Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-30, 11:16
  #13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocco1
Inte speciellt nyttigt. Innehåller mycket fett och de flesta (billiga) korvar är gjorda på nermalet slakteriavfall.
Vad det är i slakteriavfall som onyttigt (utöver att det är äckligt). Kanske är tarmar och brosk i sig inte farligt utan bara osmakligt?

Fett kan dessutom vara nyttigt...
Citera
2023-07-30, 11:50
  #14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Bara korv alltså, utan bröd, utan div dressingar.

Jag vet att korv ska bestå av en massa slaggköttprodukter men jag tänker ändå att det borde vara nyttigare än att äta sånt som innehåller vete, socker och frityr/olika fröoljor, eller?

Kanske är det stor skillnad mellan olika korvar? Hur är det tex med pölsa?
https://www.di.se/debatt/debatt-at-k...hallets-basta/
Vi menar att korv är nyttigt med sina proteiner, fett, kolhydrater och pigga kryddor. Men vi hävdar framför allt att korven är miljövänlig. Den är en del av vägen till ett mer hållbart samhälle genom att den är ett sätt att konsumera resurssmart. Det är utmärkt för vårt nuläge och framtid att korvkonsumtionen enligt ”Korvrapporten” står sig stark. Länge leve korven – för folkhushållets bästa och för ett hållbart och miljövänligt samhälle.
Citera
2023-07-30, 11:58
  #15
Medlem
Europes avatar
Det är väl inte det nyttigaste, då det är rätt kaloririkt och det anses väl finnas en koppling mellan att (regelbundet) äta processad kött och cancer. Själv tvingar jag mig att äta det sällan, då jag siktar på en kalorifattigare och proteinrikare diet. Korv och hamburgare är den enda mindre nyttigare snabbmaten jag verkligen saknar. Vi äter dessutom ofta vegetariskt när vi slänger ihop något mer snabbmatsaktigt med halvfabrikat, eftersom min sambo är vegetarian. Jag tycker att vissa vegetariska ersättningar för köttprodukter fungerar, till exempel vegetarisk färs och nuggets, men tyvärr är vegetariska korvar verkligen inte en duglig ersättning för god köttkorv.

Men samtidigt får man se på helheten. Jag var extremt svår med maten som liten, då det mesta gav mig kväljningar. Nej, det gick inte att tvinga i mig maten (försök gjordes), då det inte med våld går att tvinga i någon mat och jag utan tvekan hellre valde svält framför det jag inte klarade av att äta. Då var det så klart tacksamt att man alltid kunde få i mig hur mycket korv som helst, då det ändå innehåller en massa viktiga näringsämnen, samt den höga kalorinivån var väl snarare bra med tanke på att jag var väldigt smal (men ändå lite muskulös, då jag var fysiskt väldigt aktiv).

Edit: Att utgår här ifrån att vi talar om korv med kött. Svenskar använder begreppet "korv" väldigt vitt, medan i många andra länder skulle man inte ens låta falukorv gå under begreppet för köttkorv.

Sedan tänker jag så klart i första hand på korv i vanliga livsmedelsbutiker. Min morfar lät en vän mala ned en del av hans älgkött från årets jakt, tillsammans med lite fläsk från vännens egna slaktade grisar för att det inte skulle bli för magert. Jag behöver väl knappast nämna att den korven var på en helt annan smak- och kvalitetsnivå än Scans korv man köper på ICA?
__________________
Senast redigerad av Europe 2023-07-30 kl. 12:21.
Citera
2023-07-30, 12:00
  #16
Medlem
gofigurs avatar
Alla vet att nitritet i korv är farligt

https://www.krav.se/aktuellt/nitrit-...ar-cancerrisk/
NITRIT I KORV ÖKAR CANCERRISK

Men om vi lämnar domedagarna och går till en oberoende källa om nitrit... var finns nitrit-risken?

https://www.livsmedelsverket.se/livs...h-nitrosaminer
Det allra mesta nitrat och nitrit vi får i oss kommer från grönsaker. En del av nitratet i grönsakerna kan omvandlas till nitrit, framför allt med hjälp av så kallade nitratreducerande bakterier i munnen.

Har du också gått på bluffen?
Citera
2023-07-30, 12:09
  #17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Bara korv alltså, utan bröd, utan div dressingar.

Jag vet att korv ska bestå av en massa slaggköttprodukter men jag tänker ändå att det borde vara nyttigare än att äta sånt som innehåller vete, socker och frityr/olika fröoljor, eller?

Kanske är det stor skillnad mellan olika korvar? Hur är det tex med pölsa?
Jaha? Var har du fått den informationen? "Korv" är i sig inte en rätt utan en form som kan vara fylld med olika saker. Man kan köpa t.ex. risgrynsgröt, pölsa, sylt, ärtsoppa, gulasch, leverpastej, köttfärs mm. förpackade i "korv".
Citera
2023-07-30, 15:15
  #18
Avstängd
Kiddieoxos avatar
Slakteriavfall är inte onyttigt per default det beror på vad du äter i övrigt.
Förr i tiden åt man så mycket som möjligt av djuren varför ska vi inte göra det nu?
Salt är livsnödvändigt och kan vara farligt och dödligt om du äter mycket .
Nitritsalter misstänks kunna framkalla cancer.
Salt kan framkalla magcancer.
Det beror på inget som har med kost att göra är svart eller vitt.
Man kan också tillverka sin egen korv.
Citera
2023-08-19, 17:06
  #19
Medlem
Inte alls. Processat skräp, Tyvärr.
Citera
2023-10-02, 10:19
  #20
Medlem
En bra korv är inte onyttig alls. En dålig korv kan vara riktigt onyttig.

Ta slaktarkorven, till exempel, vitlökssmaken har 99% kött.

De godaste korvarna ligger i regel runt 80% kött och är inte särskilt onyttiga. Undvik dem med e-ämnen om du kan så är det i regel bara naturliga ingredienser.
Citera
2023-10-02, 16:31
  #21
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Slakteriavfall är inte onyttigt per default det beror på vad du äter i övrigt.
Förr i tiden åt man så mycket som möjligt av djuren varför ska vi inte göra det nu?
Salt är livsnödvändigt och kan vara farligt och dödligt om du äter mycket .
Nitritsalter misstänks kunna framkalla cancer.
Salt kan framkalla magcancer.
Det beror på inget som har med kost att göra är svart eller vitt.
Man kan också tillverka sin egen korv.

Nitrit finns i grönsaker så svårt att tro det skulle ge cancer.
Citera
2023-10-02, 16:32
  #22
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jaha? Var har du fått den informationen? "Korv" är i sig inte en rätt utan en form som kan vara fylld med olika saker. Man kan köpa t.ex. risgrynsgröt, pölsa, sylt, ärtsoppa, gulasch, leverpastej, köttfärs mm. förpackade i "korv".

Du är ju helt urblåst om du resonerar saker så.
Citera
2023-10-02, 19:21
  #23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Du är ju helt urblåst om du resonerar saker så.
Vad är felet i resonemanget? Vad kallar du en cylinderformad plastförpackning för t.ex. ärtsoppa?
Citera
2023-10-02, 19:22
  #24
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är felet i resonemanget? Vad kallar du en cylinderformad plastförpackning för t.ex. ärtsoppa?

Inte kallar jag de för korv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback