Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Någonting som bygger på det här systemet kanske.

http://www.gotavapen.se/gota/cbj/cbj_ms.htm

Med största sannorlikhet inte, då jag skulle gissa på att de även kommer byta kaliber till någon med större genomslagskraft. Möjligtvis då 6,8 eller återgå till 7,62.

Tycker dock att det är konstigt att de ska börja leta nytt nu när de just har börjat skeppa ut AK5C och D till förbanden.
Citera
2009-09-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Oddball:
Vem vet, FNC hade väl funnits i lite drygt 10 år innan man köpte in den till FM?

G36 är väl på gränsen kanske eftersom den funnits sedan drygt 95, men kanske en anpassad version av tavor? (om man får önskedrömma)
Många verkar dock gå mot bullpop vilket jag tycker är rimligt.

Men vem vet, kanske sker det något revolutionerande som praktiskt fungerande hyllslös ammunition?

Skulle också gissa på Tavor, eller som någon sa ett vapen som inte existerar än.
Citera
2009-09-09, 15:23
Medlem
Jag vill ha en tysk bullpup.

Finns kanske inte några bra alternativ nu men det kommer finnas i framtiden, annars finns ju tavor men om 10 år finns det bättre tror jag.
Citera
2009-09-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Jag vill ha en tysk bullpup.

Finns kanske inte några bra alternativ nu men det kommer finnas i framtiden, annars finns ju tavor men om 10 år finns det bättre tror jag.

FS2000 kanske?
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...28Zsinj%29.jpg
Citera
2009-09-09, 15:37
Medlem
Inte 5,56

Är det bara jag som är så förbannat trött på kalibern 5,56?

Alla befäl jag träffade under lumpen som hade varit utomlands klagade på den. I teorin så är 5,56 en aldeles utmärkt kaliber, man får stor vävnadsförstörelse av den. I praktiken är det inte så. Jag har hört flera exempel på hur någon som träffats i överkroppen av en 5,56 fortfarande varit i stridbart skick. Kanske inte helt välmående, men fortfarande levande, springande och skjutande. De större kalibrarna såsom 6,5mm klassen och 7,62 har en helt oersättlig verkan i form av knockback (i brist på ett bra svenskt ord just nu). Som ett befäl jag pratade med som hade varit i strid utomlands sa; "Träffas du i axeln av en 5,56 får du ont, men du dör inte av det. Träffas du i axeln av en 7,62, då reser du dig inte." Han hade då precis haft ett långt utlägg om chocken som en större kaliber ger upphov till i det den träffar. Den verkanstypen kanske inte kan uppnås mha 5.56 spräng, men jag har svårt att se FMV tilldena alla svenska soldater 5,56 spräng i stället får våra vanliga stålkärnor.

Även jägare (djurjägare) jag pratat med har noterat liknande saker. Små kalibrar (5mm klassen) kanske ger likvärdig mängd förstörd vävnad jämfört med en större kaliber, men skjuter du ett djur med en 5,56 så har du inte alls samma omkullslående effekt som om du skjuter ett djur i samma storlek med en patron i kaliber 6mm-7mm.

Någon fler som har liknande upplevelser?

Förhoppningsvis tar sig FMV samman och köper något större den här gången, ska jag i strid så bär jag gärna något kilo större vapen om det betyder att jag får ha ett något kilo större vapen att verka med.
Senast redigerad av y3k_7 2009-09-09 kl. 15:38. Anledning: Ändrade stavfel
Citera
2009-09-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y3k_7

Alla befäl jag träffade under lumpen som hade varit utomlands klagade på den. I teorin så är 5,56 en aldeles utmärkt kaliber, man får stor vävnadsförstörelse av den. I praktiken är det inte så. Jag har hört flera exempel på hur någon som träffats i överkroppen av en 5,56 fortfarande varit i stridbart skick. Kanske inte helt välmående, men fortfarande levande, springande och skjutande. De större kalibrarna såsom 6,5mm klassen och 7,62 har en helt oersättlig verkan i form av knockback (i brist på ett bra svenskt ord just nu). Som ett befäl jag pratade med som hade varit i strid utomlands sa; "Träffas du i axeln av en 5,56 får du ont, men du dör inte av det. Träffas du i axeln av en 7,62, då reser du dig inte." Han hade då precis haft ett långt utlägg om chocken som en större kaliber ger upphov till i det den träffar. Den verkanstypen kanske inte kan uppnås mha 5.56 spräng, men jag har svårt att se FMV tilldena alla svenska soldater 5,56 spräng i stället får våra vanliga stålkärnor.

