2009-08-29, 23:59
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Jag tycker att en kontantinsats på 30-55% är vad som borde krävas, för annars har man inte en rimlig chans att betala av skiten.

Skulle tro att en mkt stor del av hela Sveriges befolkning aldirg blir helt rskuldfria efter ett husköp, om du inte investerar i Lappland eller liknande. Right?
Citera
2009-08-30, 09:28
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieShredder
Skulle tro att en mkt stor del av hela Sveriges befolkning aldirg blir helt rskuldfria efter ett husköp, om du inte investerar i Lappland eller liknande. Right?
Japp. Inte heller deras barn, eller barnbarn, eller barnbarnsbarn med tanke på att amorteringstiderna är 100+ år nuförtiden...
Citera
2009-08-30, 23:01
Medlem
Identisks avatar
Har man inte lyckats spara ihop till 10% av köpesumman så ska man nog vänta en stund till. Det är iaf min åsikt.
Citera
2009-08-31, 00:08
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Det här kanske kommer som en chock för dig men, alla hus i Sverige ligger inte i två miljoners-klassen...
Trådskaparen talade om 200 000 kr i kontantinsats.
Citera
2009-08-31, 12:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Snacka om att det skulle bli svårt att sälja bostäder i Stockholmsområdet om bankerna skulle sätta dessa krav. Det skulle nog ta bort spekulationsmomentet ordentligt då efterfrågan på bostadsrätter/villor skulle minska markant då man skulle diskriminera bort den största delen av kunderna. Då skulle det verkligen bli tal om personliga konkurser om man hamnar i en ekonomisk situation som gör att man måste sälja (långtidssjukdom, arbetslöshet etc) men att man inte kommer att kunna få ut i närheten av de priser man köpte för. Vi skulle säkert få ett ännu större samhällsekonomiskt problem med skuldsanering och allt vad det innebär.

Däremot så tycker jag nog egentligen att du har en poäng eftersom jag är emot konsumtion med pengar man inte har. I det långa loppet skulle det nog minska risken för bostadsbubblor.

Jo, men jag vill ändå se en åtstramning. Låtsaspengarna tar slut ändå, förr eller senare. Ju större bubblan hinner bli, desto större blir kraschen sen. Den fejkade räntan håller just nu de uppblåsta värdena om ryggen och stora summor omfördelas från de som har en ansvarig ekonomi till de som kör på så det ryker så länge solen skiner. Det känns lite väl bittert.
Citera
2009-08-31, 12:17
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Det är inte ens en generation sedan som folk i stort sett undantagslöst blev skuldfria. Varför accepterar "vi" att bli hyresgäster hos banken = hyresgäster utan rättigheter men med alla kostnader?
Citera
2009-08-31, 15:51
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är inte ens en generation sedan som folk i stort sett undantagslöst blev skuldfria. Varför accepterar "vi" att bli hyresgäster hos banken = hyresgäster utan rättigheter men med alla kostnader?

Likväl som att bli hyresgäster hos ett ockerbolag inom fastighetsbranschen som bara tar ut orimliga månadsavgifter kan man bli det hos banken, så länge man har en rimlig kalkyl som gör att man klarar berg-och dalbaneräntor och inte sätter sig i skiten
Citera
2009-08-31, 18:11
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Likväl som att bli hyresgäster hos ett ockerbolag inom fastighetsbranschen som bara tar ut orimliga månadsavgifter kan man bli det hos banken, så länge man har en rimlig kalkyl som gör att man klarar berg-och dalbaneräntor och inte sätter sig i skiten

Ingår i den kalkylen att vid en längre period med höga räntor så kommer bostadspriserna oundvikligen att sjunka? Folk som sitter med lån på två mille eller mer kan få det svettigt när värdet på huset/bostadsrätten understiger värdet på lånet. Känner flera som hade det kämpigt förra hösten när räntorna gick upp. Tur för dom att räntorna så fort sjönk igen att det inte hann få någon långvarig effekt på bostadspriserna.
Citera
2009-08-31, 18:17
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
Ingår i den kalkylen att vid en längre period med höga räntor så kommer bostadspriserna oundvikligen att sjunka? Folk som sitter med lån på två mille eller mer kan få det svettigt när värdet på huset/bostadsrätten understiger värdet på lånet. Känner flera som hade det kämpigt förra hösten när räntorna gick upp. Tur för dom att räntorna så fort sjönk igen att det inte hann få någon långvarig effekt på bostadspriserna.

Good point. Defacto är jag inte säker på om ngt gigantiskt prisras i de områden jag är intresserad av kommer bli aktuellt, trots ränteförändring, kommer heller inte delta i ngn idiot-budgivning som slutar med gravt överpris, men förstår att det finns folk som blir väl heta vid låga räntor
Citera
2009-08-31, 18:19
Medlem
Pendeltågs avatar
En färsk koll på lånebeloppet 1,5 miljoner...

Handelsbanken: Ingen kontantinsats

Swedbank: Ingen kontantinsats ( Dock borgen på c:a 200.000 ).

Nordea, Länsförsäkringar, 10%.

Observera att pantbrev,lagfart var man tvungen att ha pengar till.

Kan i sammanhanget omnämna att jag hade drygt 100.000 att lägga in utöver pantbrev,lagfart, men inte var tvungen till det hos de lånevilliga. ( tänkta renoveringspengar ).
Citera
2009-08-31, 20:38
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Två fel gör inte ett rätt. Poängen som skulle gå fram är att vi är superblåsta, och inte ska gå med på det.
Citera
2009-08-31, 21:29
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
En färsk koll på lånebeloppet 1,5 miljoner...

Handelsbanken: Ingen kontantinsats

Swedbank: Ingen kontantinsats ( Dock borgen på c:a 200.000 ).

Nordea, Länsförsäkringar, 10%.

Observera att pantbrev,lagfart var man tvungen att ha pengar till.

Kan i sammanhanget omnämna att jag hade drygt 100.000 att lägga in utöver pantbrev,lagfart, men inte var tvungen till det hos de lånevilliga. ( tänkta renoveringspengar ).
Fast du kan inte bara skriva sådär. Du måste ju redogöra för din ekonomiska situation. Har du befintliga lån? Vilken inkomst? osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in