Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
AK5A hade en lång standard pipa 17,7 tums lång pipa vill jag minnas. Däremot tittade man på att skaffa ett DMR vapen Ak5B 5000 st. Men man ansåg att det var för dyrt att skaffa en 20 tums pipa. Så dessa fick istället standard pipan.
450 mm på AK5A/B, ja. Den civila varianten var på 490 mm och från fabrik spärrad till patronvis eld..
Edit: Ej att förväxla med CGA5P, som var en omlackerad AK5D (dvs. förkortad Adam med picatinny) och tillfälligt spärrad till patronvis eld för polisiär användning. Båda är ju civila i strikt mening...
Citat:
Det jag har nämnt är att vi kunnat upprustat en del av våra omgjorda AK5C/D med nya eller begagnade delar som stock etc. Så att vi kunnat behålla dessa. Då dessa redan hade blivit omgjorda och hade nyare delar. Så borde åtminstone dessa kunna ha använts som interimsvapen eller standardvapen en tid till. Tills leveranser av nya vapen kommer upp i en mängd.
Det jag vände mig emot var något annat förslag om att konvertera alla kvarvarande AK5 till civila halvautomater och sälja i bulk till jägare med stor vinst. Vilket inte alls skulle ge någon vinst, det skulle kosta mer än skrotning.
Det du beskriver är ju ungefär det som gjorts rätt länge, för länge enligt en del.