Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 14:15
  #3553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLJA
Har du några andra bankkort? Direkt från din bank eller du kör all betalning via gekås kortet?
Nej inga bankkort. Allt ska passera kreditkortet för att få maximal bonus. Kolla om man har tele-abb tex som går att kortbetala etc.
Enda undantag är ett mitt Revolutkort som jag använder för kontantuttag och vid resor för att unvika valutapåslag.
Citera
2024-04-09, 22:31
  #3554
Medlem
zerokei64s avatar
Ska testa Amex Blue nu efter tips från Kaleus. Hade ett annat Amex för några år sedan och borde väl kunna använda det till 80% baserat på den erfarenheten men frågan är vad jag ska ha för extrakort nu. Verkar inte finnas så många kreditkort med cashback kvar värda att nämna eller missar jag något?

  • Amex Blue 1,25% (420 kr, gratis extrakort)
  • Everyday MC 1% på livs-/drivmedel, 0,5% på övriga köp (195 kr, extrakort 75 kr)
  • Norwegian Visa 0,5% (0 kr)
  • CarPay Visa 0,5% (0 kr)
  • Circle K MC 0,5% (0 kr)
  • Preem MC 0,5% (0 kr)

Som kakkaduva skrev så stöder Curve (gratis) Google och Apple Pay så kan man sedan lägga in sitt ordinarie kreditkort som underliggande kort. Smidigt också om man har flera kort, men funkar dock inte med Amex.
Citera
2024-04-10, 18:06
  #3555
Medlem
Ska flytta ihop med tjejen och jag tänkte vi skulle dela på mat och diverse. Jag kör redan ett everdaycard som jag använder till allt. Hon använder ett debit just nu.

Skaffar jag ett extrakort för 75kr så kommer ju alla matkostnader in på mitt och det blir jobbigt att skilja på det.

Ska man skaffa ett Circle K kort och använda det i Apple pay och den andra fysikt, sen koppla det kortet till både Ica och Coop?

Vad tycker ni?
Citera
2024-04-15, 12:17
  #3556
Medlem
Vilket kreditkort 2024 istället för Amex?

Hej,

Nu när SAS kommer gå över till KLM känns det inte värt att ha Amex Premium och samla eurobonus-poäng hos SAS när de kommer bli mindre värda framöver. Så tänkte gå över till något annat kort, vad rekommenderar ni? Är det remember flex som är bra?
Citera
2024-04-15, 13:54
  #3557
Medlem
XX-Ambars avatar
Bank norwegians kreditkort är gratis och det är 0.5% cashback. Inget vidare men det finns inte mycket annat för tillfället.
Citera
2024-04-15, 14:00
  #3558
Medlem
Wabass avatar
Stjäl tråden lite. Vilka anledningar finns det för en person som inte flyger så mkt att skaffa ett kreditkort?
isf, vilket skulle vara det bästa för en simpel knegare?
Citera
2024-04-15, 14:20
  #3559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej,

Nu när SAS kommer gå över till KLM känns det inte värt att ha Amex Premium och samla eurobonus-poäng hos SAS när de kommer bli mindre värda framöver. Så tänkte gå över till något annat kort, vad rekommenderar ni? Är det remember flex som är bra?
Jag bytte förra året till Amex Blue Cashback. Ger 1,25 % tillbaka på alla köp, kostar 35 kr/mån men man får ett års gratis månadsavgifter om man blir inbjuden till kortet (och inte har ett aktivt Amex just nu).

Detta kompletterar jag med ett Bank Norwegian Visa som ger 0,5% tillbaka på alla köp och har inte någon månadsavgift.

Amexet är värt att ha om du spenderar mer än 4667 kr per månad ( 35 kr/(1,25%-0,5%) = 4667 ). Då täcker den extra cashbacken upp för månadsavgiften.
Citera
2024-04-15, 14:25
  #3560
Medlem
Mullrets avatar
Köpte lite musikprylar på Thomann, döm om min förvåning när mina poäng räckte mer än väl till få hem rasket gratis…

Så, nu kör jag Amex allt oftare, på Ica och bolaget.
Citera
2024-04-15, 18:13
  #3561
Moderator
RostigHinks avatar
Tråd infogad, startinlägg (FB) Bästa kreditkortet?

/Moderator
Citera
2024-04-16, 07:48
  #3562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Stjäl tråden lite. Vilka anledningar finns det för en person som inte flyger så mkt att skaffa ett kreditkort?
isf, vilket skulle vara det bästa för en simpel knegare?
Ser flera anledningar:
1) Du får rena pengar tillbaka på allt du köper. tex Amex Blue Cashback, 1,25 % tillbaka på allt du betalar med kortet. Pengarna får du tillbaka en gång per år genom att din faktura minskas.
2) Du får starkare skydd som konsument när du köper varor och tjänster när du betalar med ett kreditkort jämfört med ett vanligt betalkort i form av konsumentkreditlagen. Ett exempel var i början av covid när massa flyg blev inställda. Många flygbolag var långsamma eller betalade aldrig ut ersättning, men då kunde man istället kräva pengarna från kreditkortsbolaget som då betalade ut istället.
3) Du slipper sitta med massa likvida medel på ditt bankkonto dit ditt betalkort är kopplat. Istället kan pengarna investeras eller ligga på ett högräntekonto. Sedan lagom till att fakturan ska betalas i slutet av månaden så betalar du den med din lön, skulle det inte räcka tar du ut lite från ditt högräntekonto.
4) Kreditkort har generellt bättre reseförsäkringar än när du betalar med vanligt bankkort. Jag fick tex vid min senaste tågresa tillbaka 1000 kr från Amex pga förseningarna. Sedan fick jag den lagstadgade ersättningen från SJ så min resa blev kostnadsfri tillslut.

Amex Blue Cashback. Ger 1,25 % tillbaka på alla köp, kostar 35 kr/mån men man får ett års gratis månadsavgifter om man blir inbjuden till kortet.

Detta kompletterar jag med ett Bank Norwegian Visa som ger 0,5% tillbaka på alla köp och har inte någon månadsavgift.

Amexet är värt att ha om du spenderar mer än 4667 kr per månad ( 35 kr/(1,25%-0,5%) = 4667 ). Då täcker den extra cashbacken upp för månadsavgiften, jämfört med att bara ha ett Bank Norwegian Visa.
Citera
2024-04-17, 06:47
  #3563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Ser flera anledningar:
1) Du får rena pengar tillbaka på allt du köper. tex Amex Blue Cashback, 1,25 % tillbaka på allt du betalar med kortet. Pengarna får du tillbaka en gång per år genom att din faktura minskas.
2) Du får starkare skydd som konsument när du köper varor och tjänster när du betalar med ett kreditkort jämfört med ett vanligt betalkort i form av konsumentkreditlagen. Ett exempel var i början av covid när massa flyg blev inställda. Många flygbolag var långsamma eller betalade aldrig ut ersättning, men då kunde man istället kräva pengarna från kreditkortsbolaget som då betalade ut istället.
3) Du slipper sitta med massa likvida medel på ditt bankkonto dit ditt betalkort är kopplat. Istället kan pengarna investeras eller ligga på ett högräntekonto. Sedan lagom till att fakturan ska betalas i slutet av månaden så betalar du den med din lön, skulle det inte räcka tar du ut lite från ditt högräntekonto.
4) Kreditkort har generellt bättre reseförsäkringar än när du betalar med vanligt bankkort. Jag fick tex vid min senaste tågresa tillbaka 1000 kr från Amex pga förseningarna. Sedan fick jag den lagstadgade ersättningen från SJ så min resa blev kostnadsfri tillslut.

Amex Blue Cashback. Ger 1,25 % tillbaka på alla köp, kostar 35 kr/mån men man får ett års gratis månadsavgifter om man blir inbjuden till kortet.

Detta kompletterar jag med ett Bank Norwegian Visa som ger 0,5% tillbaka på alla köp och har inte någon månadsavgift.

Amexet är värt att ha om du spenderar mer än 4667 kr per månad ( 35 kr/(1,25%-0,5%) = 4667 ). Då täcker den extra cashbacken upp för månadsavgiften, jämfört med att bara ha ett Bank Norwegian Visa.

Hur menar du att du kompletterar med ett bank Norwegian kort med ditt Amex blue och varför? Vi kör idag två kort med refunderpay. Handlar allt på det så genomsnitt betalar vi 20tkr i månaden till kortet.

Vi är i valet och kvalet om vi ska köra Everydaycard eller Amex Blue.

Vad tycker ni?
Citera
2024-04-17, 08:10
  #3564
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp1
Hur menar du att du kompletterar med ett bank Norwegian kort med ditt Amex blue och varför? Vi kör idag två kort med refunderpay. Handlar allt på det så genomsnitt betalar vi 20tkr i månaden till kortet.

Vi är i valet och kvalet om vi ska köra Everydaycard eller Amex Blue.

Vad tycker ni?


Inte alla accepterar Amex. Det är inte som Visa/MC som alla tar utan du kommer att mötas av att det inte går att betala med kortet ibland.

Ta även med i beräkningen att de som rekommenderar Amex har ett eget intresse att värva dig då de får 420:- om du skriver på via deras inbjudan.

Med det sagt så om du handlar där de tar kortet så har de högst cashback idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback