Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-07, 11:49
  #1
Medlem
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?
__________________
Senast redigerad av R1D2 2024-04-07 kl. 11:53.
Citera
2024-04-07, 11:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?
Det beror på vilken ränta du får. Du kan enkelt räkna på det själv annars kanske du inte ska köpa en bil.
Räkna med runt 10.000kr iallafall
Citera
2024-04-07, 11:57
  #3
Medlem
Glostrups avatar
Det beror på återbetalningstid och restvärde, men jag skulle misstänka att du får svårt att få ett billån på 870k med din lön.
Citera
2024-04-07, 11:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Det beror på vilken ränta du får. Du kan enkelt räkna på det själv annars kanske du inte ska köpa en bil.
Räkna med runt 10.000kr iallafall
Låter som han inte ska köpa,som sagt. Ingen höjer på ögonbrynen för en 800k bil ändå. Om det är enda anledningen.
Citera
2024-04-07, 12:13
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?

Varför är du så desperat för att få andras uppmärksamhet.

Den enda anledningen du nämner att köpa en så dyr jävla bil är vad du tror det skulle få andra att tycks om dig.

Jag kan spara dig tiden; de kommer se din osäkerhet och tycka synd om dig. 8 åriga pojkar kommer dock tycka din bil är cool.
Citera
2024-04-07, 12:13
  #6
Avstängd
whyduhevens avatar
Hade nog siktat på att höja lönen istället fattiglapp.
Citera
2024-04-07, 12:13
  #7
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?


Merparten av befolkningen tycker att sportbilar är patetiska och det lär förmodligen vara mindre än 1 person av 1000 som höjer på ögonbrynen när det gäller en sportbil för 800 tusen kronor.

En sportbil köper man för sin egen njutnings skull. Inte för vad någon annan tänker och tycker.

Med 30k netto blir det nog svårt att hitta kreditgivare som ger dig billån på 800 tusen kronor.
Så tills vida att du inte lägger upp en större del i kontantinsats.

Det finns kreditgivare som ger billån på nätet där du kan räkna på månadskostnaden och för att få fram en försäkringskostnad behöver du ett registreringsnummer och kolla vad det kostar på försäkringsbolagens hemsidor. För vissa ovanliga bilmodeller behöver man ringa till försäkringsbolagen för att få en prisuppgift.
Citera
2024-04-07, 12:14
  #8
Medlem
snurresprettiss avatar
Hur mycket du än vill ha den den så är bilköp bland det mest onödiga du kan göra. Alltså dyra bilköp.
Citera
2024-04-07, 12:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyduheven
Hade nog siktat på att höja lönen istället fattiglapp.

30k netto är rätt långt över medel, men det vet ju inte du, bidragstagare.
Citera
2024-04-07, 12:18
  #10
Medlem
Många bittra här inne ser jag.

Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Hur mycket du än vill ha den den så är bilköp bland det mest onödiga du kan göra. Alltså dyra bilköp.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Merparten av befolkningen tycker att sportbilar är patetiska och det lär förmodligen vara mindre än 1 person av 1000 som höjer på ögonbrynen när det gäller en sportbil för 800 tusen kronor.

En sportbil köper man för sin egen njutnings skull. Inte för vad någon annan tänker och tycker.

Med 30k netto blir det nog svårt att hitta kreditgivare som ger dig billån på 800 tusen kronor.
Så tills vida att du inte lägger upp en större del i kontantinsats.

Det finns kreditgivare som ger billån på nätet där du kan räkna på månadskostnaden och för att få fram en försäkringskostnad behöver du ett registreringsnummer och kolla vad det kostar på försäkringsbolagens hemsidor. För vissa ovanliga bilmodeller behöver man ringa till försäkringsbolagen för att få en prisuppgift.

Jag får prata med banken. Jag har ett jobb som innebär att jag aldrig blir arbetslös där lönen höjs konstant så jag kanske får lån ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Hur mycket du än vill ha den den så är bilköp bland det mest onödiga du kan göra. Alltså dyra bilköp.

Jag vet.
Citera
2024-04-07, 12:20
  #11
Medlem
Permafloxs avatar
Sanningen är att man sällan blir impad av att se en sportbil.
Ger mer uppmärksamhet till något unikt hemmabygge. Sen ta lån på 800tkr med 30k in är tveksamt. Det låter verkligen orelistiskt.
Citera
2024-04-07, 12:25
  #12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?

Finans hos bilfirma, ca 9%. Kontant 200k, kredit på 600k x 9% = 54000:-/år. Och amortering ca 5k månad. Blir varje år en 10k / månad. Räkna sedan 35k i försäkring, 50k i service och däck.

Köp inget om du inte bor hos morsan.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2024-04-07 kl. 12:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback