Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-03, 05:08
  #1
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag har helt tappat lusten för det här att jobba, konsumera och samla på sig statusprylar som de flesta ägnar sig åt.

När jag satt vid lägerelden häromdagen började jag tänka på hur bra man mår när man är ute och vandrar och hur det i princip är frivillig fattigdom och minimalism. Okej, riktig fattigdom präglas av en konstant oro när det kommer till pengar medans jag sitter där med en inkomst och pengar på banken men ni förstår nog vad jag menar.

Det är ju en lättnad att inse detta men samtidigt slås man av hur lite det finns att göra "utanför" samhället. Man har ju ingen gemenskap att återvända till där man behövs. Familj och vänner har ju sina egna liv.
Citera
2019-01-03, 05:16
  #2
Medlem
Bli mer andlig? Meditera? Vara ute i naturen oftare? Träffa likasinnade och gör detta gemensamt?

När det gäller det andliga, så rekommenderar jag inte att hamna i någon jävla sekt, vilket inkluderar youtubers som livnär sig på sin skit både ekonomiskt och sina egon. Oops nu kom jag av mig lite.

Det är nog fler än vad du tror som har kommit till samma eller åtminstone likartade insikter. Pengar underlättar rejält på många plan och ska inte underskattas, men pengar i sig leder sällan till riktig lycka.
Citera
2019-01-03, 05:27
  #3
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Bli mer andlig? Meditera? Vara ute i naturen oftare? Träffa likasinnade och gör detta gemensamt?

När det gäller det andliga, så rekommenderar jag inte att hamna i någon jävla sekt, vilket inkluderar youtubers som livnär sig på sin skit både ekonomiskt och sina egon. Oops nu kom jag av mig lite.

Det är nog fler än vad du tror som har kommit till samma eller åtminstone likartade insikter. Pengar underlättar rejält på många plan och ska inte underskattas, men pengar i sig leder sällan till riktig lycka.

Är det verkligen värt att flumma resten av livet? Vanliga människor har ju intalat sig själva att prylar, resor och pengar är värt det så de har ett enkelt syfte med livet. Man vill ju fortfarande göra någonting som känns meningsfullt. Om en vän behöver flytthjälp en dag har man ju en hel dags mening med livet men ens sfär man har inflytande över kräver inte så mycket av en.
Citera
2019-01-03, 05:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Är det verkligen värt att flumma resten av livet? Vanliga människor har ju intalat sig själva att prylar, resor och pengar är värt det så de har ett enkelt syfte med livet. Man vill ju fortfarande göra någonting som känns meningsfullt. Om en vän behöver flytthjälp en dag har man ju en hel dags mening med livet men ens sfär man har inflytande över kräver inte så mycket av en.
Flum och flum. Du mår onekligen bra av att vara ute i naturen vid en lägereld. Är det flum? Gör det som får dig att må bra, funkar väl gott så?

Om du nu måste hitta en mening som även ska vara en längre tid, så bli religiös eller politiskt aktiv då, då lär du få mening över så det räcker och blir över. Inget jag rekommenderar dock. Särskilt inte politik då alla riksdagspartier är hjärndöda, och systemet är byggt så att mindre partier inte har en chans in. Möjligen något utomparlamentariskt då antar jag. Är du religiös? Eller anlag för religion?
Citera
2019-01-03, 05:53
  #5
Medlem
BenDaviss avatar
Gör saker för andra utan egen vinning. Leta utanför din sfär.

Det finns alltid hungriga uteliggare att mata om inte annat.

En gång sprang jag på en äldre kvinna i en liten skog nära stan som plockade skräp helt på eget bevåg. Hon såg rätt glad ut, speciellt när jag tackade henne.
Citera
2019-01-03, 05:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Gör saker för andra utan egen vinning. Leta utanför din sfär.

Det finns alltid hungriga uteliggare att mata om inte annat.

TS bör i så fall endast ge svenska uteliggare mat/pengar, och inte zigenare som kommit hit raka vägen från Rumänien och skitar ner, samt jagar bort våra egna hemlösa.

Citat:
En gång sprang jag på en äldre kvinna i en liten skog nära stan som plockade skräp helt på eget bevåg. Hon såg rätt glad ut, speciellt när jag tackade henne.

Hon var alltså inte hemlös, utan gjorde det bara för att göra någon nytta? I så fall förstod jag. Blev lite förvirrad först.
Citera
2019-01-03, 06:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag har helt tappat lusten för det här att jobba, konsumera och samla på sig statusprylar som de flesta ägnar sig åt.

När jag satt vid lägerelden häromdagen började jag tänka på hur bra man mår när man är ute och vandrar och hur det i princip är frivillig fattigdom och minimalism. Okej, riktig fattigdom präglas av en konstant oro när det kommer till pengar medans jag sitter där med en inkomst och pengar på banken men ni förstår nog vad jag menar.

Det är ju en lättnad att inse detta men samtidigt slås man av hur lite det finns att göra "utanför" samhället. Man har ju ingen gemenskap att återvända till där man behövs. Familj och vänner har ju sina egna liv.

Fast det verkar ju som om du har det bästa av två världar? BÅDE naturens frihet med långa vandringar.....OCH tryggheten på banken! Varför dra saker till sin spets? Man kan ju välja bort konsumtion av onödiga prylar men ett HEM är ju härligt att ha, särskilt på vintern.
Citera
2019-01-03, 06:52
  #8
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Fast det verkar ju som om du har det bästa av två världar? BÅDE naturens frihet med långa vandringar.....OCH tryggheten på banken! Varför dra saker till sin spets? Man kan ju välja bort konsumtion av onödiga prylar men ett HEM är ju härligt att ha, särskilt på vintern.

Naturen i all ära men man blir ju uttråkad av att inte ha ett högre syfte. Jag skulle nog inte vilja sitta där ensam för evigt.
Citera
2019-01-03, 07:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Naturen i all ära men man blir ju uttråkad av att inte ha ett högre syfte. Jag skulle nog inte vilja sitta där ensam för evigt.
Nä och varför skulle du? Har du tappat livslusten och meningen i tillvaron så kanske du ska söka hjälp via vården? Du kanske är deprimerad?
Citera
2019-01-03, 07:24
  #10
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Naturen i all ära men man blir ju uttråkad av att inte ha ett högre syfte. Jag skulle nog inte vilja sitta där ensam för evigt.

Vi indoktrineras av "marknadskrafter" att ständigt vara missnöjda men förleds att tro att vi kan uppnå lycka och mening genom yttre konsumtion. Högre syfte är väl ganska abstrakt och subjektivt men torde enligt min mening definieras som hörande till någon form av andligen (ej nödvändigtvis religiös) utvecklande verksamhet.

För att kunna utvecklas optimalt måste man nog distansera sig med rejäla skygglappar från det materialistiska och kulturlösa samhällsmaskineri vi pressas att deltaga i.
Citera
2019-01-03, 07:40
  #11
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Nä och varför skulle du? Har du tappat livslusten och meningen i tillvaron så kanske du ska söka hjälp via vården? Du kanske är deprimerad?

De flesta är måttligt deprimerade i dagens samhälle
Citera
2019-01-03, 07:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
De flesta är måttligt deprimerade i dagens samhälle

Inte mer än människor alltid varit. Det är bara bortskämt kinkande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback