Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-11-26, 04:56
  #49
Avstängd
BenganUtanKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzazel
Det är ju er mark, så ta med stridsyxan och hugg ner skiten, skulle ju vara roligt

Motorsåg, såga ner tornen, säg att ifall det fortsätter så kan det bli otrevligt för alla inblandade.. avsluta med att lägga ett hästhuvud framför hans dörr

Det med fetstil är iaf en möjlighet..
Citera
2012-10-08, 19:39
  #50
Medlem
En uppdatering, så här 3 år senare...

Tjuvjägaren fick ett ultimatum, att betala retroaktivt arrende för 9 år samt riva sina jakttorn innan nyåret. Annars skulle jag anmäla honom för jaktbrott.

Han betalade - och han rev tornen.

Så meddelade jag Länsstyrelsen att hans mark skulle plockas bort från hans licens. Kruxet är att Länsstyrelsen aldrig (inte då i alla fall) begär tillstånd från markägarna utan den här filuren tog helt enkelt med vår areal för att få den begärliga A-licensen. Han förstod att vi som bodde i andra delen av landet inte skulle märka ifall han jagade på vår mark, som ligger långt från bebyggelse. Det funkade! I alla fall under nio år... men det svider fortfarande lite i mig över att jag inte anmälde honom då han är en riktig skitgubbe även i andra sammanhang, men det är en annan historia...
Citera
2012-10-09, 09:28
  #51
Medlem
Vad du behöver är en s.k. åtelkamera som du sätter upp i ett träd på lämpligt ställe på er mark. När nån tjuvjägare (eller djur eller bil eller svampplockare)passerar skickar den en bild via mms eller email till dig så får du lite koll på vad som händer i skogen när du inte är där. Googla åtelkamera.
Citera
2012-10-09, 10:06
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Vad du behöver är en s.k. åtelkamera som du sätter upp i ett träd på lämpligt ställe på er mark. När nån tjuvjägare (eller djur eller bil eller svampplockare)passerar skickar den en bild via mms eller email till dig så får du lite koll på vad som händer i skogen när du inte är där. Googla åtelkamera.

Problemet är att det är olagligt med åtelkamera om man inte har tillstånd, så bilderna skulle vara värdelösa som bevis. +att han (eller vem som helst) får ju vara på marken så en bild på en person bevisar ju inte att det har hänt någonting olagligt.
Citera
2012-10-09, 10:16
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippoo
Problemet är att det är olagligt med åtelkamera om man inte har tillstånd, så bilderna skulle vara värdelösa som bevis. +att han (eller vem som helst) får ju vara på marken så en bild på en person bevisar ju inte att det har hänt någonting olagligt.

I Sverige är allting olagligt. Till och med metalldetektorer, skonsamma burfällor för räv osv. Detta system har fört oss till ruinens brant, en situation där det årligen flödar in 100.000 svartskallar med ett snitt-iq på 68, varför ska vi då följa dess lagar? Det är bara att skita i systemets lagar, det kommer ändå att falla inom en snar framtid.
Citera
2012-10-09, 10:42
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippoo
Problemet är att det är olagligt med åtelkamera om man inte har tillstånd, så bilderna skulle vara värdelösa som bevis. +att han (eller vem som helst) får ju vara på marken så en bild på en person bevisar ju inte att det har hänt någonting olagligt.
Jag kan inte den juridiska biten men man får ju hur som helst information om vad som ev. pågår.
Känner man igen en person som går med bössa på ens mark kan man ju alltid skriva ut bilden och skicka som julkort så kanske han slutar tjuvjaga.
Citera
2012-10-09, 11:02
  #55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippoo
Problemet är att det är olagligt med åtelkamera om man inte har tillstånd, så bilderna skulle vara värdelösa som bevis.
I svenska domstolar finns det inte något hinder att lägga fram bilder som kommer från en "olaglig" övervakningskamera.
Citera
2012-10-09, 11:11
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
I svenska domstolar finns det inte något hinder att lägga fram bilder som kommer från en "olaglig" övervakningskamera.

Nehe, det trodde jag. Jag har väl tittat för mycket på amerikansk TV :P
Citera
2012-10-10, 03:38
  #57
Medlem
Omega3000s avatar
Trolltråd.
Citera
2012-10-10, 04:03
  #58
Medlem
Fickludds avatar
Annars räcker det att berätta för grannen att det numera sitter åtelkameror lite här och där i skogen. Då sparar man in på kostnaden och logistiken för kamerorna.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback