Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-15, 09:39
  #37
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Milton Caniff's syn på Vietnamdesertörer och hur Sverige välkomnade dessa in i landet, avspeglas här i ett äventyr med Steve Canyon.

Kortfattat om handlingen: 1971 var Steve Canyon och hans fru Summer på besök i Sverige. Skenbart som turister, men i själva verket hade Steve fått i uppdrag att infiltrera grupperingar med amerikanska desertörer.
Steve samarbetade med de desertörer som ångrat sig. Övriga desertörer beskrivs som lösdrivare.

Snyggt att Caniff fått med "Konsthantverk och hemslöjd" på skyltfönstret i sista rutan.

Mycket intressant observation, som också platsar i tråden om seriefigurer som besökt Sverige! Från vilken svensk publikation har strippen plockats?
Citera
2023-10-15, 10:16
  #38
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Läste nyligen Spirou-albumet Who Will Stop Cyanide? (svensk titel: Stoppa Cyanida!), där en av serierutorna innehåller en teve visandes en kvinna i en rätt porrig utstyrsel. Från denna teve hörs följande:
... with Bo Derrierk in this Swedish production of Mark Twain's Tom Sawyer...

... it's time to say good night to our younger and more sensitive viewers then, as parts of the movie could...
Framför teven sitter ett föräldrapar, fadern till en av dem, samt deras son. Maken säger:
Good night, grandpa! ... and you too, son: the Sandman hath come!
På teveskärmen kan man då se en vit rektangel i nedre högra hörnet, vilket tidigare var vanligt i Frankrike när något som inte var lämpat för barn skulle visas.

I det franskspråkiga originalet av albumet har inte den svenska teveproduktionen något med Twains Tom Sawyer att göra, utan med Alphonse Daudets Le petit chose, vilket kan ses här. Det finns åtminstone två översättningar av Daudets bok på svenska, Lille parfvelns historia och Tummeliten: ett barns historia, båda från 1879.

Är det någon som har koll på den svenska versionen av Spirou-albumet? Nämns det att det är en svensk teveproduktion där, och vilken bok är den baserad på?


Svenska översättningen har:

Citat:
... med "Bo" Derrierk i den svenska versionen av Alphonse Daudets "Den lille parvelns historia"...

Citat:
Och du också Pelle! Det är dags för John Blund!

Naturligtvis inga bisarra diakritiska tecken i TV-rutan.

(Jag läste inte själv Tome & Janrys version av Spirou, men mina småbröder gjorde, och albumen har hamnat hos mig till slut.)
Citera
2023-10-15, 11:31
  #39
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Mycket intressant observation, som också platsar i tråden om seriefigurer som besökt Sverige! Från vilken svensk publikation har strippen plockats?

Tack

Artikeln är skriven av Magnus Knutsson och först publicerad i tidningen "Thud" nr 23. "Thud" ändrar namn till "Bild & Bubbla" 1977 och det är i "Bild och Bubblas stora seriebok" jag har läst artikeln med tillhörande stripp.
Men i artikeln framgår det även att:
Citat:
Dessa avsnitt av serien "Steve Canyon" beskrevs i en artikel i tidningen SE nr 24 1971 (...)
SE var en svensk bildreportagetidskrift.

Dock saknar resterande strippar kopplingar till Sverige, men det framgår även i artikeln att:
Citat:
Sverige har förekommit i åtminstone i ett tidigare Steve Canyon - avsnitt. I ett latinamerikanskt land (inga namn nämns) förekommer anti-amerikanska demonstrationer. Steve Canyon sänds dit som agent, men demonstrationerna är så häftiga att han blir tvungen att träffa en inhemsk minister på svenska ambassaden. År 1969 måste Caniff ha ansett att Sverige var USA- vänligt i varje fall neutralt.

Edit: Glömde skriva namnet på Magnus Knutssons artikel: "Milton Caniff och politiken"
__________________
Senast redigerad av Man-At-Arms 2023-10-15 kl. 11:37.
Citera
2023-10-15, 18:00
  #40
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Svenska översättningen har:





Naturligtvis inga bisarra diakritiska tecken i TV-rutan.

(Jag läste inte själv Tome & Janrys version av Spirou, men mina småbröder gjorde, och albumen har hamnat hos mig till slut.)
Tack! Då har översättaren valt att behålla det om Alphonse Daudets självbiografi, även om den lär vara i det närmaste totalt obekant för svenska barn och ungdomar. Får väl tolka det som att översättaren önskade hålla sig så nära det franskspråkiga originalet som möjligt. Bra dock att de bisarra diakritiska tecknen i TV-rutan togs bort!
Citera
2023-10-22, 14:13
  #41
Medlem
Man-At-Armss avatar
I den franska serieskaparen Max Cabanes serie "Rencontres du 3e sale type" (Närkontakt av tredje smutsgraden) dyker den svenska popgruppen "The Spotnicks" upp i några rutor. Som ni kan se här.
(Bild tagen från Bild & Bubbla Nr 2 1989).

I bilden ovan försöker "The Spotnicks" framföra sin stora hit "Orange Blossom Special", men det är bevisligen inget bra gig för gruppen.
Man kan anta att Cabanes inte är ett fan av "The Spotnicks".

"Närkontakt av tredje smutsgraden" anspelar såklart på "Närkontakt av tredje graden" och är också science fiction, dock med medeltida inslag.
Serien publicerades första gången 1979-1981.
Citera
2023-10-24, 08:35
  #42
Medlem
Man-At-Armss avatar
Svensken Tor Johnson, som åtminstone jag förknippar med den förträffligt dåliga kultfilmen "Plan 9 from outer space" gjorde
Drew Friedman en korkad seriekaraktärer av.
Men i det här fallet handlar det nog inte om "dumb swede":
Citat:
Johnson was featured extensively in the early work of cartoonist Drew Friedman, where Johnson was depicted as "Tor", a slow-witted, white-eyed lummox based on Johnson's persona in Ed Wood's films.
Några smakprov:
https://2.bp.blogspot.com/-87C6kOpyF...or+at+home.jpg
https://graverobbersfromouterspace.f...8sbo1_1280.jpg
https://spookycomics.files.wordpress...5/03/tor_2.jpg
https://www.lambiek.net/artists/f/friedman_brot.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Tor_Johnson
Citera
2023-10-24, 09:17
  #43
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
En annan råbarkad Tor återfinns i Leonard Starrs På scenen, som vi nyss nämnde i den besläktade tråden (FB) Seriefigurer som varit i Sverige. Under augusti-oktober 1963 kretsar handlingen i denna serie från film- och teatervärlden kring den gåtfulla, folkskygga och legendariska skådespelerskan Kristin Kära, känd som "the solitary Swede", hennes hisklige manager Torwald Yavel och den sköna men säregna dottern Linnea, som nu skall följa i sin moders fotspår på scenen.

https://i.imgur.com/mVJ9N9W.jpg
Citera
2023-11-27, 13:23
  #44
Medlem
Man-At-Armss avatar
Svensken som kort och gott kallar sig för Animal-Vegetable-Mineral Man (säg det snabbt tio gånger) har kämpat mot Doom Patrol några gånger.
Citat:
Formerly a student of Niles Caulder, Swedish scientist Sven Larson gained powers when he fell into a vat of mysterious amino acids. His power is to transform any part of his body into a form of animal, vegetable or mineral; frequently he uses different combinations of all three for the most devastating effects.
Citera
2024-02-18, 11:29
  #45
Medlem
Man-At-Armss avatar
"The Adventures of Hergé" är förvisso en biografi och det är inte direkt häpnadsväckande när besök med svenskar sker i utländska biografier, men följande sida tycker jag är lite kul "Sköl"

Hergé ska besöka Göteborg och blir suparkompis med kaptenen på båten "Drottningen Astrid"; svensken kapten Andersen, med mer danskt än svenskt efternamn.
Först tänkte jag att Andersen gav Hergé inspiration till skapandet av kapten Haddock, men tyvärr begav sig båtresan 1956 och kapten Haddock skapades under fyrtiotalet.
Citera
2024-02-18, 13:51
  #46
Avstängd
Modesty Blaise och Garvin besökte en gång Sverige (närheten av Stockholm, tror jag) och mötte en man vid namn Magnus som var hög på idéer om vikingar och var i färd med att bygga upp en egen hård vikingaklubb. Magnus och hans män hade en kulle på en ö, som var genomgrävd av en massa hemliga gångar, det var deras fästning... Ja, jag vet att det här låter bisarrt för oss som själva är svenskar.
Citera
2024-02-18, 18:43
  #47
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Modesty Blaise och Garvin besökte en gång Sverige (närheten av Stockholm, tror jag) och mötte en man vid namn Magnus som var hög på idéer om vikingar och var i färd med att bygga upp en egen hård vikingaklubb. Magnus och hans män hade en kulle på en ö, som var genomgrävd av en massa hemliga gångar, det var deras fästning... Ja, jag vet att det här låter bisarrt för oss som själva är svenskar.

Minns att vi diskuterade det där Modesty-äventyret i en annan tråd.
(FB) Seriefigurer som varit i Sverige
Citera
2024-02-18, 19:25
  #48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Minns att vi diskuterade det där Modesty-äventyret i en annan tråd.
(FB) Seriefigurer som varit i Sverige
Ja, just det, jag tyckte mig minnas att jag hade nämnt det i någon annan tråd tidigare. Läste det när Sydsvenskan under en period på 90-talet körde klassiska Modesty-äventyr på sin seriesida. SDS publicerade i tidsordning, som dagsstrippar, så det här är nog tecknat av Jim Holdaway på 60-talet, seriens ursprunglige tecknare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback