Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-06, 02:18
  #1
Medlem
Jag rör mig vanligen i civiliserade miljöer men förra veckan åkte jag faktiskt förbi IKEA. Där rör sig ju inte bara vi i övre övre medelklassen utan det är väl mest medelklass och under som rör sig där känns det som.

Hur som helst, vad som var oerhört intressant att se var att knappt någon bar klocka. Själv bar jag min Vacheron Constantin Overseas Dual time med blå urtavla och hade ändå hoppats att man skulle se åtminstone någon bära något intressant på handleden. Men nej, där fick jag tji.

Jag skulle uppskatta att bara en av tio bar klocka och de som bar klocka bar oftast någon sunkig smart watch. Inte ett enda kvalitetsur fanns att se förutom min egna pjäs.

Så hur är det egentligen. Har medelklassen och arbetarklassen nu gett upp? De fattar att alla vet att de är förlorare om de bär en klocka för under 70 lök på armen och har därför intalat sig själva att de kan komma undan med att skippa klocka?

Fattar de inte att då blir det _ännu tydligare_ hur det ligger till och vart de befinner sig på den socioekonomiska skalan?!

Har ni andra märkt av samma fenomen?
Citera
2023-06-06, 02:21
  #2
Medlem
Kottkompotts avatar
Jag kan nog tala för många och påstå att vi insett att bära klocka, det för folk som dig som har huvudet för långt upp i röven.

Nog för att jag kan hålla med om att klocka kan vara snyggt, men det hör ändå inte till god klass att bära materialismens fana så högt som du gör.
Citera
2023-06-06, 02:33
  #3
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag rör mig vanligen i civiliserade miljöer men förra veckan åkte jag faktiskt förbi IKEA. Där rör sig ju inte bara vi i övre övre medelklassen utan det är väl mest medelklass och under som rör sig där känns det som.

Hur som helst, vad som var oerhört intressant att se var att knappt någon bar klocka. Själv bar jag min Vacheron Constantin Overseas Dual time med blå urtavla och hade ändå hoppats att man skulle se åtminstone någon bära något intressant på handleden. Men nej, där fick jag tji.

Jag skulle uppskatta att bara en av tio bar klocka och de som bar klocka bar oftast någon sunkig smart watch. Inte ett enda kvalitetsur fanns att se förutom min egna pjäs.

Så hur är det egentligen. Har medelklassen och arbetarklassen nu gett upp? De fattar att alla vet att de är förlorare om de bär en klocka för under 70 lök på armen och har därför intalat sig själva att de kan komma undan med att skippa klocka?

Fattar de inte att då blir det _ännu tydligare_ hur det ligger till och vart de befinner sig på den socioekonomiska skalan?!

Har ni andra märkt av samma fenomen?

Nej jag hänger inte med underklassen på IKEA som du. Köpte du en körv eller blev det köttbullar med mos?
Citera
2023-06-06, 02:42
  #4
Medlem
auruns avatar
Du trollar säkert, men:

Nu hänger jag inte på IKEA men jag tycker tvärtom. Klassiska mekaniska ur har fått ett rejält uppsving senaste 5-7 åren. Ser otal antal Rolex, Omega, Cartier, mfl per dag.

Sen håller jag med dig på ett sätt också. Stör mig så enormt om jag ser en välklädd man, om det så bara är en blazer eller ännu värre såklart full kostym. Eller om det så bara är en skjorta och jeans som inte bär en fin klocka. Snacka om att missa målet.
Citera
2023-06-06, 02:50
  #5
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag rör mig vanligen i civiliserade miljöer men förra veckan åkte jag faktiskt förbi IKEA. Där rör sig ju inte bara vi i övre övre medelklassen utan det är väl mest medelklass och under som rör sig där känns det som.
Tycker nog klocka är snyggt, trots att jag tillhör underklassen.

Men jag skulle inte sätta på mig en exklusiv och dyrbar om jag åker till Ikea.
Citera
2023-06-06, 02:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag rör mig vanligen i civiliserade miljöer men förra veckan åkte jag faktiskt förbi IKEA. Där rör sig ju inte bara vi i övre övre medelklassen utan det är väl mest medelklass och under som rör sig där känns det som.

Hur som helst, vad som var oerhört intressant att se var att knappt någon bar klocka. Själv bar jag min Vacheron Constantin Overseas Dual time med blå urtavla och hade ändå hoppats att man skulle se åtminstone någon bära något intressant på handleden. Men nej, där fick jag tji.

Jag skulle uppskatta att bara en av tio bar klocka och de som bar klocka bar oftast någon sunkig smart watch. Inte ett enda kvalitetsur fanns att se förutom min egna pjäs.

Så hur är det egentligen. Har medelklassen och arbetarklassen nu gett upp? De fattar att alla vet att de är förlorare om de bär en klocka för under 70 lök på armen och har därför intalat sig själva att de kan komma undan med att skippa klocka?

Fattar de inte att då blir det _ännu tydligare_ hur det ligger till och vart de befinner sig på den socioekonomiska skalan?!

Har ni andra märkt av samma fenomen?

Okej. Tack för dagens skratt och månadens starkaste humble-brag på Flashback

Har du en väldigt liten kuk? Mikropenis, deluxe? Varför, oh varför, skulle du annars skriva på Internet att din klocka kostar 70.000 kronor? Förklara varför detta var viktigt för Internet att veta.
Citera
2023-06-06, 02:50
  #7
Medlem
Själv sportar jag mest några olika JLC (givetvis i vitguld som går under radarn) men kan till vardags tänka mig en Datejust eller Speedmaster. Till viss del kan jag hålla med dig. Det är bättre med en enkel Longines eller liknande än dom vulgära träningsklockorna som bärs till illasittande kostymer i styrelserummen numera.
Alltför få skräddarsyr sina kostymer och har en egen läst för skorna i London.
Klockorna skall givetvis vara mekaniska, helst med perpetual kalender. Det är så jävla underklassigt att behöva ställa om datumet vid skottår.
Själv tycker jag att VC Overseas är lite vulgär och inte så imponerande rent horologiskt men till var och en sin smak.
Vill man låtsas vara för fin för en Rolex kan man ju alltid köpa en VC, PP eller AP men urverksmässigt och estetiskt skulle jag säga att JLC springer ringar runt dom.
__________________
Senast redigerad av Armadou 2023-06-06 kl. 03:01.
Citera
2023-06-06, 02:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Okej. Tack för dagens skratt och månadens starkaste humble-brag på Flashback

Har du en väldigt liten kuk? Mikropenis, deluxe? Varför, oh varför, skulle du annars skriva på Internet att din klocka kostar 70.000 kronor? Förklara varför detta var viktigt för Internet att veta.

Inte 70 000kr. 398 000 SEK går min klocka på på Nymans.

Så jag var faktiskt rätt anspråkslös där. 70 lök är väl någonstans var skamgränsen går för vad en man kan bära på armen med värdighet tänkte jag rent spontant.

400K förväntar jag mig inte att gemene man ska lägga på en klocka utan det lägger man nog bara om man är intresserad eller stenrik.
Citera
2023-06-06, 03:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inte 70 000kr. 398 000 SEK går min klocka på på Nymans.

Så jag var faktiskt rätt anspråkslös där. 70 lök är väl någonstans var skamgränsen går för vad en man kan bära på armen med värdighet tänkte jag rent spontant.

400K förväntar jag mig inte att gemene man ska lägga på en klocka utan det lägger man nog bara om man är intresserad eller stenrik.
Ps
Jag var dessutom rvungen att göra mig av med min Bentley för att det satt en jävla dörrvaktsbreitling i den.
Citera
2023-06-06, 03:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Ps
Jag var dessutom rvungen att göra mig av med min Bentley för att det satt en jävla dörrvaktsbreitling i den.

He he, du verkar ju faktiskt ha lite koll. En kollega hade en Bentley Continental GT för ett antal år sedan och jag minns att klockan i bilen var en Breitling. Är det fortfarande så alltså? Håller med om att det kanske inte är tillräcklig klass för en Bentley faktiskt.
Citera
2023-06-06, 03:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Själv sportar jag mest några olika JLC (givetvis i vitguld som går under radarn) men kan till vardags tänka mig en Datejust eller Speedmaster. Till viss del kan jag hålla med dig. Det är bättre med en enkel Longines eller liknande än dom vulgära träningsklockorna som bärs till illasittande kostymer i styrelserummen numera.
Alltför få skräddarsyr sina kostymer och har en egen läst för skorna i London.
Klockorna skall givetvis vara mekaniska, helst med perpetual kalender. Det är så jävla underklassigt att behöva ställa om datumet vid skottår.
Själv tycker jag att VC Overseas är lite vulgär och inte så imponerande rent horologiskt men till var och en sin smak.
Vill man låtsas vara för fin för en Rolex kan man ju alltid köpa en VC, PP eller AP men urverksmässigt och estetiskt skulle jag säga att JLC springer ringar runt dom.

VCOs urverk är väl helt ok ändå. De har ju ändå förärats Hallmark of Geneva vilket borgar för en viss kvalitet. Har JLC det?

Tycker själv inte att VCO är vulgära. Väldigt få känner väl igen dem utanför klockkretsar och de är väl rätt diskreta.

Jag kanske var lite provokativ i mitt ursprungsinlägg men det var en seriös tanke som slog mig där på IKEA. I princip ingen bar klocka förutom jag och min fru som bägge bar Overseas. Jag såg män i femtioårsåldern som hade bara armar som småbarn. Det var som att vara på dagis fast med vuxna bebisar som gick runt utan klockor på armarna.

Har inte du reagerat på detsamma? Eller var det bara en udda dag där på varuhuset kanske.
Citera
2023-06-06, 03:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Du trollar säkert, men:

Nu hänger jag inte på IKEA men jag tycker tvärtom. Klassiska mekaniska ur har fått ett rejält uppsving senaste 5-7 åren. Ser otal antal Rolex, Omega, Cartier, mfl per dag.

Sen håller jag med dig på ett sätt också. Stör mig så enormt om jag ser en välklädd man, om det så bara är en blazer eller ännu värre såklart full kostym. Eller om det så bara är en skjorta och jeans som inte bär en fin klocka. Snacka om att missa målet.

Håller med, det går inte att ta en man utan klocka på allvar. Ungefär som när Reinfeldt bar jeans på statsbesöket i Kina när det begav sig. Det är rent genant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback