Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-30, 11:46
  #4801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Kritisk får man visst vara, men pröva själv först då, istället för att komma med fördomar och annat strunt.

Sala silvergruvan, Norrköping, sen det avsnittet med telefonen är bland mina favoriter, sen finns det visst nåt fler suveränt också. Kramfors var bra också.

Sen för den som vill, det finns en serie på tuben med tre bröder som åker runt och hjälper folk i USA, de är väldigt seriösa och har hållit på i flera år med massor av nöjda människor.

Det är inga fördomar. Det grundar sig på kontrollerade tester och undersökande metoder. Det är det som vi representerar. Allt ska undersökas grundligt och inga möjligheter till fusk får finnas. Det du representerar är synsättet att undersöka genom att lyssna på historier samt testa saker utan att överhuvudtaget undersöka ifall fusk förekommer. Det upplägget är som gjort för att bli lurad av. Oseriöst är bara förnamnet.

Du kommer aldrig få veta vad som verkligen är sant, du enbart bekräftar och förstärker dina tidigare missuppfattningar. Sen ifall det egentligen beror på att du inte vill ta reda på vad som stämmer eller ifall du verkligen inte förstår ditt tillvägagångsätts omfattande brister, det är en annan femma.
__________________
Senast redigerad av Menlonson 2022-11-30 kl. 11:51.
Citera
2022-11-30, 11:54
  #4802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Kritisk får man visst vara, men pröva själv först då, istället för att komma med fördomar och annat strunt.

Sala silvergruvan, Norrköping, sen det avsnittet med telefonen är bland mina favoriter, sen finns det visst nåt fler suveränt också. Kramfors var bra också.

Sen för den som vill, det finns en serie på tuben med tre bröder som åker runt och hjälper folk i USA, de är väldigt seriösa och har hållit på i flera år med massor av nöjda människor.

Blir ju ofta väldigt intressanta program när det blir lite mer personlig info som gammal skada, olycka och liknande som stämmer. Terry Evans brukar ju vara ganska så bra på detta men dålig med namn.

Fanns något liknande tv program från USA med 2 brittiska tanter som åkte runt och rensade upp spöken, det var också ganska så bra.
Citera
2022-11-30, 22:57
  #4803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Kritisk får man visst vara, men pröva själv först då, istället för att komma med fördomar och annat strunt.

Sala silvergruvan, Norrköping, sen det avsnittet med telefonen är bland mina favoriter, sen finns det visst nåt fler suveränt också. Kramfors var bra också.

Sen för den som vill, det finns en serie på tuben med tre bröder som åker runt och hjälper folk i USA, de är väldigt seriösa och har hållit på i flera år med massor av nöjda människor.

Jaså,, du tycker de tre bröderna är ”väldigt seriösa”….? På vilket sätt då…?

Jag slösade bort 20 min av mitt liv och kollade på avsnittet som heter ”The NIGHT Ee Almost DIED” och vad gav det….?

Ja, inte mer ön det vanliga lallandet och tramset man kan se hos clownerna Laxton t ex…

Man filmar avsiktligt med skumma kameravinklar och ”fladdrig” kamera, typ dem hålls inte alltid still.
Man måste tydligen filma med IR-ljus eller dylikt, för annats ser det inte nog spooky ut….
Diabolisk ljussättning när man intervjuar tjejen, varför…?
Sen lallar de runt med nån tramsig manick som de påstår ska fånga upp energier
Det knatar runt i mörkret och filmar, och så kan det tyckas höras div ljud eller röster, som de givetvis kör i repris 4-5 gånger för att försöka göra det märkvärdigt
Sen påstår de att nåt rörde dem, och att det hörs saker. Men man får absolut inte se något som helst konkret. Så det finns inget som helst märkvärdigt med detta avsnitt fast de basunerar ut det rätt extremt i titeln…
Finns heller inget som helst som tyder på att de ljud/röster man ev kan skönja inte skulle bara vara pålagda i efterhand

Det hela är så erbarmligt tramsigt att man på sin höjd kan ha förståelse om ungar innan tonåren kan tycka det skulle vara märkvärdigt. Det är alltså likartat trams och patetiska parodi som Det Okända och Laxton lallande efter spöken.

Frågor man bör beakta om man är vuxen och intresserar av seriösa fakta är…
Hur har man kontrollerat att de vi kan tyckas se/höra i videon är äkta och inte påverkat av de som spelat in och redigerat.

Är man myndig och fortfarande sväljer sådana program som sanning och fakta så torde man i bästa fall ha en synnerligen låg Mensa, eller i värsta fall nån bokstavskombo man inte bör skryta om…
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-11-30 kl. 23:15.
Citera
2022-12-01, 09:28
  #4804
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Blir ju ofta väldigt intressanta program när det blir lite mer personlig info som gammal skada, olycka och liknande som stämmer. Terry Evans brukar ju vara ganska så bra på detta men dålig med namn.

Fanns något liknande tv program från USA med 2 brittiska tanter som åkte runt och rensade upp spöken, det var också ganska så bra.

Terry är bäst i den serien tycker jag, det finns några andra som är bra också, men han har de mer intressanta omgångarna.

Han kommer med olika uttryck ofta som de bortgångna har kört med, det är häftigt.
Citera
2022-12-01, 10:52
  #4805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Terry är bäst i den serien tycker jag, det finns några andra som är bra också, men han har de mer intressanta omgångarna.

Han kommer med olika uttryck ofta som de bortgångna har kört med, det är häftigt.

Vad jag och andra objektiva personer utan skygglappar kan se är att Terry E och alla andra påstådda medium i Det Okända kör med samma gamla välkända tekniker som vi redan påtalat många gånger i denna och andra trådar. Cold reading, hot reading, Barnum, gissningar på rätt uppenbara eller så generella saker som väldigt många kan relatera till och därför är ”lågoddsare”…..

Vi kan ju se allt detta i denna film där Derren Brown följer ett välkänt ”medium” i Liverpool och ser hur hur denne jobbar, och avslöjar hur detta ”medium” har fått den där magiska infon på helt naturliga sätt.

Dessutom kan Derren själv hoppa in som ”medium” och direkt prestera ungefär likvärdigt bra bara genom att använda helt naturliga förmågor.

Se hela filmen och ta er en funderare och återkom med kommentarer. Varför skulle ”medium” ha nån magiskt övernaturlig förmåga, eller kunna få kontakt med döda, när uppenbarligen de ”sitter’s” de har framför sig upplever ett icke medium som lika ”träffsäker” fast han bara använder helt naturliga tekniker…? Det är ju faktiskt enkelt att se (om man vill och inte har skygglappar…) att alla de påstådda mediumen bluffar med av vetenskapen mycket välkända tekniker för att lura folk att de skulle ha kontakt med döda och ha övernaturliga förmågor.

https://youtu.be/duxQA9TcDcA

EDIT: Glömde ju… En intressant sak i filmen är ju att det av horder kvinnor (varför tycks det vara extremt mer vanligt att kvinnor sväljer sådan uppenbara charlataner som ”äkta”….?) bejublade ”medium” initialt gick med på att göra ett vetenskapligt kontrollerat test för att minsann visa att han vara ”äkta vara”. Meningen manuset vid ca 30 min i filmen så visar det sig (givetvis) att charlatanen fått kalla fötter och inte vill göra tester och såklart kommer med en drös skitnödiga bortförklaringar… Saken är ju den, att ett ordentligt kontrollerat test skulle omöjliggöra det för honom att använda de däringa av vetenskapen så välkända bluffteknikerna jag nämnde ovan…. Men varför skulle det hindra honom om han verkligen hade den förmåga han skryter om att han ska ha (som han dessutom tjänar fett med pengar på att påstå att han har…).

Samma sak ser vi gång på gång när det gäller medium och andra paranormala påståenden. Att det skryts som fan, om att de minsann har övernaturliga förmågor och lätt skulle klara alla tester (har månne CV hört sett sådana påståenden i dessa trådar, eller påstått det själv…) men när det sen verkligen ska bli testa av så backar de nästan alltid ur med korkade ursäkter och bortförklaringar. Och de extremt få gånger de verkligen tar ett seriöst test, ja då vet vi hur det alltid slutar, med totalt fiasko. Och då, haglar bortförklaringarna….
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-12-01 kl. 11:41.
Citera
2022-12-01, 10:56
  #4806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Terry är bäst i den serien tycker jag, det finns några andra som är bra också, men han har de mer intressanta omgångarna.

Han kommer med olika uttryck ofta som de bortgångna har kört med, det är häftigt.

Tycker ändå att man fått in en del nya intressanta medium som varit ganska så bra som Anu Rosentjärn och Mariana Larsson-Sjöberg. Ganska så intressant med deras olika personligheter och sättet som man arbetar på.
Citera
2022-12-01, 12:11
  #4807
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tycker ändå att man fått in en del nya intressanta medium som varit ganska så bra som Anu Rosentjärn och Mariana Larsson-Sjöberg. Ganska så intressant med deras olika personligheter och sättet som man arbetar på.

Ja hon ja, hon är duktig faktiskt. Sen den blonda killen som pratar engelska är duktig också. Minns att han var inte så nöjd över när en familj suttit och lekt med brädan.

Det var full aktivitet.
Citera
2022-12-02, 21:31
  #4808
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Terry är bäst i den serien tycker jag, det finns några andra som är bra också, men han har de mer intressanta omgångarna.

Han kommer med olika uttryck ofta som de bortgångna har kört med, det är häftigt.

Helt klart!

Här ska du få se mitt favoritavsnitt med Terry Evans, helt galet vad mycket han träffar rätt på!

https://www.tv4play.se/program/det-o...4song-1/122855

Kan vara världens bästa medium!

__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2022-12-02 kl. 21:34.
Citera
2022-12-02, 21:33
  #4809
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Helt klart!

Här ska du få se mitt favoritavsnitt med Terry Evans, helt galet vad mycket han träffar rätt på!

https://www.tv4play.se/program/det-o...4song-1/122855


Ja han är bra på det!

Tack så mycket för det! Hyggligt av dig!

👍👍☺️
Citera
2024-01-07, 15:01
  #4810
Medlem
Det Okända är en av de få bra TV-serierna som finns där ute bland alla skräpiga program anser jag. Men alla har ju olika åsikt. Jag tycker att det verkar autentiskt faktiskt...
Citera
2024-01-07, 23:30
  #4811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vamosaladiscoteca
Det Okända är en av de få bra TV-serierna som finns där ute bland alla skräpiga program anser jag. Men alla har ju olika åsikt. Jag tycker att det verkar autentiskt faktiskt...

Ja lättlurade naiva personer brukar tycka så….
Citera
2024-02-04, 02:06
  #4812
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
,....

Påminns om Ricky Gervais i hans stand up comedy special Supernature när jag läste ditt inlägg där han driver med spökjägarprogrammen:

Citat:
. No reincarnation. No ghosts. You seen all the ghost hunter shows? Oh my God, hundreds of ghost hunter shows. Years and years. Celebrity Ghost Hunter. All around the world, thousands and thousands of hours of footage, they’ve never seen a fucking ghost. Not one. It’s all like, “What was that? Oh, it’s just the… No, not the…”

“Did you hear that? Oh, was it you?” “No.”

Imagine if wildlife programs were like that.

Imagine watching David Attenborough all these years and he goes, “Here on Kilimanjaro, we see…” “Oh, no, it’s not…”

And by the banks of the Limpopo, the elusive…” “Oh, it’s not…”

You’d stop watching the cunt....



Så är det ju, tänk om andra program skulle innehålla ....ingenting, vem skulle titta på det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback