Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 19:24
  #49
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Att inte lägga det i min brevlåda. Personen vars namn står på brevet, bor ju inte här.

Ska man bränna alla sådana brev då?
Citera
2021-10-12, 19:30
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ska man bränna alla sådana brev då?

Jag vet inte. Men jag är inte Postnord eller Post- och Telestyrelsen. Det behöver inte jag svara på.
Citera
2021-10-12, 19:33
  #51
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag vet inte. Men jag är inte Postnord eller Post- och Telestyrelsen. Det behöver inte jag svara på.

Det är ju smidigt att kunna skicka brev till någon man vet huserar tillfälligt på en viss adress. Man får väl se till att man skickar saker dit vederbörande kan ta emot det.

Lite mer av det egna ansvaret, hade varit nyttigt för dagens generation.
Citera
2021-10-12, 19:56
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är ju smidigt att kunna skicka brev till någon man vet huserar tillfälligt på en viss adress. Man får väl se till att man skickar saker dit vederbörande kan ta emot det.

Lite mer av det egna ansvaret, hade varit nyttigt för dagens generation.

Till sådant använder man c/o, "care of".

För att skicka brev till Ture Sventon, som tillfälligt huserar på adressen där Ville Vessla bor:

Ture Sventon
c/o Ville Vessla
Ballefjongvägen 15
123 45 Brunögaby
Citera
2021-10-12, 20:40
  #53
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Till sådant använder man c/o, "care of".

För att skicka brev till Ture Sventon, som tillfälligt huserar på adressen där Ville Vessla bor:

Ture Sventon
c/o Ville Vessla
Ballefjongvägen 15
123 45 Brunögaby

Nej.

Har du käkat opiumspetsade temlor?
Citera
2021-10-12, 20:47
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Nej.

Har du käkat opiumspetsade temlor?

Vadå "nej"? Det är det visst. Så skickar man brev till någon som bor på en annan adress än sin vanliga.
Citera
2021-10-12, 21:42
  #55
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Vadå "nej"? Det är det visst. Så skickar man brev till någon som bor på en annan adress än sin vanliga.

Du, och många andra, använder c/o felaktigt.
Citera
2021-10-12, 21:56
  #56
Medlem
dampskalles avatar
Tycker det är dåligt att brevbärare kan gå efter nummer på villor men inte på nummer i lägenheter. Här i våra lägenheter har vi nummer men inte läggs det efter dem. Posten läggs där vår brevbärare inbillat sig att folk bor. Eller bara slänger in posten. Har nog fått samtliga grannars post någon gång. Numret har varit till rätt granne ändå lägger de fel. Dvs de skiter i numren i stan. Varför ska vi ha sämre brevbäring? Jag är inte min granne Omar och inte min granne Hana. Hade de gått efter numren hade det blivit rätt. Vet inte hur mitt svenska namn ens gör att deras post kommer till mig.
Citera
2021-10-13, 05:50
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Du, och många andra, använder c/o felaktigt.

Jaha, hur ska det användas då?
Citera
2021-10-13, 06:24
  #58
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jaha, hur ska det användas då?

Tja, om Ville Vessla är god man åt Ture Sventon så är ditt exempel korrekt.
Citera
2021-10-13, 06:50
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Även jag har jobbat som brevbärare, även om det var ett par sedan nu. En rutinerad brevbärare ser ju att det har blivit fel och lägger brevet i 25:an eftersom det är där Ture Sventon bor.

Själv gjorde jag så här när det kom post till någon jag aldrig hade hört talas om:

Samma efternamn som andra på adressen? Då delade jag ut det, förmodligen en släkting, ett företag som använde ett annat förnamn än tilltalsnamnet eller liknande.

Helt annat namn men totalt oviktig post? Reklamutskick från postkodmiljonären och liknande delade jag ut på adress oavsett namnet, ingen kommer sakna det även om det egentligen skulle någon annanstans.

Fel namn men viktig post? En elräkning, brev från skattemyndigheten eller annat liknande brukade jag "lagra" på kontoret och istället lägga en lapp i lådan där jag skrev att det kommit post till "Förnamn Efternam" och be de att ringa kontoret för att meddela om denne fanns där eller inte. Hörde ingen av sig brukade jag skicka tillbaka det så att avsändare förstod att det eventuellt blivit fel och kunde utreda själva.

Jag tror många brevbärare jobbar på liknande sätt. Viktig post, ja då får man efterforska lite. Något oviktigt, ja då är det bara att göra sig av med på bästa möjliga sätt.

Men att villalådor inte har namn är inga problem eftersom brevbäraren vet vem som bor var.

Jävlar dig hade jag velat ha som brevbärare eller ännu hellre VD på postnord.
Citera
2021-10-13, 07:43
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jaha, hur ska det användas då?
Bor Ture på adressen ska hans namn upp på lådan. C/o används om Ville av någon anledning ska ta hand om Tures post.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback