Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-15, 18:40
  #517
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Är det cashback man vill åt så är Amex Blue Cashback mycket bättre än OKQ8-kortet. Amexet ger 1,25% tillbaka medan OKQ8-kortet ger 0,3 % tillbaka.

Ja det var det ju helt klart, hade inte koll att det kortet fanns ens.
Citera
2024-02-15, 20:29
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Ja det var det ju helt klart, hade inte koll att det kortet fanns ens.
Kortet kostar 35 kr/mån men är gratis första året om du blir inbjuden. Cashbacken betalas ut en gång per år genom att din faktura minskas med cashbacken.
Citera
2024-04-10, 09:39
  #519
Medlem
Tjenare, jag planerar att införskaffa AMEX men jag har ett par frågor innan.

Finns det någon bilfirma där man kan köpa en bil för ett litet lägre belopp kanske runt 20-40 000 med AMEX kort?

Går det att använda ett AMEX kort till en kontantinsats för husköp till någon mäklarfirma eller liknande?
Citera
2024-04-10, 10:09
  #520
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Finns det någon bilfirma där man kan köpa en bil för ett litet lägre belopp kanske runt 20-40 000 med AMEX kort?

Ja, det är inte alls ovanligt att handlarna tar kreditkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Går det att använda ett AMEX kort till en kontantinsats för husköp till någon mäklarfirma eller liknande?

Nej, kontantinsats betalas genom banköverföring, inte med kort.
Citera
2024-04-17, 12:42
  #521
Medlem
[quote=Stygotius|87928878]Ja, det är inte alls ovanligt att handlarna tar kreditkort.

Ja men just American Express?
Citera
2024-04-21, 21:32
  #522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, det är inte alls ovanligt att handlarna tar kreditkort.



Nej, kontantinsats betalas genom banköverföring, inte med kort.


Ok men om man huset kontant helt själv istället, går det med ett American Expresskort hos en mäklarfirma tex?
Citera
2024-04-21, 21:40
  #523
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Ok men om man huset kontant helt själv istället, går det med ett American Expresskort hos en mäklarfirma tex?

Det är ju inte till mäklaren du betalar ett hus? 🤦

Har du råd att casha ett hus skulle du inte ställa dessa frågor, eller behmva göra det på kredit.
Citera
2024-04-22, 17:17
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det är ju inte till mäklaren du betalar ett hus? 🤦

Har du råd att casha ett hus skulle du inte ställa dessa frågor, eller behmva göra det på kredit.

Har aldrig köpt bostad innan.

Min fråga är kort bara om det går att köpa ett hus genom att betala med bankkort, och då med AMEX?
Citera
2024-04-22, 18:05
  #525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Har aldrig köpt bostad innan.

Min fråga är kort bara om det går att köpa ett hus genom att betala med bankkort, och då med AMEX?

Det går i allmänhet inte men är upp till mäklaren förmodar jag. Du kan inte betala till en privatperson med Amex utan den du betalar måste ha ett avtal, oftast en kortterminal osv.

Tvivlar på att din mäklare har det samt att de är villiga att ge Amex 3% eller vad det nu är i kortavgifter.
Citera
2024-04-23, 10:24
  #526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det går i allmänhet inte men är upp till mäklaren förmodar jag. Du kan inte betala till en privatperson med Amex utan den du betalar måste ha ett avtal, oftast en kortterminal osv.

Tvivlar på att din mäklare har det samt att de är villiga att ge Amex 3% eller vad det nu är i kortavgifter.

Ok, men vid köp av bostad är det alltid mäklarfirman man betalar och inte en privatperson?

Finns det någon mäklarfirma då som tar Visa/Mastercard?

Och vid konsntinsats/bostadslån så är det via banken och banköverföring endast?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback