Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-04, 20:51
  #2257
Medlem
Natalia eller Eugenia Ivan eller Anatoli
Citera
2024-01-14, 16:06
  #2258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusprillaan
Ska få en dotter inom kort och har övervägt namnet Todesha. Jag vill höra vad ni tycker och om det finns några bättre alternativ?
Det var ett väldigt dåligt namn. Barnet kommer hela livet behöva bokstavera för att folk ska förstå.
Citera
2024-01-14, 18:43
  #2259
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusprillaan
Ska få en dotter inom kort och har övervägt namnet Todesha. Jag vill höra vad ni tycker och om det finns några bättre alternativ?
Är din dotter född i ett amerikanskt utsatt område och du planerar att hon skall ha en karriär som strippa alternativt själv bli mamma vid 15? I så fall är det ett utmärkt namn.

När man funderar på namn på en dotter skall man alltid tänka på hur det skulle låta om någon sade: ”ikväll på stora scenen är det den vackra xxxxxx som dansar för er” passar namnet in där är det inte rätt namn att ge din dotter.
Citera
2024-01-14, 18:49
  #2260
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusprillaan
Ska få en dotter inom kort och har övervägt namnet Todesha. Jag vill höra vad ni tycker och om det finns några bättre alternativ?
Var i hela friden har ni hittat det namnet ?

Det kommer bara att orsaka besvär för den lilla damen.

Kanske det bortglömda namnet Syster kan vara något för er.
Citera
2024-01-14, 20:08
  #2261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mamman var troligen förälskad i Errol Flynn en gång i tiden... Var det många kvinnor som var på 1930-40-talet!

Då skulle jag döpt alla mina barn till Elvis. Han är min love of my life.
Citera
2024-01-14, 20:24
  #2262
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten2
Då skulle jag döpt alla mina barn till Elvis. Han är min love of my life.

Ja, och en del mammor gjorde ju det också. Men det blev synd om dom barnen. När pojkarna kom upp i tonåren var Elvis en fet, osund gubbe, eller redan död, och namnet hade bara blivit löjligt. Detta tänker inte folk på som döper sina barn efter idoler, att för barnets egen generation kommer idolen att vara en tant/farbror som bara "gamla" människor intresserar sig för.

Det finns kanske några få idoler som har nått evighetsstatus för alla generationer, men jag kan faktiskt inte komma på ett enda sådant namn nu. Inte ens Greta (efter Greta Garbo), det var helt borta i många årtionden. Sedan finns det såklart helt normala namn som föräldrarna (eller oftast mamman gissar jag) har valt efter någon idol, men eftersom namnet är så vanligt behöver ingen veta om att det var orsaken. Tänk John efter John Wayne, Robert efter Robert Redford och Roger efter Roger Moore, t.ex.. Sean, Rock, Rex, Cary, Gary, Tommy, Cliff och Clint är svårare att bortförklara... och Errol som sagt. Och Elvis.

Men visst var Elvis väldigt snygg och hade en fantastisk röst i sin prime!
Citera
2024-01-14, 21:29
  #2263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och en del mammor gjorde ju det också. Men det blev synd om dom barnen. När pojkarna kom upp i tonåren var Elvis en fet, osund gubbe, eller redan död, och 80namnet hade bara blivit löjligt. Detta tänker inte folk på som döper sina barn efter idoler, att för barnets egen generation kommer idolen att vara en tant/farbror som bara "gamla" människor intresserar sig för.

Det finns kanske några få idoler som har nått evighetsstatus för alla generationer, men jag kan faktiskt inte komma på ett enda sådant namn nu. Inte ens Greta (efter Greta Garbo), det var helt borta i många årtionden. Sedan finns det såklart helt normala namn som föräldrarna (eller oftast mamman gissar jag) har valt efter någon idol, men eftersom namnet är så vanligt behöver ingen veta om att det var orsaken. Tänk John efter John Wayne, Robert efter Robert Redford och Roger efter Roger Moore, t.ex.. Sean, Rock, Rex, Cary, Gary, Tommy, Cliff och Clint är svårare att bortförklara... och Errol som sagt. Och Elvis.

Men visst var Elvis väldigt snygg och hade en fantastisk röst i sin prime!

Ja nu har jag både ock och ingen heter Elvis. Men snygg det var han, 1968-1970. Snyggast 69 that´s the way it is. En tragisk släkt det där. Nu handlar inte tråden om Elvis men jag anser det var Överste Tom Parker som förstörde Elvis och tog hans liv men det är jag det.
Citera
2024-02-16, 09:21
  #2264
Medlem
Tycker Toomas och Mauri är fina pojknamn.
Lauri heter min dotter
Citera
2024-02-16, 11:43
  #2265
Medlem
Epimaness avatar
Vad säger ni om namn som Theia(mor till Selene i grekisk mytologi)?
Citera
2024-02-17, 01:25
  #2266
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vad säger ni om namn som Theia(mor till Selene i grekisk mytologi)?
Svårt att stava till om man bara hör det. Jag säger att det är spännande att du tänker nytt själv brukade jag hitta på namn och tyckte om namnet nebulosa men inte längre... tänk vad snabbt det kan vända
Citera
2024-02-17, 12:04
  #2267
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vad säger ni om namn som Theia(mor till Selene i grekisk mytologi)?
Gudanamn rakt av är överlag fel. Finns väl några undantag, men i de flesta fallen är det ett dubbelt otyg, där man dels behandlar mytologi som popkultur, dels ger sina barn popkulturella namn. Gudanamn kan dock användas som namnled i kombination med något annat, som i många fornnordiska namn.
Citera
2024-02-17, 13:32
  #2268
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Gudanamn rakt av är överlag fel. Finns väl några undantag, men i de flesta fallen är det ett dubbelt otyg, där man dels behandlar mytologi som popkultur, dels ger sina barn popkulturella namn. Gudanamn kan dock användas som namnled i kombination med något annat, som i många fornnordiska namn.

Hypotetiska planeter då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback