Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-28, 18:39
Medlem
Hej fölk!
Ska ha en nätverkskabel mellan min laptoop, och sen tror jag att den ska in i ett tv antenn uttag på väggen (jag är inte på plats nu) men de va de ända uttaget jag hittade, finns de kabel som går direkt i datorn och till Tv antenn dosen på väggen?
Citera
2009-08-28, 18:50
Medlem
Nej.

Är det ett comhem hus så antar jag att du får ett modem av dom när du beställer internet från dom.
Citera
2009-08-28, 19:06
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suicidal1
Hej fölk!
Ska ha en nätverkskabel mellan min laptoop, och sen tror jag att den ska in i ett tv antenn uttag på väggen (jag är inte på plats nu) men de va de ända uttaget jag hittade, finns de kabel som går direkt i datorn och till Tv antenn dosen på väggen?

Du måste alltid ha ett modem, vare sig du har vanlig uppkoppling eller "hål-i-väggen". Morsan har det och hon har |Vägg - Modem - Dator|.
Citera
2009-08-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Du måste alltid ha ett modem, vare sig du har vanlig uppkoppling eller "hål-i-väggen". Morsan har det och hon har |Vägg - Modem - Dator|.

Sitter man med stadsnät, dvs ethernetuttag i lägenheten, så behöver man inte ett modem.
Citera
2009-08-28, 19:16
Medlem
Är på ett studentboende, vet inget om stadsnät, kollade runt de ända jag såg var ett tv uttag. och dom säger att de bara behövs en kabel för att koppla upp sej, finns de nån sådan eller har jag missat att sett ett "vanligt" nätverksuttag tro?
Citera
2009-08-28, 19:45
Medlem
DennisOlofs avatar
suicidal1, om dom bara säger att du kan koppla upp dig är det förmodligen ett TP (ethernet) uttag. Där man pluggar in nätverkskabeln.

Fråga andra folk i korridoren / huset / grannarna någon vet säkert hur man gör.

Leta lite mer i lyan kanske finns någon gömt uttag någon stans du missat.
Citera
2009-08-28, 19:45
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Sitter man med stadsnät, dvs ethernetuttag i lägenheten, så behöver man inte ett modem.

Jag vet inte om det är stadsnät eller vad det är, men vet att det är som TS säger, ett tv-uttag.

Citat:
Är på ett studentboende, vet inget om stadsnät, kollade runt de ända jag såg var ett tv uttag. och dom säger att de bara behövs en kabel för att koppla upp sej, finns de nån sådan eller har jag missat att sett ett "vanligt" nätverksuttag tro?

Jag har kopplat så åt morsan i alla fall, |vägg - modem - dator|, men om där finns någon übersladd så man slipper modemet så vill jag gärna också veta

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
suicidal1, om dom bara säger att du kan koppla upp dig är det förmodligen ett TP (ethernet) uttag. Där man pluggar in nätverkskabeln.

Fråga andra folk i korridoren / huset / grannarna någon vet säkert hur man gör.

Leta lite mer i lyan kanske finns någon gömt uttag någon stans du missat.

Det går att ha som han säger, ett "tv-uttag" där man får internet, fast såvitt jag vet måste man ha modem iaf.
Citera
2009-08-28, 19:51
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Förmodligen finns det ett vanligt nätverksuttag, RJ45, som du inte har hittat än. Leta efter någon liten vit/grå dosa någonstans i rummet...
Citera
2009-08-28, 20:02
Medlem
är det en dosa med ett "fyrkantigt" hål så är det en vanligt nätverkskabel du behöver.

http://www.bredbandskollen.se/guide/images/fiber.png

om det är tv-uttaget med "bredbansdkontakt", så måste du som sagt ha ett kabeltvmodem. Det brukar (skall vara) monterat ett motståd på den kontakten, om den inte används.

http://www.bredbandskollen.se/guide/...edbandjack.png

/ V
Citera
2009-08-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidhan
är det en dosa med ett "fyrkantigt" hål så är det en vanligt nätverkskabel du behöver.

http://www.bredbandskollen.se/guide/images/fiber.png

om det är tv-uttaget med "bredbansdkontakt", så måste du som sagt ha ett kabeltvmodem. Det brukar (skall vara) monterat ett motståd på den kontakten, om den inte används.

http://www.bredbandskollen.se/guide/...edbandjack.png

/ V

modem skall inte användas det vet jag. får be personen som bor i rummet kolla runt lite efter annat uttag
Citera
2009-08-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Jag vet inte om det är stadsnät eller vad det är, men vet att det är som TS säger, ett tv-uttag.

Jag har kopplat så åt morsan i alla fall, |vägg - modem - dator|, men om där finns någon übersladd så man slipper modemet så vill jag gärna också veta

Det går att ha som han säger, ett "tv-uttag" där man får internet, fast såvitt jag vet måste man ha modem iaf.
Om det är via TV-uttaget så är det via kabel-TV-operatören. För Com Hem måste uttaget då ha tre hål.

Det skulle kunna gå att bara koppla in en kabel, men då måste man ju ha ett internt modem i datorn, och jag vet inte om det ens finns sådana...

Det är inte alla kabel-TV-operatörer som erbjuder internetanslutning.
Citera
2009-08-29, 18:22
Medlem
DennisOlofs avatar
suicidal1, precis.

Vänd upp och ner på stället ska ska du hitta uttaget. Om möjligt kolla även i andra lägenheter / rum eller vad det nu är vart deras uttag sitter.

Det kan ju i värsta fall vara så att det inte finns något uttag där du är, fast det ska finnas, dom kan ju missat detta. Men då kan du alltid fixa en kabel från närmaste granne med en switch eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in