Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2021-10-13, 18:17
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Bor Ture på adressen ska hans namn upp på lådan. C/o används om Ville av någon anledning ska ta hand om Tures post.

Aha, då förstår jag vad du menar. Ja, det verkar stämma överens med vad som står på t.ex. adressandring.se
Citera
2021-10-13, 19:21
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ska man bränna alla sådana brev då?

Det rimliga i en sådan situation är att antingen returnerna brevet till avsändaren så att avsändaren kan kolla om den angett fel uppgifter eller att eftersöka personen på adressen genom att lägga en lapp i lådan och be denne höra av sig.

Så görs också i de fall det gäller viktig myndighetspost och liknande.

Finns det ingen avsändare så kan man ju lika gärna lägga det på lådan. Det enda alternativet är annars att skicka det till postens "underrättelseavdelning" som jobbar med att undersöka brev som inte kunnat delas ut eller returneras. Då ska det ju vara något speciellt som gör att man inte vill riskera att brevet hamnar fel, typ att det kan antas innehålla något värdefullt eller av högt personligt värde.
Citera
2021-10-13, 20:29
  #63
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Aha, då förstår jag vad du menar. Ja, det verkar stämma överens med vad som står på t.ex. adressandring.se

Som du säger har det varit kutym för inneboende att använda c/o tidigare då oftast 1:a hyresgäst inte har tillstånd att hyra ut i 2:a hand men gör det ändå och 1:a hyresgäst inte vill bli avslöjad så de förbjuder sin andrahandshyresgäst att sätta upp sitt namn på postfacket.

För några år sedan kom det däremot en förtydligande av c/o reglerna (som varit slappt kontrollerade innan). Vilket förklarar varför inte så många känner till det om de inte läst FAQ på adressandring.se när de flyttat. Men de inneboende kommer lära sig snabbt när deras post som är c/o adresserat skickas med eftersändning till personen de hyr av som förmodligen inte vill ha deras post.
Citera
2021-10-14, 14:12
  #64
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det rimliga i en sådan situation är att antingen returnerna brevet till avsändaren så att avsändaren kan kolla om den angett fel uppgifter eller att eftersöka personen på adressen genom att lägga en lapp i lådan och be denne höra av sig.

Så görs också i de fall det gäller viktig myndighetspost och liknande.

Finns det ingen avsändare så kan man ju lika gärna lägga det på lådan. Det enda alternativet är annars att skicka det till postens "underrättelseavdelning" som jobbar med att undersöka brev som inte kunnat delas ut eller returneras. Då ska det ju vara något speciellt som gör att man inte vill riskera att brevet hamnar fel, typ att det kan antas innehålla något värdefullt eller av högt personligt värde.

Eller så får folk helt enkelt stå ut med det övermäktiga ansvaret att skicka grejer till rätt adress. Kanske till och med dubbelkolla med mottagaren så att allt stämmer - tokigt, va! Kan en enskild individ verkligen klara av sådan press?! Och viktig myndighetspost, det skickas ju enbart ut till adressen där man är folkbokförd.

Ett jäkla ickeproblem.
Citera
2021-10-14, 15:00
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Eller så får folk helt enkelt stå ut med det övermäktiga ansvaret att skicka grejer till rätt adress. Kanske till och med dubbelkolla med mottagaren så att allt stämmer - tokigt, va! Kan en enskild individ verkligen klara av sådan press?! Och viktig myndighetspost, det skickas ju enbart ut till adressen där man är folkbokförd.

Ett jäkla ickeproblem.

99% av alla brev har rätt adress och orsakar inga problem. Men ibland blir det fel av olika orsaker och då är det väl trevligt om brevbäraren tar sitt jobb på allvar och inte bara slänger din post i första bästa låda för att han inte orkar bry sig?

Jag har varit med om felaktiga utskick från kommuner, skatteverket, migrationsverket, stora hyresvärdar och banker så det händer alla någon gång då och då. Bättre om alla hjälps åt så att det blir rätt i sådana fall.

Du verkar tro att brevbärarna drunkarna i brev med oklara adresser? Så är det inte, det händer några gånger per år och kan beror på allt möjligt, behöver inte vara någons fel. Ett icke-problem som du säger, på så sätt att det är ovanligt och att hanteringen ingår i brevbärarens normala rutiner så det är inget som denne ens tänker på eller tycker är jobbigt eller onormalt på något sätt.
Citera
2021-10-18, 10:58
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smajgfice
Hur menar du att man blir anonym av det? Jag tror inte du hindrar en endaste att ta reda på vem som bor var genom att inte skriva ditt namn på brevlådan. Eller jo, du hindrar ev. brevbärare och bud som måste irra runt.
Man blir anonym för de som spatserar förbi. Varför ska man ha sitt namn på postlådan? Till vilken nytta är det? Hur kan en brevbärare irra runt om man har en tydlig siffra på lådan?
Citera
2021-10-25, 23:12
  #67
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Men för villor. Varför är det så många som strunar i namn på lådan, och vilka konsekvenser får det? Och vad kan orsaken vara till att man inte sätter sitt namn där?

Du kanske inte har märkt att vi har fullt med inbrottstjuvar i samhället numera?
Inte haft namnet på brevlådan sen 1998 när jag köpte hus. Får alltid all post, så inga konsekvenser.
Citera
2021-10-25, 23:15
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du kanske inte har märkt att vi har fullt med inbrottstjuvar i samhället numera?
Inte haft namnet på brevlådan sen 1998 när jag köpte hus. Får alltid all post, så inga konsekvenser.

Hur tänker du nu?

- "Du Nisse... ska vi bryta oss in här och sno grejer?"
- "Vänta, ska kolla... njae, ser inget namn på brevlådan, det blir inget!"
- "JÄKLAR vilket tur att du kollade DET! Där kunde vi gjort bort oss rejält!"
Citera
2023-11-18, 06:47
  #69
Medlem
Freddrostarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironmaiden666
Jag är själv brevbärare, detta är ett jätteproblem!!! Vi har fått införa ett nytt system för alla dessa hushåll där posten inte delas ut utan istället skickas till närmaste anhörig.

Hej!


Du som jobbar som brevbärare. Får jag fråga hur det funkar med om man spärrad / flaggad adress?
Står det när man ska kamma breven på morgonen att denna adress är flaggad, kolla alla brev noggrant eller ter det sig?

Med vänlig hälsning,
Citera
2023-11-19, 19:42
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddrostarr
Hej!


Du som jobbar som brevbärare. Får jag fråga hur det funkar med om man spärrad / flaggad adress?
Står det när man ska kamma breven på morgonen att denna adress är flaggad, kolla alla brev noggrant eller ter det sig?

Med vänlig hälsning,

Han är ju ingen brevbärare. Normalt delar de ju ut beroende på just adressen. Nu har jag ändå satt mitt namn på lådan men det är mest för att jag hoppas att brevbäraren inte ska lägga någon annans brev i min låda bara för att de inte läst gatunamnet rätt (sen tycker jag kommunen har ett ansvar, varför namnge fyra gator på rad efter äppelsorter på A, kart det blir förväxling)
Citera
2023-12-03, 17:06
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddrostarr
Hej!


Du som jobbar som brevbärare. Får jag fråga hur det funkar med om man spärrad / flaggad adress?
Står det när man ska kamma breven på morgonen att denna adress är flaggad, kolla alla brev noggrant eller ter det sig?

Med vänlig hälsning,

Mycket riktigt, nu är det ju till stor del AI-genererad automatsortering i flera led innan en människa nås av breven men vi måste ha en sista koll så inget oegentligt sker.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback