Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Sling - alltså vapenrem, skulle jag gissa.
Tack!
Citera
Idag, 09:31
Medlem
Macke85s avatar
Fattar inte riktigt syftet med att köpa in ett interimvapen, men jag säger inte att det är fel. Undrar mest över hur man tänker sig. Så många värnpliktiga utbildar vi inte varje år, och så supermycket anställd personal har vi inte heller.
Citera
Idag, 09:35
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ak4 Filip lär utvecklas nu också, men jag vet inte vad som är speciellt med den.

Ak4D utan kikarsikte?
Citera
Idag, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fattar inte riktigt syftet med att köpa in ett interimvapen, men jag säger inte att det är fel. Undrar mest över hur man tänker sig. Så många värnpliktiga utbildar vi inte varje år, och så supermycket anställd personal har vi inte heller.
Det är väl för att vi har väntat för länge på att beställa ett nytt vapen. Så Sako hinner inte leverera lika snabbt. Så hade vapnen börjat levereras ett par år tidigare så hade aldrig det här problemet uppstått.

Vi gjorde ju även senare i år en tilläggsbeställning på 15.000 vapen till.
Citera
Idag, 11:12
Medlem
Citat:
Ak4D utan kikarsikte?
Nej dessa kommer att få benämningen AK4E med samma handskydd som till Ak4D. Och som redan har fått monterats med Spuhrs kolv. Så egentligen blir de en moderniserad Ak4C+. Men de valde att ge den ny benämning istället.
Citera
Idag, 14:15
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Nej dessa kommer att få benämningen AK4E med samma handskydd som till Ak4D. Och som redan har fått monterats med Spuhrs kolv. Så egentligen blir de en moderniserad Ak4C+. Men de valde att ge den ny benämning istället.

Okej, ja det stämmer nog bra det. Kan det röra sig om en uppgraderad skarpskytteAK. Ak4D med nytt optiskt sikte kanske?
Citera
Idag, 14:20
Medlem
Macke85s avatar
Jag skulle spara 10 000 Ak4 att ha som slit och slängbössa ute på plutonerna. Tilldela på bredden till så gott som alla vapenslagen.

Skjuta sönder gångjärn, och ta sig an avståndslagda minor, och ha som ”förstärkningsvapen” vid posttjänst m.m.
Senast redigerad av Macke85 Idag kl. 14:23.
Citera
Idag, 15:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag skulle spara 10 000 Ak4 att ha som slit och slängbössa ute på plutonerna. Tilldela på bredden till så gott som alla vapenslagen.

Skjuta sönder gångjärn, och ta sig an avståndslagda minor, och ha som ”förstärkningsvapen” vid posttjänst m.m.

Jag skulle spara alla, inte bara 10 000.

För t o m den ursprungliga AK4 är ett utmärkt vapen. Vi sparade ju m/96 ända in på 00-talet.
Citera
Idag, 15:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Okej, ja det stämmer nog bra det. Kan det röra sig om en uppgraderad skarpskytteAK. Ak4D med nytt optiskt sikte kanske?

Det jag "hörde" var att vi inte får AK25 fort nog. Observera "hörde".
Citera
Idag, 21:04
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag skulle spara alla, inte bara 10 000.

För t o m den ursprungliga AK4 är ett utmärkt vapen. Vi sparade ju m/96 ända in på 00-talet.

Var ett utmärkt vapen jämfört med nästan allt annat, för 60 år sedan.. Men eftersom allt är relativt vet jag inte om jag skulle beskriva Ak4 med orden utmärkt idag.

Bössan är tung och otymplig, och ärligt talat ganska obsolet. Tycker inte den bör vara standardbeväpning för någon soldat år 2025. Däremot borde man naturligtvis kunna använda vapnet till nåt… Med benstöd och lågförstorande kikare kan ha den på pionjärplutoner exempelvis.
Senast redigerad av Macke85 Idag kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in