Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-21, 06:17
  #205
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rdnad-om-pojke

Citat:
Om jag hade vetat om hans bakgrund hade jag ställt fler frågor till socialtjänsten om hur de säkrar barnets trygghet. Nu fick jag inte den möjligheten, säger Karl Magnus Sjögren, som dömde i vårdnadsfrågan.

– Vi informerar bara rätten om det de frågar om. Det är vi som gör bedömningen om det finns en föräldraförmåga, säger Anna-Karin Nysten, chef för socialtjänsten i Ljusnarsberg.

Hon var den som skrev till domstolen att det skulle vara “praktiskt” om pappan hade ensam vårdnad, men vill inte svara på frågor.

I Ljusnarsberg hade de insatser från socialtjänsten, men efter att han fått vårdnaden flyttade han till Karlstad.

“Inte tryggt för ett barn”
Mannen vill nu bli helt utskriven också från öppen rättspsykiatrisk vård, han uppger i rätten att han är uppvuxen i Jehovas vittnen och inte behöver stöd eller insyn från socialtjänsten. Ändå har flera orosanmälningar kommit in om att hemmet inte är tryggt.

– Jag har ingen kännedom om den här personen, säger Monica Persson, socialdirektör i Karlstad.

Inte heller hon vill prata om enskilda fall, men säger att hon utgår ifrån att de följer sina rutiner.

Fy fan!
Och mamman är en missbrukare och har suttit på rättspsyk. Och pappan är en barnamördare. Två exempel på människor man borde sterilisera.

Jag hoppas innerligt att denna som inte far illa.
Citera
2023-05-21, 08:18
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Fy fan!
Och mamman är en missbrukare och har suttit på rättspsyk. Och pappan är en barnamördare. Två exempel på människor man borde sterilisera.

Jag hoppas innerligt att denna som inte far illa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rdnad-om-pojke

Ja det här borde INTE få ske i ett land som säger sig värna om barn och barnens rättigheter. Anna-Karin Nysten, chef för socialtjänsten i Ljusnarsberg skriver till domstolen att det är "praktiskt" om en dömd barnamördare får ensam vårdnad om sitt barn. Barnet är nu totalt i händerna på denna man som medicinerar mot sin schizofreni. Det är ju "praktiskt". "Praktiskt" för vem?

"Mannen bor i dag ute i samhället med öppen tvångsvård, han åker till vårdcentralen och tar sprutor mot sin schizofreni och har telefonkontakt med läkare.

Han hävdar att han klarar sig själv och inte längre behöver kontrollen som öppen rättspsykiatrisk tvångsvård innebär.

"Men läkarna har olika åsikter. Så sent som sommaren 2022 motiverade chefsöverläkaren vid Rättspsykiatriska kliniken i Säter att vården måste fortsätta och stramas upp på grund av mannens våldsbenägenhet, stresskänslighet och tydliga empatistörning som utgör risker för återfall i brott. “Barnet är den största skyddsfaktorn.” står det i domen, en hänvisning till att mannen har ensam vårdnad om sin femårige son."

En empatistörd, våldsbenägen, stresskänslig barnamördare är tydligen den bästa lämpade att ta hand om detta barn?

Jag fattar inte vad meningen “Barnet är den största skyddsfaktorn" betyder? Skydd mot vad? Att mannen insjuknar ånyo? Han är ju redan i sin sjukdom, skulle han inte vara det skulle han väl inte få behandling och medicinering mot sin schizofreni?

Att växa upp med en psykiskt sjuk förälder och aldrig få en chans att få knyta an till frisk vårdnadshavare är det det bästa som förmås?

Tar denna Anna-Karin Nysten, chef för socialtjänsten i Ljusnarsberg ansvar för sin del i myndighetsbeslutet om något sker detta barn? Avkrävs hon ansvar för sina intyg till rätten? Skulle nog säga nej. Hon har makt att skriva märkliga saker i sina svar till domstolen som de kanske väger in men fri kommer hon gå ifall detta barn också blir knivad. Det var ju "praktiskt".

Att mannen dödat barn innan anses inte vara av vikt att delge rätten i dessa intyg "Socialtjänsten i Ljusnarsberg föreslog att hela vårdnaden fördes över till pappan, och informerade inte domaren om hans bakgrund, trots att läkarna är oeniga om risken för återfall. "– Vi informerar bara rätten om det de frågar om. Det är vi som gör bedömningen om det finns en föräldraförmåga, säger Anna-Karin Nysten, chef för socialtjänsten i Ljusnarsberg."
__________________
Senast redigerad av little-dreams 2023-05-21 kl. 08:20.
Citera
2023-05-21, 08:21
  #207
Medlem
snutans avatar
Söker någon som kanske sitter på fup här?
Citera
2023-05-21, 09:51
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Detta mord är bland de vidrigaste jag känner till, och det hamnade i skugga av ministermordet samma dag. Är Sverige så sjukt att denne mördare kommer komma ut inom snar framtid, medan ministerns mördare aldrig kommer ut, ej blir behandlad, och uppenbarligen knivar andra interner?

Jag skulle vilja veta mer om denne mördare, Melkersson, som jag har läst mig till här att han hette. Vet ej förnamn, har aldrig sett en bild, och vet i princip ingenting om hans bakgrund, vilket jag finner väldigt märkligt. Var han från Arvika eller bara inlagd där?

Här hängs varannan halvdan ut varje vecka, men denne individ har förhållits väldigt anonym?
Det har framgått att han var inlärd Jehovas Vittne och gjorde revolt, men det förklarar väl inte direkt hans handlingar.

Blev någon av de 5 läkarna någonsin åtalade? Antar att dom jobbar kvar i mes-sverige?
http://www.svt.se/2.13038/1.267561/b...ordet_i_arvika

Vi glömmer aldrig.
Nu är han ute i samhället och har fått ensam vårdnad av sitt andra barn
Citera
2023-05-21, 11:18
  #209
Avstängd
Varför fixar staten skyddad identitet och släpper ut såna här dårar i samhället gång på gång på gång? Har vi inte råd att ha dom kvar på psyket? Det kommer säkert att gå toppen i ett par år, innan han flippar igen. Vet om 3 fall senaste åren på såna här som har släppts ut från rättspsyk och återfallit i extrema våldsdåd under psykos. Ett slutade i ett brutalt och spontant mord på en släkting. Antingen har dom känt sig dåliga och inte fått vård, eller så har dom bara försökt att "bearbeta det själva" tills dom börjat hallicunerat igen. Får dåliga vibbar av den här dåren.

Vilken stad kan han tänkas bo i? Jag vill inte ha honom i min närhet.
Citera
2023-05-21, 11:25
  #210
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Varför fixar staten skyddad identitet och släpper ut såna här dårar i samhället gång på gång på gång? Har vi inte råd att ha dom kvar på psyket? Det kommer säkert att gå toppen i ett par år, innan han flippar igen. Vet om 3 fall senaste åren på såna här som har släppts ut från rättspsyk och återfallit i extrema våldsdåd under psykos. Ett slutade i ett brutalt och spontant mord på en släkting. Antingen har dom känt sig dåliga och inte fått vård, eller så har dom bara försökt att "bearbeta det själva" tills dom börjat hallicunerat igen. Får dåliga vibbar av den här dåren.

Vilken stad kan han tänkas bo i? Jag vill inte ha honom i min närhet.
Han ska bo i Karlstad
Citera
2023-05-21, 13:37
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rdnad-om-pojke

Ja det här borde INTE få ske i ett land som säger sig värna om barn och barnens rättigheter. Anna-Karin Nysten, chef för socialtjänsten i Ljusnarsberg skriver till domstolen att det är "praktiskt" om en dömd barnamördare får ensam vårdnad om sitt barn. Barnet är nu totalt i händerna på denna man som medicinerar mot sin schizofreni. Det är ju "praktiskt". "Praktiskt" för vem?

"Mannen bor i dag ute i samhället med öppen tvångsvård, han åker till vårdcentralen och tar sprutor mot sin schizofreni och har telefonkontakt med läkare.

Han hävdar att han klarar sig själv och inte längre behöver kontrollen som öppen rättspsykiatrisk tvångsvård innebär.

"Men läkarna har olika åsikter. Så sent som sommaren 2022 motiverade chefsöverläkaren vid Rättspsykiatriska kliniken i Säter att vården måste fortsätta och stramas upp på grund av mannens våldsbenägenhet, stresskänslighet och tydliga empatistörning som utgör risker för återfall i brott. “Barnet är den största skyddsfaktorn.” står det i domen, en hänvisning till att mannen har ensam vårdnad om sin femårige son."

En empatistörd, våldsbenägen, stresskänslig barnamördare är tydligen den bästa lämpade att ta hand om detta barn?

Jag fattar inte vad meningen “Barnet är den största skyddsfaktorn" betyder? Skydd mot vad? Att mannen insjuknar ånyo? Han är ju redan i sin sjukdom, skulle han inte vara det skulle han väl inte få behandling och medicinering mot sin schizofreni?

Att växa upp med en psykiskt sjuk förälder och aldrig få en chans att få knyta an till frisk vårdnadshavare är det det bästa som förmås?

Tar denna Anna-Karin Nysten, chef för socialtjänsten i Ljusnarsberg ansvar för sin del i myndighetsbeslutet om något sker detta barn? Avkrävs hon ansvar för sina intyg till rätten? Skulle nog säga nej. Hon har makt att skriva märkliga saker i sina svar till domstolen som de kanske väger in men fri kommer hon gå ifall detta barn också blir knivad. Det var ju "praktiskt".

Att mannen dödat barn innan anses inte vara av vikt att delge rätten i dessa intyg "Socialtjänsten i Ljusnarsberg föreslog att hela vårdnaden fördes över till pappan, och informerade inte domaren om hans bakgrund, trots att läkarna är oeniga om risken för återfall. "– Vi informerar bara rätten om det de frågar om. Det är vi som gör bedömningen om det finns en föräldraförmåga, säger Anna-Karin Nysten, chef för socialtjänsten i Ljusnarsberg."
Svenska socialsekreterare upprepar detta gång på gång, jag har inget förtroende för svensk socialtjänst.
Citera
2023-05-21, 17:07
  #212
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rdnad-om-pojke
2003 mördade den då 23-årige mannen femåriga Sabina. Vid tiden för mordet sitter han på en rättspsykiatrisk anstalt i Arvika. Han följer nyhetsrapporteringen om mordet på Anna Lindh, åker till Konsum och köper en morakniv. För att sedan hugga Sabina, ett barn han inte hade någon koppling till, flera gånger.

Mannen uppgav själv att han befalldes av röster i huvudet att begå mordet.

Fortfarande under psykiatrisk behandling
Efter mordet på Sabina döms han återigen till rättspsykiatrisk vård.

Mannen är utskriven och numera tvåbarnsfar, skriver SVT. Det yngre barnet är fosterhemplacerat men trots mannens bakgrund och det faktum att han fortsatt behandlas med öppen rättspsykiatrisk vård har han fått vårdnaden om sin femårige son
https://www.expressen.se/nyheter/man...en-om-sin-son/
Citera
2023-05-21, 17:54
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Han ska bo i Karlstad
Vart i Karlstad?
Citera
2023-05-21, 23:07
  #214
Medlem
StarkMarks avatar
Sverige är ett sjukt jävla land. Hur kunde han få tillåtelse att knulla på rättspsyk? Hur kunde han få tillåtelse att gifta sig? Hur kan han få komma ut i samhället? Hur kan han få lov att ha hand om ett barn?

Så här går det när kvinnor får makt och blir socialtanter och de tycker förstås det är jättesynd om allt från våldtäktsmannen Ahmed till barnamördare.

I ett sunt samhälle hade han blivit avlivad men nu lever vi i Sverige och barnamördaren är tvåbarnsfar!
Citera
2023-05-22, 00:32
  #215
Medlem
Här får man absolut jobba förebyggande. Killen är dömd för ett av de vidrigaste morden man kan tänka sig och ska inte ha vårdnanden om ett barn.

Har han en psyksik sjukdom i bakgrunden så får man ha han under uppsikt.
Citera
2023-05-22, 05:14
  #216
Medlem
MorT2s avatar
Orkar inte läsa tråden från början. Har vi ett foto på denna karl? Namn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback