• 1
  • 2
2009-09-02, 18:29
Medlem
Karl-Bertils avatar
Hundar, ungar och hembrygt äppelvin:

http://media.medfarm.uu.se/flvplayer...ngf09-4/video4
Citera
2009-09-02, 19:57
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Och inga problem med att para sig med nära släktingar för att förstärka en genetisk variation.

Vad menar du? Att hundar inte har några problem med inavel eller att människor inte skulle gå att vala på samma sätt som hundar med selektiv avel?
Citera
2009-09-02, 20:00
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Hur kort är "kort tid"?

Tja, jag tänkte nog på de femtontusen åren som hundarna påstods ha existerat. Jag antar att rasaveln kanske inte var så utpräglad under den första tiden vilket borde innebära att hundarna genetiskt sett var sundare de första tusentalen år.

Tucker du inte att femtontusen år borde kunna betraktas som en ganska kort tid med tanke på den extrema utveckling som hundraserna genomgått. Jämför man med den naturliga evolution av arter under samma tid så borde det väl vara rätt tydligt.
Citera
2009-09-02, 20:04
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Moderna människan, homo sapiens sapiens, tror man endast existerar så länge.

Ang. Tråden problemställning:

Det är ointressant, då kreationismen inte på något vis omfattar naturvetenskap så spelar det ingen roll att man medelst naturvetenskap kan motbevisa den (det kan man). Det finns dessvärre inget sätt att kombinera naturvetenskap med kreationism, de är varandras motsatser, således kan man lämna dylika frågeställningar därhän då de ej kan bära frukt.

Moderator Xploit verkar i övrigt ha en konstig inställning.

Du har förvisso fullständigt rätt i att det troligen är en meningslös frågeställning när det kommer till kritan. Men jag tyckte ändå den var lite intressant att fundera på.
Citera
2009-09-02, 20:09
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Tja, jag tänkte nog på de femtontusen åren som hundarna påstods ha existerat. Jag antar att rasaveln kanske inte var så utpräglad under den första tiden vilket borde innebära att hundarna genetiskt sett var sundare de första tusentalen år.

Tucker du inte att femtontusen år borde kunna betraktas som en ganska kort tid med tanke på den extrema utveckling som hundraserna genomgått. Jämför man med den naturliga evolution av arter under samma tid så borde det väl vara rätt tydligt.

15 000 år är kort sett hur länge en art funnits, men ur ett genetiskt perspektiv är 15 000 år inte kort, tvärtom. Gällande människans variation har vi ökat i antal (och även variation) sjukt mycket det senaste 200 åren, nästan skrämmande mycket.

Hur det passar in på kreationism vet jag inte, det får någon som är mer inläst på kreationism kommentera.
Citera
2009-09-03, 23:22
Medlem
Karl-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Vad menar du? Att hundar inte har några problem med inavel eller att människor inte skulle gå att vala på samma sätt som hundar med selektiv avel?
Jag menar att man kan påskynda och förstärka dom genetiska avikelser som den som avlar hundar tycker ska förstärkas. Den variation skulle inte uppstå naturligt och om den gjorde det skulle det antagligen ta en oehörd lång tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in