Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-19, 12:08
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ringde dom dig inte när du gjorde köpet? Jag köpte en båtmotor för 80kkr på amex och det tog inte ens 5 minuter innan deras kundtjänst ringde mig och bekräftade att jag hade gjort köpet.

Nej det gick igenom direkt och ingen ringde. Blev överraskad och trodde att det skulle bli problem men det rasslade till som vanligt.

Det är möjligt att affären har ett bra rykte hos Amex kanske. De kollade mitt ID.
Citera
2024-01-19, 15:48
  #506
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej det gick igenom direkt och ingen ringde. Blev överraskad och trodde att det skulle bli problem men det rasslade till som vanligt.

Det är möjligt att affären har ett bra rykte hos Amex kanske. De kollade mitt ID.

Det kan ju vara ändrat, jag köpte min motor på Karlbergs Marina typ 2009.
Citera
2024-01-19, 15:59
  #507
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Ni med 'vanliga' Amex kort, vad änvänder ni Amex Points till?


Köpte en dyr ljud pryl på nätet, och vid kassan så sa siten, ” vill du betala med xxxxpoäng du har på Amex”

Så, den dök upp, gratis är gott.
Citera
2024-01-19, 21:11
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Köpte en dyr ljud pryl på nätet, och vid kassan så sa siten, ” vill du betala med xxxxpoäng du har på Amex”

Så, den dök upp, gratis är gott.

Hur visste siten att du hade Amex?
Citera
2024-01-19, 21:24
  #509
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur visste siten att du hade Amex?

Skulle först betala med Amex, men siten föreslog poäng.
Citera
2024-01-20, 16:09
  #510
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ska erkännas att även jag lugnat ner mig med min spend. Vi tog in på en superior suite på Grand Hotel i Stockholm förra vintern i fem dagar eller något för 14 000 spänn natten om jag minns rätt. Sedan bad vi om att få bestick uppskickade för att kunna mata vår bebis. De debiterade då 70 spänn eller nåt i efterhand för att komma upp med bestick till rummet.

Det är så klart en skitsumma men det gav en oerhört dålig eftersmak. Man kände sig smutsig efteråt. Som att man bodde på ett zigenarhotell och blev utnyttjad och blåst som på en turkisk bazaar. Min fru blev iofs förbannad och ringde ner och fick det hela annulerat. Men den dåliga eftersmaken sitter kvar nu ett år senare.

De tog dessutom betalt för frukosten trots att det skulle ingått via Amex Fine Hotels and Resorts. Tydligen ingick inte room service i frukosterbjudandet enligt dem. Så vi fick pynta ett par tusen för ett par frukostar som vi tog på rummet istället för i matsalen. Så riktiga bazaarturkar är de alltså. Internationella hotell har aldrig varit snikna på samma sätt.

Så jag har faktiskt börjat ta in på mer prisvärda hotell. Typ 4.5 stjärnor som Sofitel. Och i sommar blir det nog rent av Airbnb i Stockholm. Om de inte håller måttet så känner man sig åtminstone kanske inte blåst och bedragen.

Men innan jag drog ner på excesserna så hann jag åtminstone göra ett personligt rekordköp på Amexkortet. Två Vacheronklockor för 45 000 USD. Halade upp korter, de drog det i terminalen och det rasslade till som vanligt. Som att köpa en Coca Cola på Pressbyrån ungefär! Det skulle nog inte funkat med ett kort från Ikanobanken.
Grand framstår verkligen som ett jävla tattarhotell, jag kan inte annat än känna sympati med dig här, det är en liten men tråkig överraskning du fick. Det är lite så det är när man pröjsar mkt stålar för hotell, det behövs bara en liten grej så sabbar det hela upplevelsen.

Jag har lite annan approach till hotellbokningar än du men ska ändå försöka mig på ett litet råd här. Min erfarenhet är att man i första hand ska leta efter lokala hotell och lokala restauranger med hög och framförallt skyhög kundnöjdhet när man bokar. Det är där man får ett genuint personligt bemötande och det är där pärlorna finns, inte bland stora kedjor och franchise. Du känner säker till detta resonemang men det låter som du skulle kunna ha glädje av att ompröva en sådan bokningstaktik.

On topic så har jag fått ett årsbesked från amex där de har dragit ränta på 140 spänn, har aldrig hänt förut då jag alltid pröjsar alla fakturor. Det enda jag kan komma på är att en av fakturorna betalade jag precis på sista dagen men det känns märkligt att det skulle leda till en försening som kostar 140 kr i ränta. Är det nån som har nån aning om vad jag ska leta efter här eller om de har börjat med nåt nytt trick.
Citera
2024-01-20, 18:02
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Grand framstår verkligen som ett jävla tattarhotell, jag kan inte annat än känna sympati med dig här, det är en liten men tråkig överraskning du fick. Det är lite så det är när man pröjsar mkt stålar för hotell, det behövs bara en liten grej så sabbar det hela upplevelsen.

Å andra sidan är det inget ovanligt att det kostar extra att få frukosten på rummet. Nu har jag förvisso enklare vanor och håller mig oftast till fyrstjärnigt.

Men att ta 70kr för att leverera några bestick var ju löjligt.
Citera
2024-01-29, 14:28
  #512
Medlem
Börjat fundera på om man ska skaffa Amex för att samla poäng på vardagsinköpen eller när man gör inköp av kläder eller annan teknik. Tar det lång tid att komma upp i vettiga poängsaldon som man kan använda för resor eller annat? Och visst kan man använda Amex även de flesta digitala köpen över internet?

175 kronor i månaden för Amex guld är väl inte jättefarligt för vardagligt poängsamlande. Känns som att det är värt det i längden, men vet inte hur lång tid det tar innan man hamnar på hyfsade nivåer.
Citera
2024-02-09, 18:54
  #513
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Börjat fundera på om man ska skaffa Amex för att samla poäng på vardagsinköpen eller när man gör inköp av kläder eller annan teknik. Tar det lång tid att komma upp i vettiga poängsaldon som man kan använda för resor eller annat? Och visst kan man använda Amex även de flesta digitala köpen över internet?

175 kronor i månaden för Amex guld är väl inte jättefarligt för vardagligt poängsamlande. Känns som att det är värt det i längden, men vet inte hur lång tid det tar innan man hamnar på hyfsade nivåer.

Man får bättre pang för pengarna med okq8:as kort, Amexpoängen är inte värd mycket. Flyger du mycket är väl SAS-amex något att jaga poäng för gratisresor. Loungeaccess är ju najs men det ingår bara 4 besök/år med guldkortet så det är ju snabbt förbrukat. Jag brände två besök bara på senaste alpresan..
Citera
2024-02-15, 12:25
  #514
Medlem
Guld medlem här med två frågor:
Gäller lounge besöket för mig och min flickvän eller bara mig?
Räcker det med enbart boka resa med kortet för loungebesök + reseförsäkring eller behöver jag boka resa via amex resesystem?
Citera
2024-02-15, 17:03
  #515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Guld medlem här med två frågor:
Gäller lounge besöket för mig och min flickvän eller bara mig?
Räcker det med enbart boka resa med kortet för loungebesök + reseförsäkring eller behöver jag boka resa via amex resesystem?


Citat:
Gold Card ger dig tillgång till fler än 1 300 flygplatslounger världen över med Priority Pass. Fyra personliga besök per år ingår för dig utan extra kostnad. Du kan dessutom ansöka om Priority Pass för din extrakortmedlem med två personliga besök per år.
https://www.americanexpress.com/se/k...ort/gold-card/

Loungebesöken är öht inte kopplade till hur du betalt eller vad för resa du gör. Så du kan betala med andra kort och ändå komma in på loungen.
Citera
2024-02-15, 17:07
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Man får bättre pang för pengarna med okq8:as kort, Amexpoängen är inte värd mycket. Flyger du mycket är väl SAS-amex något att jaga poäng för gratisresor. Loungeaccess är ju najs men det ingår bara 4 besök/år med guldkortet så det är ju snabbt förbrukat. Jag brände två besök bara på senaste alpresan..
Är det cashback man vill åt så är Amex Blue Cashback mycket bättre än OKQ8-kortet. Amexet ger 1,25% tillbaka medan OKQ8-kortet ger 0,3 % tillbaka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback