Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-15, 15:18
  #1
Medlem
rtyuios avatar
Jag har varit i minst 8 större butiker i min hemstad och i samtliga var Heinz vita bönor slut. Är ingen hemlighet att Svensken köpte lite extra konserver sedan Putin invaderade Ukraina och Heinz vita bönor tycks ha gått åt direkt (iaf i min stad). Hur har det sett ut för er? Vilka fler matkonserver är bra att ha hemma om skiten träffar fläkten?
Citera
2022-03-15, 15:21
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jag har varit i minst 8 större butiker i min hemstad och i samtliga var Heinz vita bönor slut. Är ingen hemlighet att Svensken köpte lite extra konserver sedan Putin invaderade Ukraina och Heinz vita bönor tycks ha gått åt direkt (iaf i min stad). Hur har det sett ut för er? Vilka fler matkonserver är bra att ha hemma om skiten träffar fläkten?
Även eldorado vita bönor i tomatsås är slut hos leverantören såg jag tur vi har några burkar kvar
Citera
2022-03-15, 15:21
  #3
Medlem
Emellies avatar
Kött och fisk.

Är inte så mycket för vita bönor själv, visst de är avsedda för ett krisläge men varför låta sig själv lida mer än nödvändigt menar jag?
Citera
2022-03-15, 15:28
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Köp sånt du äter i bland, även om det bara är när du campar på sommaren. Soldatens ärtsoppa, bullens pilsnerkorv har jag. Även köpt corned beef på Lidl i går då den inte verkade vara halal.
Sista är inget vanligt käk här i min stuga, men den funkar att göra lappskojs av med pulvermos, mjölk och saltgurka. Går givetvis även utan mjölk och saltgurka då det inte är något jag preppat.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2022-03-15 kl. 15:31.
Citera
2022-03-15, 15:30
  #5
Avstängd
Latryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jag har varit i minst 8 större butiker i min hemstad och i samtliga var Heinz vita bönor slut. Är ingen hemlighet att Svensken köpte lite extra konserver sedan Putin invaderade Ukraina och Heinz vita bönor tycks ha gått åt direkt (iaf i min stad). Hur har det sett ut för er? Vilka fler matkonserver är bra att ha hemma om skiten träffar fläkten?
Idioter. Svensken är ett kreatur som styrs av sin ångest.
Citera
2022-03-15, 15:54
  #6
Medlem
neuron-drones avatar
Beror väl på om du behöver lagra utan el, annars vad som helst bland all frysmat.

Finns ingen el finns ju heller inte många matlagningsmetoder. Så innan man kan svara får du nog förklara vad du preppar för händelse.
Citera
2022-03-15, 16:17
  #7
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jag har varit i minst 8 större butiker i min hemstad och i samtliga var Heinz vita bönor slut. Är ingen hemlighet att Svensken köpte lite extra konserver sedan Putin invaderade Ukraina och Heinz vita bönor tycks ha gått åt direkt (iaf i min stad). Hur har det sett ut för er? Vilka fler matkonserver är bra att ha hemma om skiten träffar fläkten?

Bäst är att preppa med sådant du alltid äter. Då kan du hålla förrådet färskt. Därefter preppa för att elektriciteten har gått långvarigt, så förstås har du ett sprit- eller gaskök. Jag har ett eldkök trädgården så är rätt så okänslig. Förstås måste du också ha en idé om hur du tar tillvara det du har i frysen. Du har väl en massa salt hemma?
Citera
2022-03-15, 16:49
  #8
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Sånt som innehåller så mycket protein som möjligt. Tex tonfisk, ärtsoppa, torkad svamp, makrill. Annat som är bra är valnötter och cashewnötter. Och proteinpulver kan ju komma till användning om det blir kris.
__________________
Senast redigerad av SalthavsStjaert 2022-03-15 kl. 16:54.
Citera
2022-03-15, 16:50
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jag har varit i minst 8 större butiker i min hemstad och i samtliga var Heinz vita bönor slut. Är ingen hemlighet att Svensken köpte lite extra konserver sedan Putin invaderade Ukraina och Heinz vita bönor tycks ha gått åt direkt (iaf i min stad). Hur har det sett ut för er? Vilka fler matkonserver är bra att ha hemma om skiten träffar fläkten?
Hm.. kanske kan bli en trevlig svart marknad?
Citera
2022-03-15, 16:55
  #10
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Sånt som innehåller så mycket protein som möjligt. Tex tonfisk, ärtsoppa, torkad svamp, makrill. Annat som är bra är valnötter och cashewnötter. Och proteinpulver kan ju komma till användning om det blir kris.
Är det mycket protein i svamp? Aldrig hört.

Annars är ett tips att skaffa konvervburkar med bly, så man kan bygga en hydda om det blir kärnvapenkrig.

Glöm inte jodtabletter också!
Citera
2022-03-15, 17:00
  #11
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det mycket protein i svamp? Aldrig hört.

Annars är ett tips att skaffa konvervburkar med bly, så man kan bygga en hydda om det blir kärnvapenkrig.

Glöm inte jodtabletter också!
ICAs torkade Karl Johan svamp:
Citat:
Näringsvärde per 100 g
Energi (kcal) 300 kcal, Energi (kJ) 1250 kJ, Fett 2.7 g, Varav mättat fett 0.5 g, Kolhydrat 28 g, Varav socker 4.3 g, Fiber 24 g, Protein 29 g, Salt 0.3 g
Citera
2022-03-15, 17:03
  #12
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
ICAs torkade Karl Johan svamp:
Ja det var inte dåligt! Då vet man det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback