Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 21:37
  #73
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad har hen rätt i? Att vindkraftverk drivs av el?

Förklara.
När sa jag det? För det är mig du citerar!
Citera
2024-04-05, 21:38
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Fast han har ju helt rätt!
Nej. Vindkraftverk drivs inte av el, så där är det fel.
Citera
2024-04-05, 21:39
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har aldrig varit i ett verk som har hissar. Nämn ett.
Citat:
Idag finns det i större vindkraftverk hiss upp till maskinhuset.
https://vindkraften.se/konstruktion-funktion-2/
Citat:
Arbetsmiljöverket gör bedömningen att det ska finnas en hiss i vindkraftverk med navhöjder över 60 meter.
https://www.av.se/produktion-industr...vindkraftverk/
Citera
2024-04-05, 21:43
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
När sa jag det? För det är mig du citerar!
Vad är det du ifrågasätter? Liksom, vad är din fundering?

Jag har svarat så gott jag kan. Är det något du undrar över? Ställ då frågan istället för att mumla. Okej?
Citera
2024-04-05, 21:56
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
https://vindkraften.se/konstruktion-funktion-2/
https://www.av.se/produktion-industr...vindkraftverk/
Tänk vad som kan hända på 20 år. Fan vad man sluppit klättra.
Citera
2024-04-05, 22:12
  #78
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad är det du ifrågasätter? Liksom, vad är din fundering?

Jag har svarat så gott jag kan. Är det något du undrar över? Ställ då frågan istället för att mumla. Okej?

Du har ju inga svar, det är det som är ditt problem. Ett av dom.
Citera
2024-04-05, 22:58
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Dum fråga, kan tyckas.

Men varje gång jag ser vindkraftverk som snurrar får jag en stark känsla att de egentligen är motordrivna.

Nu utgår jag visserligen från mina observationer av andra vindsnurror, t ex sådana som barn brukar leka med.

* De snurrar mycket snabbare, uppenbarligen "fångade av vinden".

* Vanliga vindsnurror har mycket breda och lätta blad, för att fånga vinden. De har också MÅNGA blad. Jag har aldrig sett en vanlig vindsnurra med endast tre blad.

* Vindkraftverken snurrar oerhört långsamt, och dess rörelser tycks inte allsharmoniera med vinden som blåser på plats utan det känns som att rörelsen kommer "inifrån".

* Vindkraftverkens blad är så otroligt smala, samtidigt som de är "klumpiga" till formen dvs inte platta som blad. Som tre pinnar nästan. Hur kan de ens fånga upp vinden?

* Jag kan aldrig dra mig till minnes att jag har sett några kraftverk "fångas av en stormvind" och snurra snabbare, utan de tycks alltid snurra lika jävla långsamt. Hur är det möjligt?

Om det verkligen är VINDEN som får kraftverkens propellrar att snurra, hur kommer det sig då att man kan se enskilda kraftverk som står still medan andra snurrar på exakt samma plats?

Visst ser det ut som de snurrar långsamt. Och det gör de också. Uppe i gondolen finns en stor växellåda som växlar upp varvtalet - så det passar till generatorn.
Och eftersom det är växelström i nätet, så finns det en frekvens att hålla sig till. 50 Hz är lika med 50 varv i sekunden som nätet svänger och det betyder att generatorn ska gå i 3000 varv i minuten ifall den är 2-polig. Är den 4-polig blir det 1500 varv i minuten. (men det ger ändå 50 Hz) Alltså är turbinen låst till ett visst varvtal.
Blåser det hårdare, så förloras en del energi som blåser förbi.
Och naturligtvis är det vinden som får turbinerna att snurra. När det är stiltje står de stilla.

När en vindturbin snurrar bromsar den vinden, och det bildas en stor luftkudde framför. Alltså där det blåser mindre men är ett något högre tryck. Och på baksidan är det något lägre tryck. Precis som för alla andra turbiner och fläktar.
Citera
2024-04-05, 23:25
  #80
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Visst ser det ut som de snurrar långsamt. Och det gör de också. Uppe i gondolen finns en stor växellåda som växlar upp varvtalet - så det passar till generatorn.
Och eftersom det är växelström i nätet, så finns det en frekvens att hålla sig till. 50 Hz är lika med 50 varv i sekunden som nätet svänger och det betyder att generatorn ska gå i 3000 varv i minuten ifall den är 2-polig. Är den 4-polig blir det 1500 varv i minuten. (men det ger ändå 50 Hz) Alltså är turbinen låst till ett visst varvtal.
Blåser det hårdare, så förloras en del energi som blåser förbi.
Och naturligtvis är det vinden som får turbinerna att snurra. När det är stiltje står de stilla.

När en vindturbin snurrar bromsar den vinden, och det bildas en stor luftkudde framför. Alltså där det blåser mindre men är ett något högre tryck. Och på baksidan är det något lägre tryck. Precis som för alla andra turbiner och fläktar.
Du kan ju inte komma med hård fakta nu när tråden har flyttats till "konspirationer"!

TS, berätta mera om din teori, vilka står bakom?
Vilka är det som i slutändan tjänar på detta?
Citera
2024-04-05, 23:39
  #81
Medlem
Årets tråd, dårar hyllar dårar

Gör ett studiebesök på en riktig vindkraftspark (antingen med guide eller att läsa alla skyltar som finns) och lär dig årskurs ett i fysik.
Återkom då med samma frågeställning utan foliehatt...

Att rabbla att vinden blåser olika på olika ställen på ett så pass stort område som en stor vindkraftspark gör och att vissa snurror pekar åt olika håll eller rent av står stilla går väl inte att förklara för en lågbegåvad foliehatt.

Klart det är hiss i stora snurror
https://www.youtube.com/watch?v=rjr4vx8bzUw

På samma idiotiska spår, En kopiöst stor solcellsfarm har ingen möjlighet till övervakning av hela anläggningen när solen går ner? ,
Nä all ström vi får kommer från solen och när solen går ner är vi totalt strömlösa,,,
Citera
2024-04-05, 23:41
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Visst ser det ut som de snurrar långsamt. Och det gör de också. Uppe i gondolen finns en stor växellåda som växlar upp varvtalet - så det passar till generatorn.
Och eftersom det är växelström i nätet, så finns det en frekvens att hålla sig till. 50 Hz är lika med 50 varv i sekunden som nätet svänger och det betyder att generatorn ska gå i 3000 varv i minuten ifall den är 2-polig. Är den 4-polig blir det 1500 varv i minuten. (men det ger ändå 50 Hz) Alltså är turbinen låst till ett visst varvtal.
Blåser det hårdare, så förloras en del energi som blåser förbi.
Och naturligtvis är det vinden som får turbinerna att snurra. När det är stiltje står de stilla.

När en vindturbin snurrar bromsar den vinden, och det bildas en stor luftkudde framför. Alltså där det blåser mindre men är ett något högre tryck. Och på baksidan är det något lägre tryck. Precis som för alla andra turbiner och fläktar.

Frekvensen i elnätet spelar ingen roll, vindkraftverk producerar likström.
Citera
2024-04-06, 00:55
  #83
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Dum fråga, kan tyckas.

Men varje gång jag ser vindkraftverk som snurrar får jag en stark känsla att de egentligen är motordrivna.

Nu utgår jag visserligen från mina observationer av andra vindsnurror, t ex sådana som barn brukar leka med.

* De snurrar mycket snabbare, uppenbarligen "fångade av vinden".

* Vanliga vindsnurror har mycket breda och lätta blad, för att fånga vinden. De har också MÅNGA blad. Jag har aldrig sett en vanlig vindsnurra med endast tre blad.

* Vindkraftverken snurrar oerhört långsamt, och dess rörelser tycks inte allsharmoniera med vinden som blåser på plats utan det känns som att rörelsen kommer "inifrån".

* Vindkraftverkens blad är så otroligt smala, samtidigt som de är "klumpiga" till formen dvs inte platta som blad. Som tre pinnar nästan. Hur kan de ens fånga upp vinden?

* Jag kan aldrig dra mig till minnes att jag har sett några kraftverk "fångas av en stormvind" och snurra snabbare, utan de tycks alltid snurra lika jävla långsamt. Hur är det möjligt?

Om det verkligen är VINDEN som får kraftverkens propellrar att snurra, hur kommer det sig då att man kan se enskilda kraftverk som står still medan andra snurrar på exakt samma plats?

Snälla snälla sluta sprid massa skit.

Min familj äger ett stort vindkraftverk som producerar el i stor klass. Det är ett ytterst tekniskt system med växlar, växelriktare, likriktning, batterier, styrsystem osv. Sluta med att "känna" vad som känns rätt. Ta reda på fakta istället....
Citera
2024-04-06, 05:32
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du har ju inga svar, det är det som är ditt problem. Ett av dom.
Jag har svarat i tråden. Har du missat det? Ställ fler frågor, så svarar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback