Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-15, 22:05
Medlem
RS-Kickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför skulle du behöva skjuta mycket med 5.56?

Det test jag såg var en massa glasskivor som satts ihop.
7.62 hade såklart mkt mer stopping power.

Men hur ofta skjuter man sönder byggnader och tegelsten med en Ak?
Citera
2009-09-15, 22:12
Medlem
Citat:
Det han menar är att man får med sig mer ammunition för samma vikt.
Citera
2009-09-15, 23:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RS-Kicker
Det test jag såg var en massa glasskivor som satts ihop.
7.62 hade såklart mkt mer stopping power.

Fast nu består människor sällan av glasskivor utan av kött och ben.
Ser vi till verkligheten så har 7.62x39 låg skadeverkan i människokroppar
jämfört med 5,56x45
(under förutsättning att man använder tillräckligt lång pipa) p.g.a. 7,62x39
har så stabila kulor, som inte gärna vill börja vobbla och brytas sönder i målet.

Å andra sidan ger det 7,62x39 bättre barriärpenetration
(t.ex. genomskkjutning av träd och väggar).

7,62x51 är en helt annan femma, med en ballistik som var anpassad
för det sena 1800-talets felaktiga analyser av 1877-1878 års krig mellan
Ryssland och Turkiet.
Ett koncept som visade sig omodernt redan under det första världskriget
och ett koncept som vare sig de europeiska NATO-länderna eller US Armys
egna experter trodde på* innan 7,62x51 antogs av NATO.

5,56x45 var däremot baserad på analyser av verkliga strider,
verkliga stridsavstånd och skottskador under vkII och koreakriget.

(*) Den kaliber som "alla" ville ha var brittiska 7x43,
men man kördes över av skrivbordsryttarna i Pentagon
som krävde en kaliber som var lika kraftig som 30-06,
som i sin tur då var framtagen för det runt sekelskiftet populära
och idiotiska konceptet med kompanivis salveld på uppåt 2km.
Citera
2009-09-16, 00:07
Medlem
Freitag.der.13.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maersk
Skulle också gissa på Tavor, eller som någon sa ett vapen som inte existerar än.

Troligt att FM skulle köpa in ett israeliskt vapen...

...att Sverige skulle gå i bräschen för att introducera en helt ny ammuntionstyp för finkalibriga vapen är ju heller inte direkt troligt...
Citera
2009-09-16, 00:20
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freitag.der.13.
att Sverige skulle gå i bräschen för att introducera en helt ny ammuntionstyp för finkalibriga vapen är ju heller inte direkt troligt...
Med tanke på hur puckade de är på FMV är det inte otroligt. Minns NBF.
Citera
2009-09-16, 01:14
Medlem
Citat:
Man behöver inte skjuta mycket med 5.56, men man KAN.

Gällande kaliber 7.62 är detta mina tankar:

7,62 har bättre genomslagskraft och vad jag förstått rakare bana och därigenom eventuellt bättre räckvidd.

5,56 är lättare och har tillräcklig genomslagskraft. Den mindre ammunitionen ger även lägre rekyl.

Jag tycker att 7,62 kan vara förbehållet skarpskyttevapen och kulsprutor. 5,56 är vad som gäller för automatkarbiner. Och detta är i min förståelse det som det svenska försvaret också tycker.

Och med tanke på vad folk sa om att jag talade i nattmössan, kan jag referera till beskrivningen av franska PAPOP:

A camera is fitted in the nose of the weapon, under the rifle muzzle. Batteries and the on-board computer are located in the stock. A rotating LCD screen on the top of the weapon displays information, allowing aiming the PAPOP from behind cover and "firing across the corners".

The targeting system includes night vision, a laser telemetre, and an IFF[4] and a targeting computer which also programmes the grenades prior to launch.

The FÉLIN concept requires that data from the weapon could be shared with the other electronic component of the soldier, and transmitted across the battlefield to command posts or information centres. The PAPOP is thus a component of a larger integrated system, usable for reconnaissance or target designation.

Det enda jag tog fel på var IR.
På det hela låter ju det franska projektet mer lovande än det Amerikanska OICW.

Om Sverige inte skaffar ett vapen som matchar detta, anser jag att vi kan låta bli. Undantaget vikten så är AK5C bland de bättre vapnen som finns där ute, plus att vi redan har det, plus att det är billigt.
Citera
2009-09-16, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
lägg till att förutom vikten så känns den väldigt obalanserad och saknar bajonett
Bajonetter har ingen plats i moderna krig, såvida det inte gäller att mörda obeväpnade kvinnor och barn i nån negerby.
Redan under andra världskriget slutade tyskarna sätta bajonettfästen på sina gevär, dom användes ju typ aldrig i vilket fall. Då är det ändå repetergevär (k98) vi snackar om.
Citera
2009-09-16, 02:07
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Jag vet inte var 12cm GRK tillverkas men 81mm är finsk och är av märket Tampella.

Eldröret är(var iofs men det bär emot) - av mig, särskilt efter F mod - okänt ursprung men basen (snarare mekansimen) var finsk av märket Tampella(?).

Bullpoop (jo jag gillat två o där) är ingen frälsning direkt för en AK, obehaglig magasins placering och utkastet är oftast cp, så vitt jag vet så är det bara SAR-21 (fint vapen att döma av det robusta gassystemet att döma) som är riktigt vänligt avseende tillfälligt vänsterskytte, dock med reservation för att det är minst sagt obehagligt att lägga kinden mot höger sida av kolven eftersom den sidan INTE är förstärkt utan bara komposit.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2009-09-16 kl. 02:26.
Citera
2009-09-16, 06:47
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Barrett_M468

Citera
2009-09-16, 07:35
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
http://en.wikipedia.org/wiki/Barrett_M468

FMV må vara korkade, men inte så korkade.
Citera
2009-09-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
På det hela låter ju det franska projektet mer lovande än det Amerikanska OICW.
När man hör Frankrike och elektronik nämnas i samma mening skall man vara ytterst skeptisk tills man har sett praktiska prover under verkliga förhållanden.

Den kostnad som ett system likt det du beskriver medför har endast berättigande på enheter som har strid som huvuduppgift. För understödsförband räcker det gott och väl med ett vapen med på sin höjd RP-sikte.

Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Om Sverige inte skaffar ett vapen som matchar detta, anser jag att vi kan låta bli. Undantaget vikten så är AK5C bland de bättre vapnen som finns där ute, plus att vi redan har det, plus att det är billigt.
Behovet är knappast skriande att ta det klivet, framför allt som effekten troligen är betydligt mycket lägre än vad du tror.

Och ak5c är inte "bland de bättre" den är acceptabel på sin höjd. En vanlig ak5 med ett ak5c underbeslag är ett betydligt mycket bättre vapen.
Citera
2009-09-16, 07:46
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Bajonetter har ingen plats i moderna krig, såvida det inte gäller att mörda obeväpnade kvinnor och barn i nån negerby.
Redan under andra världskriget slutade tyskarna sätta bajonettfästen på sina gevär, dom användes ju typ aldrig i vilket fall. Då är det ändå repetergevär (k98) vi snackar om.

Bajonettstrider och -attacker har utförts bl.a. i Vietnamkrigen, Falklandskriget, Gulfkrigen och i Afghanistan. De har sitt värde i närstrider då du kanske inte har tid eller möjlighet att använda kolv eller andra tillhyggen...och tänk på alla stackars svenska paradtrupper ifall de inte fick bära något vasst och skarpt i pipan - de har ju också behov för bajonetter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in