Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-16, 02:48
  #1
Medlem
Burnhams avatar
Det har visat sig att folk här är intresserade av en ny bokcirkel och denna är väl bäst att hålla under sommaren? Det har tidigare gjorts många försök till att skapa bokcirklar som håller sig vid liv, men dessa har tyvärr misslyckats. Jag skrev i en gammal tråd om vilka åtgärder vi bör ta för att nästa bokcirkel ska lyckas:

Citat:
Problemet med att läsa Inferno, främlingen eller processen är att jättemånga redan har läst dem här inne. Att hitta en lämplig bok är inte lätt då man måste se till att allt för många inte redan har läst den, den måste vara lättillgänglig, lätt att förstå, och den måste vara lätt att diskutera. Främligen är perfekt på punkt 2 och 3 men inte 1.

Jag tycker att om denna bokcirkel ska fungera måste man diskutera boken varje vecka, alla måste läsa lika mycket och boken borde inte läsas ut på allt för kort tid då alla inte har tid/lust att läsa +20 sidor om dagen.

Om jag utgår från ovanstående punkter nominerar jag Pärlan av John Steinbeck då den är kort (men koncis), lättläst, det finns färdiga frågeställningar på exempelvis Sparknotes och den är lättillgänglig. Jag tänker mig att den läses ut under en två veckors period. Lång tid kanske men de flesta läser ändå i nuläget en bok och det är jobbigt att avbryta läsandet av den i en vecka för att läsa ut en helt annan bok.

För de personerna som inte orkar läsa hela inlägget: Om vi ska försöka oss på en ny bokcirkel ska vi välja en bok som är kort, lättläst, lättillgänglig och som så få personer som möjligt redan har läst. Läsandet av boken/böckerna ska ske under en längre period. Diskussioner om/kring böckerna bör ske reguljärt och det ska finnas färdiga frågor som inte är allt för generella.

Jag nominerar härmed Pärlan av John Steinbeck. Att starta med en kortare bok är att föredra då man kan se hur väl bokcirkeln kommer fungera samt hur många som är intresserade av att delta samt hur många som faktiskt läser boken.

Som i den gamla tråden föreslår jag att varje användare får bidra med en bok var. Tänk på det jag sa tidigare när ni nominerar en bok.

Då till lite oviktiga detaljer:

Under hur lång tid ska man få nominera?
Under hur lång tid ska man kunna rösta?
Citera
2016-06-16, 02:49
  #2
Medlem
Burnhams avatar
Jag föreslår dessutom att vi börjar med en kortare bok, läser en lite längre och avslutar med en kort.
Citera
2016-06-16, 06:58
  #3
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham

Under hur lång tid ska man få nominera?
Under hur lång tid ska man kunna rösta?
Deadline för nomineringar: 19/6
Deadline för att rösta: 26/6

/Mitt förslag

Vill för övrigt också gärna läsa Steinbeck.
Citera
2016-06-17, 00:18
  #4
Medlem
abahatis avatar
Kafka på stranden av Haruki Murakami. Bara för att nominera något, är sugen på att läsa den.
Citera
2016-06-17, 02:26
  #5
Medlem
Burnhams avatar
Såja nu måste vi få fart på tråden! Vi behöver fler nominationer!
Citera
2016-06-17, 09:19
  #6
Medlem
Jag nominerar The Road av McCarthy
Citera
2016-06-17, 10:38
  #7
Medlem
Kundalinis avatar
Jag nominerar On the Road

Jag tror den med fördel läses tillsammans. Läsvärdet ökar säkert om man i diskussioner kring boken lär sig mer om vilka personerna bakom karaktärerna i boken är. Om man nu ska ange anledning.
Citera
2016-06-17, 11:57
  #8
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag nominerar The Road av McCarthy

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag nominerar On the Road

Jag tror den med fördel läses tillsammans. Läsvärdet ökar säkert om man i diskussioner kring boken lär sig mer om vilka personerna bakom karaktärerna i boken är. Om man nu ska ange anledning.
Bra val
Citera
2016-06-17, 13:23
  #9
Medlem
Kundalinis avatar
On The Road finns väl dessutom i någon nyöversättning?
Citera
2016-06-17, 13:23
  #10
Medlem
Orons bok (Livro do Desassossego) av Fernando Pessoa.

Artikel om verket.
Citera
2016-06-17, 13:26
  #11
Medlem
gato12s avatar
Jag har ett litet sommarprojekt där jag drar igenom Dickens samlade verk, lättläst och underhållande. Men de flesta av hans böcker är ju på ungefär tusen sidor, det kanske är lite för mastigt...?
Citera
2016-06-17, 14:02
  #12
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Orons bok (Livro do Desassossego) av Fernando Pessoa.

Artikel om verket.

Jag tycker inte formatet är speciellt lämpligt. Jag tror att en bok med mer traditionellt dramturgiskt upplägg bättre lämpar sig för diskussioner. Orons bok rör sig mer mot lyrik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback