Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 18:54
  #25
Medlem
ValkPaddas avatar
Vad ska du göra med din kompletta enhet när du vill uppgradera någon komponent då? Eller när du upptäcker att du saknar något?

Det är ju som att hyra en lägenhet där man inte kan ändra på något, saknas det vinglas får man leta fram en lägenhet som tickar alla boxar och flytta.
Citera
2024-04-05, 19:07
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Varför finns det inte en produkt som du kan spela in musik o sång på till ett billigt pris?

Nu måste man köpa en dator, ett program typ protools o en mikrofon separat. Kostnader o kunskap hur man ska göra är stora.

Det behöver inte vara superljud men typ att man kan man välja hur instrumenten ska spelas o lägga på en sång på det och få ut en fil som kan delas.

Jag tror att många skulle uppskatta det?

Sen kan man förbättra allt med alla möjligheter som finns idag.

Skulle en sådan produkt kunna kosta mellan 1000-5000kr?

Kolla in Tascam Model 12. Det är som en 4track fast modernare då. Går att använda med eller utan daw
Citera
2024-04-05, 19:15
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skivnorden
Ska du ha något bra till bra pris, rekommenderar jag dig en beg. ZOOM RMS-8. Tror de har slutat tillverkas nu men de går att hitta beg. för ca 2500 - 3000 kr. Åtta kanaler, och det finns lite inbyggda effekter som trummor mm.

Jag började själv med en sådan och det går att göra riktigt "proffsiga" inspelningar. Du kan docka ljudet till din dator också om du vill föra över filer.

Har inte ångrat en sekund att jag köpte min.

Det låter jättebra med en begagnad Zoom RMS-8.

Men varför leta på Blocket?

Tekniken finns för nya produkter. Men marknaden finns inte uppenbarligen.

Det kanske finns patent som måste gå ut innan en enkel produkt utan kablar o extra program kan tillverkas?
Citera
2024-04-05, 20:09
  #28
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Du har säkert rätt men hoppas att det kommer en typ Iphone med möjlighet att skapa egen musik på med ej förvalda rytmer mm som man kan lägga sång på och få en fil man kan dela.

Konstigt att det inte finns ännu.

Spotyfi skapades och förändrade musikbranschen.

En sådan produkt lär ju inte kunna konkurrera ut studios men underlätta musikskapande.
GarageBand är en inbyggd del av operativsystemet i iPhone. Det är ju bara att börja spela in och börja skapa. Utöver det finns det ju dussintals liknande appar helt gratis.

Sitter man på en dator finns ju Audacity helt gratis. Audacity är ju knappast en professionell DAW men det går att göra en kompetent demo i det.

Jag känner mig ärligt talat lite förvillad av frågeställningen. Vaddå finns inte eller att du måste ha nån särskild produkt för flera tusen?
Citera
2024-04-05, 21:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
GarageBand är en inbyggd del av operativsystemet i iPhone. Det är ju bara att börja spela in och börja skapa. Utöver det finns det ju dussintals liknande appar helt gratis.

Sitter man på en dator finns ju Audacity helt gratis. Audacity är ju knappast en professionell DAW men det går att göra en kompetent demo i det.

Jag känner mig ärligt talat lite förvillad av frågeställningen. Vaddå finns inte eller att du måste ha nån särskild produkt för flera tusen?

Låter lite konstigt men det är säkert ok. Wikipedia: Muse Group köpte upp Audacity i april 2021, med syfte att fortsätta utvecklingen av programvaran. I juli 2021 uppdaterades användaravtalet och ger nu Muse Group tillåtelse att samla in användardata från användarna. Det sattes samtidigt en åldersgräns på 13 år för att få använda programmet.

Varför har inte Audacity konkurrerat ut Protools o Cuebase?
Citera
2024-04-05, 22:37
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Varför finns det inte en produkt som du kan spela in musik o sång på till ett billigt pris?

Nu måste man köpa en dator, ett program typ protools o en mikrofon separat. Kostnader o kunskap hur man ska göra är stora.

Det behöver inte vara superljud men typ att man kan man välja hur instrumenten ska spelas o lägga på en sång på det och få ut en fil som kan delas.

Jag tror att många skulle uppskatta det?

Sen kan man förbättra allt med alla möjligheter som finns idag.

Skulle en sådan produkt kunna kosta mellan 1000-5000kr?
Nej en färdig sådan apparat skulle kosta mer än 5000kr om du vill att den skall innehålla instrument och trummor. Vill du bara spela in ljud så finns det sådana apparater (men då innehåller apparaten varken instrument eller trummor).

Men du kan komma väldigt långt med det du redan har. Även en mycket enkel dator duger utmärkt. Program för att spela in finns både gratis och för låg kostnad. Har du en iPhone eller Mac ingår redan Garageband som fungerar alldeles utmärkt. På Windows eller Android-telefon måste du plocka ihop ett paket av funktioner själv. I alla dessa fall kan du spela in sång + gitarr, styra de inbyggda instrumenten och trummorna, mixa och sen skapa ljudfiler som du kan skicka till andra. Det är ingen avgörande skillnad rent tekniskt i ljudfilerna mellan olika inspelningsprogram - det som skiljer är den som spelar eller sjunger och kunskapen hos den som mixar. (Protools du nämner ger inte bättre ljudfiler än gratisprogram, det är annat som gör skillnaden).

En USB-mikrofon som fungerar utmärkt kan du köpa för under 500 kronor. Den ansluter du sedan direkt till datorn eller smart-telefonen och får bättre ljud än det inbyggda. Lyssning kan du göra i hörlurar. Ett enkelt USB-keyboard med tangenter och kanske lite rattar bör du kunna hitta under 1000kr nytt, det användar du för att enklare styra instrumenten och trummorna.

På iPhone eller Mac har jag redan nämnt Garageband. Det kan i stort sett allt du frågar efter och är relativt enkelt att använda.

Android-telefoner har jag personligen ingen koll på.

För Windows finns det ett stort antal program som är gratis eller relativt billiga (under 1000 kronor). För att uppnå det du nämnt med instrument och trummor så får du plocka ihop ett paket av lite olika komponenter, många är gratis.

Åter igen, vill du enbart spela in ljud via en mikrofon är det enkelt, då finns det massa lösningar. Vill du skapa musik med instrument och trummor i enheten är det lite besvärligare.

Berätta vad du redan har så kan vi hjälpa lite bättre.
Citera
2024-04-05, 23:33
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Det låter jättebra med en begagnad Zoom RMS-8.

Men varför leta på Blocket?

Tekniken finns för nya produkter. Men marknaden finns inte uppenbarligen.

Det kanske finns patent som måste gå ut innan en enkel produkt utan kablar o extra program kan tillverkas?
Nej du behöver inte leta på blocket, det skrev jag inte heller. Finns säkert på flera ställen, ex.vis musikaffär.

Om du kollar på uppdateringar så finns det säkert sådana. Men då kanske priset är annat.
Citera
2024-04-05, 23:41
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Varför har inte Audacity konkurrerat ut Protools o Cuebase?

För att det är en klart sämre produkt, men den är samtidigt (eller var i vart fall förr) kostnadsfri.

På den tiden jag spelade in musik så brukade jag göra demos hemma med Audacity + några gratis plug-ins. Hade även en gammal Zoom H2a som jag spelade in sång på, vilket jag sedan la in i Audacity. Visst, ingen proffskvalitet men syftet var bara att göra enklare demos av koncept att ta med till övriga bandmedlemmar. Eventuellt programmerade jag trummor i något annat program, osäker.

Idag kan du ju göra kompetenta inspelningar enkelt via GarageBand. Jag köpte en ”irig” för någon hundralapp för några år sedan och kunde då koppla elgitarren direkt till en iPad och spela in. Har dock aldrig prövat att lägga sånt då jag inte längre har någon (extern) mikrofon.
Citera
2024-04-05, 23:50
  #33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vad TS är ute efter är en portastudio, går att köpa rätt billigt och man får mer eller mindre allt man behöver förutom mic och instrument.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Portastudio
Citera
2024-04-06, 00:09
  #34
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Varför har inte Audacity konkurrerat ut Protools o Cuebase?
Audacity är inte en fullskalig Digital Audio Workstation (DAW) som Protools eller Cubase. Audacity fungerar dock helt okej för vanliga hemanvändare som bara vill spela in lite hemma på kammaren.

Audacity är som en Toyota Prius medan Protools/Cubase är som en första klassens sportbil, som med ett par knapptryck kan förvandlas till långtradare eller jetplan. Vilket ju säkert vore fränt för en vanlig rörmokare eller civilekonom också att ha. Men inget de egentligen behöver eller vill betala för. En Prius täcker deras behov rätt okej.

Så Protools/Cubase är en helt annan produkt än Audacity så de konkurrerar inte på något vis med varandra. De har helt olika kundgrupp.
Citera
2024-04-06, 10:57
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad TS är ute efter är en portastudio, går att köpa rätt billigt och man får mer eller mindre allt man behöver förutom mic och instrument.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Portastudio


Tack för svaret. En porta fast med alla tekniska möjligheter som finns i dag. Musikbranschen kanske inte vara så glada när portor kom? Men en porta krävde ju ändå en hel del merköp o kunskap i hur man spelar tex gitarr. Och gav väl inget ljud i samma kvalitet som en Iphone gör idag?

En digitalporta som fungerar som en inspeningsenhet där du kan skapa musik o lägga på sång. Man kanske bara har två trumljud, två synthljud osv o fyra kanaler. Sen får man en fil istället för ett kassetband. Den kan vara väldigt liten så man kan ta med sig den.

Tror inte att en sådan porta kan konkurrera ut betydligt bättre och därmed dyrare utrustning.

Men eftersom ingen verkar vilja tillverka en sådan så finns det väl ingen marknad får nåt sånt idag.
Citera
2024-04-06, 11:10
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vad ska du göra med din kompletta enhet när du vill uppgradera någon komponent då? Eller när du upptäcker att du saknar något?

Det är ju som att hyra en lägenhet där man inte kan ändra på något, saknas det vinglas får man leta fram en lägenhet som tickar alla boxar och flytta.

Kollar man på videor med nybyggda lhg o hus från USA så verkar det mesta ingå. Möbler, konst, porslin, glas o bestick : ) Nej skämt o sido självklart kommer någon vilja sälja tillbehör till en sådan enhet.

Typ som mobiler som kan nästan samma sak. Vissa kostar 2000 andra 15 000kr
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback