Hej,
Hemma så har jag ett gäng datorer. Det ser ut som följer:
Dator 1: Windows 7, Kabelanslutning mot router. Huvudarbetsdator och tillkopplad extern La Cie 750 GB USB Disk.
Dator 2. Sängdator. Windows Vista, trådlös uppkoppling.
Dator 3. Random dator. Windows XP. Trådlös anslutning.
Dator 4. Kompis dator. Vista. Trådös anslutning.
Dator 5. Flickväns dator. Win XP, Trådlös anslutning
Alla datorer tilldelas IP (fast) av routern och kommer ut på nätet.
Men, hur gör jag bäst om jag vill låta alla datorer, trådlöst få del av filerna på USB disken kopplad till Dator 1. Dator 1 står alltid på.
Jag har i ett mindre experiment delat ut roten på USB disken då 3 datorer var sammankopplade i ett kabelbaserat LAN. Dator 2 och Dator 3 kunde då mappa upp Dator1's USB disk enligt vanlig norm. \\192.168.0.1\Disk. Vid tiden för experiementet hade alla 3 datorer. Host+2 klienter XP. Möjligt att nyinstallerade operativsystem kan påverka.
Nu vill jag som sagt göra samma sak men över trådlöst nät. Jag har inte ens fått till att dela ut en enkel jäkla mapp över trådlöst. Klienten kan pinga hosten men får felmeddlande när jag ska mappa upp/öppna den på hosten utdelade mappen.
Min router har USB port och har uppgraderat firmware på den så att jag kunde koppla in USB disken där och komma åt den får flera datorer.
Problemet med det är att endast en dator kan använda disken åt gången och en liten applikation måste installeras på klienterna. Långsam "browsning" på disken och segt i allmänhet.
Poängen är lite att kompisen ska kunna kopeiera filmer från disken, samtidigt som en dator laddar ner torrents på den och jag vid huvuddatorn kommer åt dokument och musik.
Finns det någon lösning eller måste jag skaffa en/ett NAS. En sån lösning ser ut att vara exakt det jag behöver men kostar ju 2k + diskar. Har inte råd med det just nu.
Tacksam för feedback!
Senast redigerad av Kosstasken 2009-09-01 kl. 12:25.