Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-21, 15:00
  #1
Medlem
Tjenis! Jag har bestämt mig för att under några månaders tid köra "The lion diet" Läs mer här: https://liondiet.com/.

Det är alltså precis som carnivore fast man äter endast kött från idisslande djur och anledning är att det ska vara mindre irriterande/ skapa mindre inflammation än andra djur. Om man dessutom äter naturbetat kött så får man också en bättre sammanställning av Omega3/Omega6 fetter och mycket forskning talar för att det är fördelaktigt.

Anledning till att jag vill prova detta några månader är helt enkelt för att jag vill se hur min kropp reagerar på att utesluta precis allt utom denna typen av kött, salt och vatten. Har blivit diagnostiserad med medelsvår ADHD, depression och ångest. Har läst om många med samma problematik som blivit hjälpta av att äta på detta sättet.

Nu till min fråga, hur kan jag köpa kött till bästa möjliga pris? Har lagt min första beställning från Gröna Gårdar och beställde de billigaste köttdetaljerna som oxbringa och oxtunga, även några kilo nötköttsputs som dom kallar det men kilo priset landade ändå totalt på nästan 200 kr / kg.

Tänker att man kan kolla i lokala matvaruhus om de har extrapris på denna typ av kött och hitta billigt ibland men kanske inte hållbart i längden?

Jag behöver absolut inte ha fina köttdetaljer utan kan äta nästan vad som helst som smakar okej.

Har någon en idé på hur jag kan få tag i billigare kött?
Citera
2024-02-21, 15:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajjemens
Tjenis! Jag har bestämt mig för att under några månaders tid köra "The lion diet" Läs mer här: https://liondiet.com/.

Det är alltså precis som carnivore fast man äter endast kött från idisslande djur och anledning är att det ska vara mindre irriterande/ skapa mindre inflammation än andra djur. Om man dessutom äter naturbetat kött så får man också en bättre sammanställning av Omega3/Omega6 fetter och mycket forskning talar för att det är fördelaktigt.

Anledning till att jag vill prova detta några månader är helt enkelt för att jag vill se hur min kropp reagerar på att utesluta precis allt utom denna typen av kött, salt och vatten. Har blivit diagnostiserad med medelsvår ADHD, depression och ångest. Har läst om många med samma problematik som blivit hjälpta av att äta på detta sättet.

Nu till min fråga, hur kan jag köpa kött till bästa möjliga pris? Har lagt min första beställning från Gröna Gårdar och beställde de billigaste köttdetaljerna som oxbringa och oxtunga, även några kilo nötköttsputs som dom kallar det men kilo priset landade ändå totalt på nästan 200 kr / kg.

Tänker att man kan kolla i lokala matvaruhus om de har extrapris på denna typ av kött och hitta billigt ibland men kanske inte hållbart i längden?

Jag behöver absolut inte ha fina köttdetaljer utan kan äta nästan vad som helst som smakar okej.

Har någon en idé på hur jag kan få tag i billigare kött?


åk ut till nån bonde och kolla om du kan köpa direkt, ska du köpa de i affär kostar de nog 150-200kr/kg minst..
Citera
2024-02-21, 15:21
  #3
Medlem
Vilka bönder kan man åka till?
Citat:
Ursprungligen postat av Engaangtill
åk ut till nån bonde och kolla om du kan köpa direkt, ska du köpa de i affär kostar de nog 150-200kr/kg minst..
Citera
2024-02-21, 15:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarrr
Vilka bönder kan man åka till?

vilken som, bara fråga, du kan ju bara få ett nej, och då frågar du om han vet nån, osv.. bor du nära storstads områden kan de finns utanför stan...
Citera
2024-02-21, 15:29
  #5
Medlem
Låter ju bra ska testa det
Citat:
Ursprungligen postat av Engaangtill
vilken som, bara fråga, du kan ju bara få ett nej, och då frågar du om han vet nån, osv.. bor du nära storstads områden kan de finns utanför stan...
Citera
2024-02-21, 15:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarrr
Låter ju bra ska testa det

https://www.gardssallskapet.se/kottl...SAAEgLUpPD_BwE


hittade de här på google..
Citera
2024-02-21, 15:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engaangtill
åk ut till nån bonde och kolla om du kan köpa direkt, ska du köpa de i affär kostar de nog 150-200kr/kg minst..

Har mailat ett par bönder som har gräsbetat kött får se vad dom svarar. Men hoppas att hitta en annan lösning.
Citera
2024-02-21, 17:19
  #8
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajjemens

Har någon en idé på hur jag kan få tag i billigare kött?

Sätt ut en annons på Blocket. "Kött köpes!" och förklara att du vill köpa kött från djur som betat ute. Antar att viltkött även går ned? Finns nog jägare som vill tömma frysen och tjäna en slant.
Citera
2024-02-21, 17:27
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Sätt ut en annons på Blocket. "Kött köpes!" och förklara att du vill köpa kött från djur som betat ute. Antar att viltkött även går ned? Finns nog jägare som vill tömma frysen och tjäna en slant.


Men är det viltkött så har du ju ingen som helst aning om vart de djuren betat, förmodligen har de främst betat på åkrar, men de kan ha ätit spannmål eller på nyligen besprutade åkrar
Citera
2024-02-21, 17:31
  #10
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engaangtill
åk ut till nån bonde och kolla om du kan köpa direkt, ska du köpa de i affär kostar de nog 150-200kr/kg minst..

Kostar det inte mer? Ingenting om man jämför med dagens lunch en månad varannan dag.

Det bör väl finnas hemsidor som de marknadsför sig på och markerar på kartor sina gårdsbutiker som har det.
Citera
2024-02-21, 18:10
  #11
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men är det viltkött så har du ju ingen som helst aning om vart de djuren betat, förmodligen har de främst betat på åkrar, men de kan ha ätit spannmål eller på nyligen besprutade åkrar

En älg äter mig veterligen inte spannmål och det är ju mycket större chans att en ko som stått inne hela vintern har fått spannmål eller ätit något besprutat än en älg eller ett rådjur som levt i skogen hela sitt liv.
Citera
2024-02-21, 18:25
  #12
Medlem
Coop verkar ha det du söker: https://www.coop.se/handla/sok/?q=naturbetesk%C3%B6tt

Färs från 130kr/kg finare detaljer för överkomliga priser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback