Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-05, 13:57
  #1
Medlem
Varför finns det inte en produkt som du kan spela in musik o sång på till ett billigt pris?

Nu måste man köpa en dator, ett program typ protools o en mikrofon separat. Kostnader o kunskap hur man ska göra är stora.

Det behöver inte vara superljud men typ att man kan man välja hur instrumenten ska spelas o lägga på en sång på det och få ut en fil som kan delas.

Jag tror att många skulle uppskatta det?

Sen kan man förbättra allt med alla möjligheter som finns idag.

Skulle en sådan produkt kunna kosta mellan 1000-5000kr?
Citera
2024-04-05, 14:03
  #2
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Skulle en sådan produkt kunna kosta mellan 1000-5000kr?

Hittar du en begagnad, kanske fem år gammal, iPad Pro, eller kanske en nyare vanlig(?), så ingår Garageband tror jag? Mic finns inbyggd.
Citera
2024-04-05, 14:05
  #3
Medlem
ValkPaddas avatar
Du skriver ju ditt inlägg från en enhet man säkert kan använda till att göra musik på...
Citera
2024-04-05, 14:12
  #4
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Det finns ju ett hav av appar och program. Och har man sedan någon form utav talang och intresse prioriterar man väl den utrustning som i förlängningen är nödvändig.

De bakomliggande kunskaperna och erfarenheterna behöver dock de flesta ha om det ska låta bra. Och de kan man inte köpa sig till på ett ögonblick.
Citera
2024-04-05, 14:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Du skriver ju ditt inlägg från en enhet man säkert kan använda till att göra musik på...

Jag tror inte man kan göra det med min dator? Kanske kan jag ladda hem något program men jag tror inte att jag kan lägga på sång på en låt jag skapar i detta program? Och skapa en fil med denna låt som kan delas?

Om detta var möjligt varför kan man då sälja dyra datorer, musikprogram o mikrofoner för inspelning av musik o sång? Jag förstår att ljudet är väldigt viktigt och det kostar.

Men bara en enkel produkt där du programmerar ljuden du vill ha och lägger sång på det varför finns inte det?

Man kan säkert ännu köpa en bandspelare o spela in sång o nåt instrument relativt billigt.

Men att konvertera detta till en datafil är säkert komplicerat och dyrt.
Citera
2024-04-05, 14:29
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är billigare än någonsin att spela in sin egna musik.

Oftast finns redan en dator, annars kan man hitta en för några tusenlappar. Ett ljudkort går att hitta för några hundra. Proffsiga gratis DAWs finns flertalet av.
Citera
2024-04-05, 14:31
  #7
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Jag tror inte man kan göra det med min dator? Kanske kan jag ladda hem något program men jag tror inte att jag kan lägga på sång på en låt jag skapar i detta program? Och skapa en fil med denna låt som kan delas?

Om detta var möjligt varför kan man då sälja dyra datorer, musikprogram o mikrofoner för inspelning av musik o sång? Jag förstår att ljudet är väldigt viktigt och det kostar.

Men bara en enkel produkt där du programmerar ljuden du vill ha och lägger sång på det varför finns inte det?

Man kan säkert ännu köpa en bandspelare o spela in sång o nåt instrument relativt billigt.

Men att konvertera detta till en datafil är säkert komplicerat och dyrt.

Har du knarkat sönder hjärnan? Ladda ner något gratisprogram och kör, klart som fan att det finns.

Om du inte har mikrofon i datorn så kan du spela in röstspåret på mobilen.
Citera
2024-04-05, 14:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det finns ju ett hav av appar och program. Och har man sedan någon form utav talang och intresse prioriterar man väl den utrustning som i förlängningen är nödvändig.

De bakomliggande kunskaperna och erfarenheterna behöver dock de flesta ha om det ska låta bra. Och de kan man inte köpa sig till på ett ögonblick.

Håller med dig om att skapa en låt som många gillar är svårt. Och har inget att göra med den utrustning man har. Någon kan säkert gå in och bara sjunga något eget som idoljuryn gillar utan komp.

Men teknikutvecklingen har ju medfört att du kan köpa en dator för 3000-5000kr.

Studioljud kräver säkert en investering på 50 000+kr.

Men en produkt som kostar max 5000kr som du kan skapa musik o sång på borde väl kunna finnas en marknad för?
Citera
2024-04-05, 14:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Har du knarkat sönder hjärnan? Ladda ner något gratisprogram och kör, klart som fan att det finns.

Om du inte har mikrofon i datorn så kan du spela in röstspåret på mobilen.

Vilket program är det specifikt? Spela in sången på mobilen och sen kombinera detta med musiken från datorn? Och spela in sång och musik på något?

Känns jobbigt kan man inte bara ha en enhet som fixar detta? Som kostar max 5000kr?

Varför denna aggressivitet?
Citera
2024-04-05, 15:10
  #10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Vilket program är det specifikt? Spela in sången på mobilen och sen kombinera detta med musiken från datorn? Och spela in sång och musik på något?

Känns jobbigt kan man inte bara ha en enhet som fixar detta? Som kostar max 5000kr?

Varför denna aggressivitet?
Man kan också ställa sig frågan varför inte Elgiganten mfl säljer tjockteves utan fjärr. Det finns helt enkelt ingen marknad när det finns bättre alternativ. Samma sak med det du efterfrågar. Du vill ha en sk "porta". Vet inte om de säljs längre?

Din mojäng på ca 5000 är inte långt ifrån vad en beg dator och ljudkort kostar.
Citera
2024-04-05, 15:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man kan också ställa sig frågan varför inte Elgiganten mfl säljer tjockteves utan fjärr. Det finns helt enkelt ingen marknad när det finns bättre alternativ. Samma sak med det du efterfrågar. Du vill ha en sk "porta". Vet inte om de säljs längre?

Din mojäng på ca 5000 är inte långt ifrån vad en beg dator och ljudkort kostar.

Du har säkert rätt men hoppas att det kommer en typ Iphone med möjlighet att skapa egen musik på med ej förvalda rytmer mm som man kan lägga sång på och få en fil man kan dela.

Konstigt att det inte finns ännu.

Spotyfi skapades och förändrade musikbranschen.

En sådan produkt lär ju inte kunna konkurrera ut studios men underlätta musikskapande.
Citera
2024-04-05, 15:45
  #12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Du har säkert rätt men hoppas att det kommer en typ Iphone med möjlighet att skapa egen musik på med ej förvalda rytmer mm som man kan lägga sång på och få en fil man kan dela.

Konstigt att det inte finns ännu.

Spotyfi skapades och förändrade musikbranschen.

En sådan produkt lär ju inte kunna konkurrera ut studios men underlätta musikskapande.
Jag blir ändå lite fundersam på varför den här prylen är viktig för dig?
Varför har du det behovet? Hatar du datorer?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback