Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-05, 08:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Ungefär som influencers och alla övriga muppar på IG med bekräftelsebehov. Sticker en weekend men lägger upp bilder och stories under en månad som om de fortfarande lever lyxlivet utomlands.

Japp exakt.

Elle går in i en studio o låtsas åka privatjet..
Citera
2024-01-05, 11:56
  #26
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Det är en fotojournalists uppdrag att ha en överblick och inte bara ta kort på första bästa sammandrabbning som sker framför ögonen.

Även fotojournalister är journalister, dvs (om man skall använda spetsa till det lite) bekväma, drivna av personlig agenda, och inte minst klick-drivna.

Du har aldrig varit säker på att få en heltäckande bild även med fotojournalister på marken, av naturliga skäl i en krigssituation är det svårt att komma nära fronten utan att aktivt samarbeta med ena eller andra sidan, och att hoppa dem emellan är inte alltid görbart.

Till exempel: Jan Guillou som rapporterade från palestina 1969 inbäddad med DFLP, hur tror du hans överblick över den konlfikten var?

Man får alltid tänka till lite på egen kammare över vilken information man får sig till livs, speciellt i kontrast med vilken information man _inte_ får..
Citera
2024-01-05, 13:45
  #27
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Det här är standard tyvärr, fotografer som skapar upp en alternativ verklighet med sina bilder för att sälja en påhittad historia av politiska eller ekonomiska skäl.
Citera
2024-01-05, 17:50
  #28
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Fotograf, ett sådant där låtsasyrke som antagligen är helt utdött snart.

Det livestreamas i princip från fronten i Ukraina, var och varannan människa går runt med en högupplöst kamera i fickan.

Fast de där stämmer ju inte hur många högupplösta videos har du sett från Ukraina från live krig? Är alltid några som blir intervjuade med ljudet av bomber i fjärran men sällan något dramatiskt slag. Du får gärna länka videos som visar?
Citera
2024-01-05, 19:16
  #29
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Fast de där stämmer ju inte hur många högupplösta videos har du sett från Ukraina från live krig? Är alltid några som blir intervjuade med ljudet av bomber i fjärran men sällan något dramatiskt slag. Du får gärna länka videos som visar?

Jag har sett på Instagram från soldater, är dom videorna fake som jag har sett så är det ett jävla högt produktionsvärde.

Jag har ingen aning om hur färska dom är, men det finns där ute, live är såklart svårt men det går och hitta lite äldre material.

Vid invasionens start så såg jag t.o.m kameror med live feed där du kunde se Z-trupper rulla in i städer och annat
Citera
2024-01-05, 21:34
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Så han har tagit några bilder första dagen men sedan beskrivit de som en helsikes resa under 7 veckor? Bilderna är alltså äkta, men förklaringen till bilderna fejk?
I Rwanda så har han skrivit om en massaker i en kyrka - han beskriver det som att han var där, ser blodet forsa ut på marken ur kyrkan. som om han anmält bara minuter efter. Sen en liten flicka med ett machetehugg i bakhuvudet krypa ut.
Problemet är att massakern i just den kyrkan skedde ca två veckor EFTER att han åkt hem. samma dag som han satt på en lokal fotbollsmatch hemma i Danmark.

Det är EN av historierna - och den är onekligen smått besvärande.
Citera
2024-01-05, 21:45
  #31
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Jag har sett på Instagram från soldater, är dom videorna fake som jag har sett så är det ett jävla högt produktionsvärde.

Jag har ingen aning om hur färska dom är, men det finns där ute, live är såklart svårt men det går och hitta lite äldre material.

Vid invasionens start så såg jag t.o.m kameror med live feed där du kunde se Z-trupper rulla in i städer och annat

Under de första dagarna vet jag att fler än jag efterfrågade videos ”från hus till hus” och inte mer eller mindre ”drönarklipp”. Har inte sett mycket närgångna klipp varken då eller senare.
Citera
2024-01-05, 23:43
  #32
Medlem
Tradens avatar
"Fake news" gör skäl för sitt namn hör jag..
Citera
2024-01-06, 17:01
  #33
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Under de första dagarna vet jag att fler än jag efterfrågade videos ”från hus till hus” och inte mer eller mindre ”drönarklipp”. Har inte sett mycket närgångna klipp varken då eller senare.

Jag har sett video från bröstet på marktrupper i skog som skjuter, misstänker att det inte var fake då det sköts, skreks och var ett jävla kaos, men man vet å andra sidan aldrig idag om man tittar på något fake eller autentiskt
Citera
2024-01-07, 00:13
  #34
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om Aftonbladet eller Fria Tider snaskar till det är det förståeligt och förväntat.

Men om det är DN eller SVT är det oacceptabelt.
Lol.

Har du förtroende för DN är du synnerligen hjärnskrynklad och har antagligen fel gällande de flesta saker gällande samtiden och verkligheten. Att de hade lyxigt typsnitt, få färger, och inga sensationsrubriker, och ingen plattform för åsiktsmotståndare fungerade på 90-talet. Att det finns människor som har förtroende för DN 2024, post internet, post avslöjanden, post självklarheter, är nära inpå chockerande. Trodde de enda som "litade" på DN idag bara var de med samma åsikter som DN som njöt av att få sin bekräftelsebias stimulerad.

SVT går heller inte att se på utan ett extremt skeptiskt öga för att få en hyfsat korrekt bild.

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Fotograf, ett sådant där låtsasyrke som antagligen är helt utdött snart.

Det livestreamas i princip från fronten i Ukraina, var och varannan människa går runt med en högupplöst kamera i fickan.
Är knappast ett låtsasyrke bara för att det nyligen börjat bli mindre relevant.
Citera
2024-01-07, 00:39
  #35
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Lol.

Har du förtroende för DN är du synnerligen hjärnskrynklad och har antagligen fel gällande de flesta saker gällande samtiden och verkligheten. Att de hade lyxigt typsnitt, få färger, och inga sensationsrubriker, och ingen plattform för åsiktsmotståndare fungerade på 90-talet. Att det finns människor som har förtroende för DN 2024, post internet, post avslöjanden, post självklarheter, är nära inpå chockerande. Trodde de enda som "litade" på DN idag bara var de med samma åsikter som DN som njöt av att få sin bekräftelsebias stimulerad.

SVT går heller inte att se på utan ett extremt skeptiskt öga för att få en hyfsat korrekt bild.


Är knappast ett låtsasyrke bara för att det nyligen börjat bli mindre relevant.

Nej, eller hur, videobutiken lever och go framkallar alla en massa film fortfarande…
Citera
2024-01-07, 15:39
  #36
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Lol.

Har du förtroende för DN är du synnerligen hjärnskrynklad och har antagligen fel gällande de flesta saker gällande samtiden och verkligheten.

Du missförstår nog vad jag menar.

Jag menar att DN och SVT lever på sin egen-uttalade trovärdighet. Det är deras egen image. De försöker sälja in den. Inte att de faktiskt har trovärdighet.

DN är världskänt i Sverige som den mest pretentiösa och moralistiska mediet i Sverige. Eller som Jan Guilliou brukar säga: den malligaste tidningen i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback