Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-23, 09:07
  #1
Medlem
TheShark300s avatar
Hej,
Med tanke på skiten som händer där nere så är kanske en oljefond OK, men min blandning har gått ifrån +120,000 vinst (6mån) till -150,000. Dvs 270,000SEK!

Jag är mest exponerad via LFK Global Index, men har en stor del i Turkietfonden som har bidragit med de största förlusterna hittils (men även de bästa, för 3-4 veckor sedan, och för några månader sedan med)

Skall man klippa förlusten och gå vidare?
Kanske slänga summan på något sparkonto istället? Orkar inte logga in varje dag och se större röda siffror… är ju riktiga pengar det här, det som skall garantera ens framtid.

Vad hade ni gjort?

Mvh

Innehav:
Citera
2023-10-23, 09:09
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Hej,
Med tanke på skiten som händer där nere så är kanske en oljefond OK, men min blandning har gått ifrån +120,000 vinst (6mån) till -150,000. Dvs 270,000SEK!

Jag är mest exponerad via LFK Global Index, men har en stor del i Turkietfonden som har bidragit med de största förlusterna hittils (men även de bästa, för 3-4 veckor sedan, och för några månader sedan med)

Skall man klippa förlusten och gå vidare?
Kanske slänga summan på något sparkonto istället? Orkar inte logga in varje dag och se större röda siffror… är ju riktiga pengar det här, det som skall garantera ens framtid.

Vad hade ni gjort?

Mvh

Vad har du för sparhorisont? Dvs om hur lång tid avser du ta ut/använda pengarna?
Citera
2023-10-23, 09:10
  #3
Medlem
pn222jws avatar
Kolla in KINA fonder - väldigt stabila.
Citera
2023-10-23, 09:34
  #4
Medlem
TheShark300s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad har du för sparhorisont? Dvs om hur lång tid avser du ta ut/använda pengarna?
3 år. Men tänker på det politiska läget..
Att börsen svänger har jag inga problem med, men det ser inte så stabilt ut och verkar som att det kommer vara såhär en lång tid framöver.
Citera
2023-10-23, 09:39
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
3 år. Men tänker på det politiska läget..

Vad menar du? Det finns alltid källa till oro i världen. En liten konflikt i Levanten som dessutom pågått i över 75 år bör rimligen inte ha någon större påverkan på dina investeringar.

Däremot bör du nog börja sälja av aktier om du behöver någonstans kring hela din portfölj om tre år, för det börjar snabbt närma sig en för kort sparhorisont för att vara ens nära 100 % investerad i aktier.

Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Att börsen svänger har jag inga problem med, men det ser inte så stabilt ut och verkar som att det kommer vara såhär en lång tid framöver.

Haha, det har du ju visst. Din portfölj är ner mindre än 10 % på sex månader och du loggar in varje dag och överväger att sälja allt..

Alltså, du behöver absolut inte sälja på grund av nedgången, men du kan absolut överväga att sälja allt/delar på grund av att du behöver pengarna inom tre år. Särskilt nu när du kan få ca 4,30 % i ränta, bundet eller obundet, med insättningsgaranti. Dela upp pengarna på två olika banker, så att allt täcks av insättningsgarantin.
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2023-10-23 kl. 10:13.
Citera
2023-10-23, 10:01
  #6
Avstängd
12hoppihagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
3 år. Men tänker på det politiska läget..
Att börsen svänger har jag inga problem med, men det ser inte så stabilt ut och verkar som att det kommer vara såhär en lång tid framöver.

Krig är lönsamt och det var et tag sen jänkarna aktivt fick spränga sandnegrer i luften!
Citera
2023-12-31, 06:53
  #7
Avstängd
Sälj inte av om du har lång sparhorisont
Citera
2024-02-12, 08:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Hej,
Med tanke på skiten som händer där nere så är kanske en oljefond OK, men min blandning har gått ifrån +120,000 vinst (6mån) till -150,000. Dvs 270,000SEK!

Jag är mest exponerad via LFK Global Index, men har en stor del i Turkietfonden som har bidragit med de största förlusterna hittils (men även de bästa, för 3-4 veckor sedan, och för några månader sedan med)

Skall man klippa förlusten och gå vidare?
Kanske slänga summan på något sparkonto istället? Orkar inte logga in varje dag och se större röda siffror… är ju riktiga pengar det här, det som skall garantera ens framtid.

Vad hade ni gjort?

Mvh

Innehav:
Det låter som att du är väldigt stressad vilket är helt tvärtemot vad fonder ska vara, dvs en passiv investering. Om du inte klarar av att investera i en (högrisk) fond så skulle jag rekommendera att välja en mer stabil sektor, alternativt en global indexfond. Du måste tänka på din hälsa också!
Citera
2024-02-16, 02:56
  #9
Medlem
TheShark300s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettingkonton2023
Det låter som att du är väldigt stressad vilket är helt tvärtemot vad fonder ska vara, dvs en passiv investering. Om du inte klarar av att investera i en (högrisk) fond så skulle jag rekommendera att välja en mer stabil sektor, alternativt en global indexfond. Du måste tänka på din hälsa också!
Jag sålde inte, och gick från -150,000 till att nu vara ca +250,000!
En recovery på alltså 400,000 på ett par månader. Sjukt. Hade jag sålt nära toppen, och åter köpt, så hade jag varit +400,000kr i vinst på 3 månader. Men men, hindsight is 20/20.
Sålde ingenting. Behöll mina fonder. Överförde ca 500tkr idag, tänkte handla:

250tkr: LFK Global Index
250tkr: Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest

Vi fortsätter!
Citera
2024-02-16, 07:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Jag sålde inte, och gick från -150,000 till att nu vara ca +250,000!
En recovery på alltså 400,000 på ett par månader. Sjukt. Hade jag sålt nära toppen, och åter köpt, så hade jag varit +400,000kr i vinst på 3 månader. Men men, hindsight is 20/20.
Sålde ingenting. Behöll mina fonder. Överförde ca 500tkr idag, tänkte handla:

250tkr: LFK Global Index
250tkr: Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest

Vi fortsätter!
Roligt att höra! Lycka till och grattis!
Citera
2024-02-16, 10:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Innehav:
1.25m i LFK Global Index
500tkr i HSBC GIF Turkey AC
250tkr i Swedbank Robur Technology A
250tkr i Storebrand Global Plus A SEK
250tkr i Avanza Disruptive Innovation by Ark Invest
200tkr i Avanza Emerging Markets
150tkr i BGF World Energy A2
100tkr i oanvänt krut, som kan fyllas på med 500tkr om det finns goda möjligheter.
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Sålde ingenting. Behöll mina fonder. Överförde ca 500tkr idag, tänkte handla:

250tkr: LFK Global Index
250tkr: Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest
Inte ens under pistolhot hade jag låtit amatören Cathie Woods förvalta mina pengar. Det är alltså en fond som ska investera i "artificiell intelligens, DNA-sekvensering, robotisering, energilagring och blockkedjeteknik" men som tycks ha missat hela AI-racet eftersom man inte har några innehav i de stora AI-vinnarna på börsen hittills (Nvidia, Microsoft mfl), åtminstone inte bland de 25 största. Istället består innehaven mest av massa förlustbolag och skit som fick bubbelvärdering vid covid när alla skulle sitta hemma och aldrig gå utanför dörren mer, men som nu kraschat ihop totalt (Roku, Zoom, Twilio, Unity, Shopify mfl).

En halv miljon i rövlandet Turkiet hade jag ju inte heller placerat såvida jag inte hatade pengar. Men av alla världens regioner och länder som man kan investera i så tycker du att just Turkiet är värt att plocka ut som den enda regionsfonden att investera i? Är det Erdogan som du tycker gör ett så fantastiskt jobb eller det faktum att landet lider av hyperinflation och har en styrränta på 45 % nu som du tycker borgar för lysande förutsättningar för landets företag? Dessutom har den fonden en hög avgift på 2,25 %...
Citera
2024-02-16, 20:04
  #12
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
En halv miljon i rövlandet Turkiet hade jag ju inte heller placerat såvida jag inte hatade pengar. Men av alla världens regioner och länder som man kan investera i så tycker du att just Turkiet är värt att plocka ut som den enda regionsfonden att investera i? Är det Erdogan som du tycker gör ett så fantastiskt jobb eller det faktum att landet lider av hyperinflation och har en styrränta på 45 % nu som du tycker borgar för lysande förutsättningar för landets företag? Dessutom har den fonden en hög avgift på 2,25 %...

Men ändå +166% de tre senaste åren. Själv skulle jag inte våga satsa på Turkiet, men förstår att äventyrare vill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback