Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 17:28
  #61
Moderator
HelgeBuks avatar
Vill man väcka uppmärksamhet så är det ju enklare att köra runt i ett riktigt ruckel. Tänk Volvo 240 med olikfärgade dörrar och framskärmar, kanske bakruta utbytt mot plast, massvis med rost.

En sån lägger man ju märke till. Kostar en tjugondel av din budget.
Citera
2024-04-07, 17:34
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruddaa
Nu bor inte alls i Stockholm..

Nu tog jag Stockholm som exempel med skattesatsen, medellönen jag angav är hela Sverige alltså inte bara Stockholm.
Citera
2024-04-07, 17:37
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Meddellön är rätt intetsägande eftersom några få miljardärer som Stefan Persson och familjen Rausing drar upp snittet till skyarna. Medianlönen är kring 35 000, vilket ger en nettolön på ca 27 600. Om TS är en fattiglapp är de flesta fattiglappar.

Helt klart medianlönen gör att TS ligger strax över snittet. Jag har inte sagt något om TS fattig eller ej, jag sa bara att 30 netto är rätt medel/median om man ser på hela Sverige. 30 netto hade många varit mycket nöjd med! För att hålla mig till tråden så tycker jag inte TS ska köpa en sån dyr bil, utan vänta tills han når sina 40k netto som han nu skulle ha inom 2 år, en imponerande löneutveckling.
Citera
2024-04-07, 17:40
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?

Tänker Audi RS som en bil som den stora majoriteten tycker är totalt intetsägande, en helt anonym sedan med lite extra plastdetaljer typ. Ytterligare några ser den som något som enbart kriminellt pack köper. Att som du vilja ha RS som just en sportbil har jag aldrig hört om innan.

Leta äldre och behagat istället för sportkänsla och (positiv) uppmärksamhet. Drömmen borde vara en klassisk 911, bakhjulsdriven utan en massa elektroniska hjälpmedel för maximal känsla. Med din plånbok är kanske en Mazda Miata en bra kompromiss som garanterat ger dig mycket sportbilskänsla och en hel del uppmärksamhet, särskilt om du kör cab.
Citera
2024-04-07, 17:46
  #65
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?

Är väl ingen som bryr sig vad du åker för bil.

Har du räknat med vad det kostar att äga denna bli? Har du råd med nya 4 däck ?
Som är anpassad för bilen , lämna in den på service

Köp nåt du har råd med, vist nån ung tjej åker gärna med i bilen men hoppar ut när hon inser att du inte har pengar för annat
Citera
2024-04-07, 17:54
  #66
Medlem
grekkoz1s avatar
Jag skiter i vad du tycker, vad du SKA och BÖR göra är att köpa en Tesla Cybertruck, tvinga folk att titta på dig.
https://www.tesla.com/sv_SE/cybertruck
Långt mycket billigare än vad du redan har budgeterat, så bara där är det ett bättre förslag.
Finns inget fel med den.
Enda kruxet är (som precis allt annat lyxbilrelaterat) det är INTE en porsche, lamborghini, audi rs, ferrari, de tomaso, bentley, jaguar, maserati. Men just därför kommer folk kolla och se vem som kör den.
Citera
2024-04-07, 17:57
  #67
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Jag har haft en del dyra bilar och det är mest blattar som du lockar med dyra bilar. Har nu köpt en billig bil för att slippa blattar. SÅ lite blattar i ens liv som möjligt ökar iaf min livskvalitet.

Vad för bil? Som du säger bara blattar och goldiggers som bryr sig om vad man kör.
Citera
2024-04-07, 18:13
  #68
Medlem
volvo 240s avatar
Pelfost
__________________
Senast redigerad av volvo 240 2024-04-07 kl. 19:02.
Citera
2024-04-07, 18:18
  #69
Medlem
Hela idén faller om du inte har råd att äga den. Man cashar en sportbil annars har du inte lyckats och har du inte lyckats ska du inte ha en sportbil annars framstår du bara som ett jävla rikspucko.
Citera
2024-04-07, 18:20
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?

Fan vad sorgligt. Du vill ha en fin bil för att andra ska höja på ögonbrynen?

Hade du sagt att du är ett stort fan av ex Porsche och det var en stor dröm hade jag förstått dig. En hobby och ett stort intresse är en annan sak i mina ögon.

Nu kommer du köpa en bil för 800 papp som kommer att falla i värde lika mycket på två år som du behöver jobba ihop i ett år.
Citera
2024-04-07, 18:22
  #71
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Jag skiter i vad du tycker, vad du SKA och BÖR göra är att köpa en Tesla Cybertruck, tvinga folk att titta på dig.
https://www.tesla.com/sv_SE/cybertruck
Långt mycket billigare än vad du redan har budgeterat, så bara där är det ett bättre förslag.
Finns inget fel med den.
Enda kruxet är (som precis allt annat lyxbilrelaterat) det är INTE en porsche, lamborghini, audi rs, ferrari, de tomaso, bentley, jaguar, maserati. Men just därför kommer folk kolla och se vem som kör den.

Fattar att du trollar, men absolut skulle man synas i CT. Dock kostar grundversionen 870 000 SEK. Värstingmodellen kostar 1,35 mille, så räkna verkar du inte kunna så bra eftersom det är avsevärt mer än TS budget.
Citera
2024-04-07, 18:26
  #72
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Om du menar allvar med detta så satsa på en begagnad Porsche, framför allt en 911 (997). De håller värdet mycket bra och behöver inte innebära någon privatekonomisk katastrof jämfört med att köpa en ny bil som tappar hälften av värdet på några år.

Fast de är ju fortfarande rätt så rejält dyra. 650000-780000 efter en snabb koll på blocket för nästan 20 år gamla bilar. Skulle sen något större fallera på en sån så är ju TS rökt, han kommer inte ha råd att betala verkstadskostnaderna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback