Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 11:07
  #6625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Konstigt, varför har de förvränngt hans röst? I alla crime-poddar och dokumetära program som släpptes efter rättegången så hade ingen förvrängt rösten. Är det för att den släpptes innan domen?

Förmodligen, ja.
Citera
2024-03-25, 23:25
  #6626
Medlem
Jag förstår inte varför inte Malins pappa dödade Olof Wiberg efter han blev frikänd?
Citera
2024-03-26, 19:54
  #6627
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Jag försöker
Häktad 2/6 22
5 år, 2/3 = 3 år 4 mån
Dvs 2/10 25

Häktad typ 6 månader i första vändan.

Då landar vi i månadsskifter mars/april 25.

Sedan räknar kriminalvården lite speciellt, så det kan vara någon vecka tidigare.

Menar du tiden på häktet innan tingsrätten 1998? För det fick han ju skadestånd för, så den tiden kan han väll inte räkna av?
Citera
2024-03-26, 19:59
  #6628
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
https://sverigesradio.se/avsnitt/rat...ns-nya-version
Lyssnade om avsnittet, till och med hans advokat sade att idioten var en urusel lögnare även om advokaten nu låtsades tro att mongot nu till slut hade börjat tala sanning när han ljög om "de stora pojkarna" och deras bizarra orgier.

Edit: jag hade nog hellre erkänt våldtäkt och sedan ett mord utfört i panik för att tysta henne än att bli för alltid ihågkommen för den där perverst sjuka historien.
__________________
Senast redigerad av orrtupp 2024-03-26 kl. 20:04.
Citera
2024-03-27, 11:04
  #6629
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Menar du tiden på häktet innan tingsrätten 1998? För det fick han ju skadestånd för, så den tiden kan han väll inte räkna av?

Jo - tyvärr. Det har varit uppe i tråden innan.

Ungefär så här: Hovrätten konstaterar i domen att det inte finns något utrymme för att inte räkna de dagarna. Och att Hovrätten inte kan kräva tillbaka pengarna, utan det måste i så fall ske från JK.

JK konstaterade senare att det inte finns någon legal möjlighet att kräva tillbaka pengarna.
Däremot är lagen ändrad, så ev framtida fall kommer att kunna krävas på pengarna.
Citera
2024-03-27, 11:17
  #6630
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Jo - tyvärr. Det har varit uppe i tråden innan.

Ungefär så här: Hovrätten konstaterar i domen att det inte finns något utrymme för att inte räkna de dagarna. Och att Hovrätten inte kan kräva tillbaka pengarna, utan det måste i så fall ske från JK.

JK konstaterade senare att det inte finns någon legal möjlighet att kräva tillbaka pengarna.
Däremot är lagen ändrad, så ev framtida fall kommer att kunna krävas på pengarna.

WOW när man inte trodde att det här fallet kunde bli värre... Tack för svar i alla fall. En liiiten tröst kanske är att skadeståndet till de anhöriga brukar ju räknas med ränta från när brottet begicks. Så ränta på räntan sen 1996 måste ändå bli lite för Olof att betala hoppas jag.
Citera
2024-03-27, 22:01
  #6631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Jag förstår inte varför inte Malins pappa dödade Olof Wiberg efter han blev frikänd?


Förstår inte heller hur han kunnat hålla sig. Men han hade ju chansen en gång, som han berättat om då Olof gick på övergångsstället framför bilen. Men han tänkte ett varv till och ville inte vara samma människa som Olof genom att döda en annan människa!

Hade det varit men dotter.. osch, vet inte vad jag gjort 😡😡
Citera
2024-03-27, 22:55
  #6632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Förstår inte heller hur han kunnat hålla sig. Men han hade ju chansen en gång, som han berättat om då Olof gick på övergångsstället framför bilen. Men han tänkte ett varv till och ville inte vara samma människa som Olof genom att döda en annan människa!

Hade det varit men dotter.. osch, vet inte vad jag gjort 😡😡

Jag hade dödat Olof och hans familj också
Citera
2024-03-27, 23:49
  #6633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Jag hade dödat Olof och hans familj också

Han får ju chansen igen, våren -25 (sinnes)

Sitter och lyssnar igenom förhör nu ifrån han satt häktad -97. Man vill ju bara in i det rummet och avsluta idiotens liv.
Citera
2024-03-28, 11:21
  #6634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Han får ju chansen igen, våren -25 (sinnes)

Sitter och lyssnar igenom förhör nu ifrån han satt häktad -97. Man vill ju bara in i det rummet och avsluta idiotens liv.

Hade pappa kört på Olof så hade han med den tidens lagstiftning fått typ 8 år och Olof hade dött så det hade vart värt det.
Iallafall enligt mig, tänk att Olof antagligen runkar och tänker på när han dödade din dotter. Du måste stå upp för hennes heder förstår inte hur pappan kunde låta Olof leva, jag brukar tänka på det hur ofattbart det är för min världsbild och världsuppfattning.
Citera
2024-03-28, 11:24
  #6635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Han får ju chansen igen, våren -25 (sinnes)

Sitter och lyssnar igenom förhör nu ifrån han satt häktad -97. Man vill ju bara in i det rummet och avsluta idiotens liv.

Som jag ser det så sa domstolen vi kan inte straffa Olof men du kan göra det, dom la ju över ansvaret på pappan för de har högre beviskrav än en vanlig person
Citera
2024-03-28, 18:08
  #6636
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror Malins föräldrar burit på en sån stor sorg så länge att sorgen över förlusten blivit en del av livet. Den har blivit en sån där sak som aldrig kommer lämna en, men som man på nåt vis ändå lär sig leva med. Malins pappa är gammal nu, han kanske har andra barn, och barnbarn säkert. Skulle han själv begå ett brott skulle han få tillbringa sin ålderdom i fängelset. Det vore väl dumt. Att mista de glädjeämnen som finns kvar i livet.

Så nog förstår jag varför Malins pappa inte mördar Olof. Det skulle vara att ge Olof sista ordet. Och det skulle slå bakåt och straffa den som straffar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback