• 2
  • 3
2009-09-04, 00:29
Medlem
Info

Även om XG6546p2 rent tekniskt skulle kunna vara en router så är det inte en router när den levereras med BBB:s firmware.
NAT är frånkopplad, brandvägg saknas.

Man får ur datasynpunkt:
En brygga/gateway
En switch
Wireless accesspunkt

Eftersom man får en IP 192.168.x.x kan man tycka att det är en privat adress, men den delas förmodligen ut av XG6546p2 själv, därav anledningen till den här loggningen. Exempelvis så får man även av tele2 en IP 192.168.0.x, vilket bara betyder att dom låter flera kunder dela på en publik adress.

XG6546p2 levererad av BBB är INTE en router!
Citera
2009-09-04, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lewi501
Även om XG6546p2 rent tekniskt skulle kunna vara en router så är det inte en router när den levereras med BBB:s firmware.
NAT är frånkopplad, brandvägg saknas.

Man får ur datasynpunkt:
En brygga/gateway
En switch
Wireless accesspunkt

Eftersom man får en IP 192.168.x.x kan man tycka att det är en privat adress, men den delas förmodligen ut av XG6546p2 själv, därav anledningen till den här loggningen. Exempelvis så får man även av tele2 en IP 192.168.0.x, vilket bara betyder att dom låter flera kunder dela på en publik adress.

XG6546p2 levererad av BBB är INTE en router!

Stämmer. Jag har dock inte dhcp i den kontrollpanel som jag ser. Finns endast en extern IP conf. Har inte testat att telnetta där skulle man nog kunna hitta lite fler saker. Nu har jag visserligen en annan router/brandvägg men så den funkar out-of-the-box är att den endast switchar vilket ger alla externa ip. Det känns ju lite sådär.
Citera
2009-09-04, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83
Gör en jävla skillnad om de är din eller inte. Fast de kanske är svårt att separera på dom två sakerna...

Oavsett vad så utför du kontraktbrott genom logga in på den. De fina är att de är en av de sakerna som kan skickas vidare genom syslog ;D
Fast du behöver inte oroa dig för de är knappast något dom antagligen är särskilt intresserade av.

Satans intelligent av dig att begränsa fysiska adressen när felsökning och annat kan behövas. Skickas tekniker och så får du stå för kostnaden för de visar sig att du pillat på skiten.

Vet du inte vad syslog är och vad de används för så kan du inte skrika rakt ut att dom spionerar på dig (vilket i sig låter så satans skrattretande att det är svårt och hålla sig). Men visst, ge in för paranoia om du känner dig viktigare. Jag försöker bara lugna resten av folket här inne så dom inte sväljer ditt skitsnack.

BBB har ett antal guider för kunder upplagda på sin sida för att logga in i dessa gateways och ändra lösenord, kanal osv på trådlöst. Så att logga in i den med user/user som det brukar vara är absolut inget kontraktbrott.

Däremot lånar de ut den till kunden, om det är lagligt för dom att "spionera eller ej vet jag inte då jag inte är en jurist. Men tillåt mig skratta ljudligt om ni verkligen tror att de "spionerar" på er genom den, det har tillgång till bra mycket enklare sätt att kolla eran trafik.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in