2009-09-08, 12:46
Medlem
lajjjbans avatar
Jag har Individuellt pensionssparande i Swedbank. Jag vet att man inte får ta ut dessa pengar innan man är pensionär, eller först när man är 55 år (vilket jag blev i sommar).

Jag undrar om det finns någon smart lösning att ändå få ut dessa pengar inom en ganska snar framtid. Alltihopa som klumpsumma. Har insett att livet är för kort för sådana dumheter som pensionssparande. Går det att placera om dessa slantar till något annat ställe så man kan få ut dom? Eller sitter dom helt orubbliga på kontot hos Swedbank?

Det är ju mina pengar, kan tyckas.

Tacksam för hjälp.

/lajjjban
Citera
2009-09-09, 22:20
Medlem
stillsams avatar
Grundregeln är att de utbetalas på minst 5 år. Är däremot summan mindre än 20 % av ett prisbasbelopp (eller liknande, är osäker på exakta procentsatsen) kan du få det utbetalt som en klumpsumma. Sen kan du alltid kontakta banken för att höra i vilka lägen du kan ansöka om dispens.
Citera
2009-09-10, 00:19
Medlem
Nu är jag inte hundra på exakt vilken myndighet man måste vända sig till men vad jag känner till är den enda chansen att ta ut pengarna innan man är vid 55-års ålder är personlig konkurs eller liknande.

Du måste alltså vara i en väldigt trängd ekonomisk situation för att få dispens och kunna ta ut dina pensionspengar i en för tidig ålder. Jag skulle börja med att kontakta Skatteverket, om du nu är seriös med att försöka.

Vänder du dig till banken kommer de säga att det är kört men förhoppningsvis hänvisa dig till rätt instans.
Citera
2009-09-10, 13:25
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strayd
Nu är jag inte hundra på exakt vilken myndighet man måste vända sig till men vad jag känner till är den enda chansen att ta ut pengarna innan man är vid 55-års ålder är personlig konkurs eller liknande.

Du måste alltså vara i en väldigt trängd ekonomisk situation för att få dispens och kunna ta ut dina pensionspengar i en för tidig ålder. Jag skulle börja med att kontakta Skatteverket, om du nu är seriös med att försöka.

Vänder du dig till banken kommer de säga att det är kört men förhoppningsvis hänvisa dig till rätt instans.

Skatteverket är det som handlägger dispensansökningar. Svårt som busen att få ut en enda krona. Däremot kan det finna andra möjligheter när man väl fyllt 55 och vill ha ut allt en en engångsutbetalning. Dock krävs fortfarande ett giltigt skäl. Har ett svagt minne av att jag läst om detta någon gång. Börja med att kontakta banken och kolla vad som krävs och i andra skedet skatteverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in