Försöker hjälpa min syster, men det går tyvärr inge vidare. Nu måste jag ta hjälp här, om finnes.
Det är en planet ADSL 2/2 + Router (ADE 3400)
Den funkar fint med en nätverkskabel till den stationära datorn
Sen kopplar jag den till en D-link 802.11g/2.46GHz Wireless Router. Från "LAN" (på planet ADSL 2/2 + Routern) till WLAN (på D-link:en). Sen en nätverkskabel från en av D-link:ens utgångar in i den stationära datorn. Ström, ADSL, lampor som lyster...allt sitter och funkar som det ska.
Men.
Den stationära datorn indikerar att den just anslutit till 100Mb/s, precis som innan D-link-routern lades till. Dock så kommer jag inte ut på internet. Samma sak med den bärbara.
Av någon anledning hade min syster 2 exakta kopior av D-link-routern. Provade båda. Ingen förbättring.
Kopplar du två routrar efter varandra finns risken att båda har samma ip-adressrange 92.168.0.x vilket inte fungerar.
Enklast är troligtvis att använda den andra routern som switch och koppla in den via ett LAN urtag till den första routern. Stäng av DHCP.
Eller kan du ställa om D-Link routern till att vara en AP och bara använda den trådlösa delen...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!