Även jägare (djurjägare) jag pratat med har noterat liknande saker. Små kalibrar (5mm klassen) kanske ger likvärdig mängd förstörd vävnad jämfört med en större kaliber, men skjuter du ett djur med en 5,56 så har du inte alls samma omkullslående effekt som om du skjuter ett djur i samma storlek med en patron i kaliber 6mm-7mm.

Förhoppningsvis tar sig FMV samman och köper något större den här gången, ska jag i strid så bär jag gärna något kilo större vapen om det betyder att jag får ha ett något kilo större vapen att verka med.

Jänkarna tänker likadant.
Har hört om 6.5 MPC som ska tydligen vara en bra avvägning mellan vikt och stoppkraft.
6.5 grendel utvecklas för AR15 bl.a :

http://en.wikipedia.org/wiki/6.5_mm_Grendel
Citera
2009-09-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Någonting som bygger på det här systemet kanske.

http://www.gotavapen.se/gota/cbj/cbj_ms.htm
Jag gillar kulorna http://www.gotavapen.se/gota/cbj/cbj_crtg.htm
Bra penetration på plåten där nere, jämfört med 5.56 och 7.62 nato.
Citera
2009-09-09, 15:53
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Hur märkvärdig kan en picka bli egentligen?
Annat än om man vill byta kaliber, vad kan bli så mycket bättre?
Sedan fattar jag inte varför alla ska ha samma vapen. Men jag är ingen liten soldat som ni andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast om 10 år är G36 ett gammalt vapen. Förslagsvis blir grunden till AK6 en AK som inte existerar i dagsläget.
Är det inte bättre att köra på något beprövat om man ska köpa in sådana volymer?
Citera
2009-09-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Hur märkvärdig kan en picka bli egentligen?
Annat än om man vill byta kaliber, vad kan bli så mycket bättre?
Sedan fattar jag inte varför alla ska ha samma vapen. Men jag är ingen liten soldat som ni andra.

Är det inte bättre att köra på något beprövat om man ska köpa in sådana volymer?
Vilka volymer? Om 10 år kommer vi kanske behöva köpa in 10 000 vapen för att fylla hela behovet.
Alla dom som blivit utbildade med ak5a kommer säkert inte bli utbildade på ak6a, förutom yrkesmilitärer.
Citera
2009-09-09, 15:57
Medlem
Taluss avatar
Men mähän, man vill inte döda sin fiende. Optimalt är att skada honom tillräckligt för att det ska krävas tre mans externa omsorg. Att neutralisera. Inte förstöra. Dessutom är det bara dumt att släpa på en tung jävla 7,62 kalibrig när strid ändå (med bra jävla få undantag) aldrig sker på de avstånd där 7,62 kalibrigt tar ut sina fördelar. Och ska du ändå envisas om att strida på sådan avstånd, så är det ändå lönlöst att mjäka med en automatkarbin. Då sitter du med högprecisionsgevär istället (exemeplvis psg 90).

Så för de områden som FM ska använda sina automatkarbiner duger Ak 5 mer än fantastiskt bra. Nu vet jag inte hur den nya fungerar, men min Ak 5 (förra modellen) gick ju superfint bara man höll den vårdad. Men det finns ingenting unikt med att få eldavbrott med ett lerigt vapen. Så jag hyllar Ak 5 för den är en fantastiskt bra Ak, när allt kommer kring. Sätt den i jämförelse och den får både medalj och pokal.
Citera
2009-09-09, 15:58
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb

Ekonomi och logistik är svaret. Billigare att testa ut ett vapen än flera olika. Mindre jobb kring ammunition om alla har samma...
Citera
2009-09-09, 15:59
Medlem
Zukvalj2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y3k_7

Amen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in