedal med gruppträning mm.
Citera
2015-03-06, 11:48
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatten
Beror ju lite på vart du bor, ekonomiska muskler, om du är student, om du även vill ha tillgång till gruppträning, simning osv.

Som student (eller om du har möjlighet att lägga 7-8000/år på kortet) är ju Iksu sport bra på många sätt. För min del kör jag på Iksu Spa i stället. Gymmet inget höjdare (fast inte sämre än Fitness 24/7 m.fl tror jag), men å andra sidan en riktigt skön miljö med bra cardio, grupp-pass, varm bassäng, flera bastus, solrum osv. Jag brukar åka dit ibland och bara sitta och läsa/slappa vid poolen efter träningen, simma några längder, lägga mig i en "varm" källa ett tag osv. och bara njuta av miljön; hur skönt som helst:-). Oavsett iksu-kort har du också tillgång till Iksu-plus på stan som också är helt ok.

USM är inte heller dumt, men i mitt tycke väl dyrt med tanke på att det känns ganska "gammalt" (fast nu flyttar de väl till Utopia, kanske modernare standard men det är ju inte alltid bra ifall det blir mindre fria vikter osv som har varit en styrka på gamla USM).

Annars tycker jag Tenton City är bra och kanske mest prisvärt. För 199 kr i månaden ett centralt gym med bra utbud (tror det är sammanlagt 6 power racks tex). Och så har de till skillnad från tex Iksu Plus och Fitness 24/7 bastu, och för egen del är det i sig ett enormt plus; älskar att basta:-). Lägger du på 20 kr i månaden får du väl också tillgång till gymmet på Mariedal med gruppträning mm.

För det priset är ji fitness 24 klart bättre. Tenton city är ju mest en massa kassa maskiner som står alldeles för trångt och väldigt märkligt placerade vikter. Överhuvudtaget är det lite fria vikter där.

Säkert alldeles strålande för bola turkar som bara bryr sig om dem dere pecs dock.
Citera
2015-03-06, 14:28
Bannlyst
Det där gymmet på gammlia är billigt och bra. Inte fullt med massa disco-curl-rosa shaker bögar som på iksu.

Har dock bara varit där 1-2 gånger i mitt liv.

http://gustavln.myshowroom.se/files/...biceps-004.jpg
Senast redigerad av Krankenschwester 2015-03-06 kl. 14:31.
Citera
2015-03-06, 16:49
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Det där gymmet på gammlia är billigt och bra. Inte fullt med massa disco-curl-rosa shaker bögar som på iksu.

Har dock bara varit där 1-2 gånger i mitt liv.

http://gustavln.myshowroom.se/files/...biceps-004.jpg

Det är ett bra och billigt gym, men det är alltid så förbannat mycket folk där. Dåliga öppettider med.
Citera
2015-03-08, 11:11
Medlem
Fitness 24/7 är en bra kompromiss. Hyfsat utbud. Inte trångt oftast. Bra pris. Om du vill ha billigt och bra kvalitet på gamla maskiner kan man träna på Gammliahallen. Lite trist utan fönster men många jävla starka där. Bra motivation. Iksu överskattat.
Citera
2015-03-10, 23:36
Bannlyst
Är det svårt och hitta ett gym i en stad?
Citera
2015-03-25, 08:17
Medlem
Ska vi försöka föra in alla gym och priser i Umeå här?
Jag börjar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in