Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 08:22
  #3565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp1
Hur menar du att du kompletterar med ett bank Norwegian kort med ditt Amex blue och varför? Vi kör idag två kort med refunderpay. Handlar allt på det så genomsnitt betalar vi 20tkr i månaden till kortet.

Vi är i valet och kvalet om vi ska köra Everydaycard eller Amex Blue.

Vad tycker ni?

Precis som Doctor skriver så beror det på att Amex inte tas överallt tyvärr, så man måste ha ett Visa/Mastercard som komplement. För mig fungerar det på en överväldigande majoritet av mina köp, men det beror på ditt köpmönster. Ofta brukar mindre restauranger/kiosker inte ta emot Amex.

Amexet ger också ett gratis extrakort så ni kan vara två som använder kortet men alla köpen hamnar på en gemensam faktura.
Citera
2024-04-18, 08:07
  #3566
Medlem
Tzar_xs avatar
Hej,

Vet någon om det finns ett kort där andra personer än jag själv som ägare kan göra inbetalningar till det? I dagsläget har jag American Express. Jag hyr ut en lägenhet och vill att den personen ska betala in direkt på mina månadsfakturor. Det har fungerat bra tidigare men numera kräver Amex att det enbart är ägaren som får betala in.

Så, hur ser det ut med övriga alternativ, någon som vet?
Citera
2024-04-18, 12:30
  #3567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
Hej,

Vet någon om det finns ett kort där andra personer än jag själv som ägare kan göra inbetalningar till det? I dagsläget har jag American Express. Jag hyr ut en lägenhet och vill att den personen ska betala in direkt på mina månadsfakturor. Det har fungerat bra tidigare men numera kräver Amex att det enbart är ägaren som får betala in.

Så, hur ser det ut med övriga alternativ, någon som vet?

Ja, det är väl för att förhindra den typen av penningtvätt som Amex infört detta. Men hur kontrolleras det? Är det avsändarinfon i bg-betalningen de kollar?
Citera
2024-04-19, 22:39
  #3568
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
Det har fungerat bra tidigare men numera kräver Amex att det enbart är ägaren som får betala in.

Hur kan de kontrollera det?
Citera
2024-04-24, 21:24
  #3569
Medlem
Ett i sammanhanget mindre problem, men är det nån mer som stör sig på att en del kort är så sjukt fula...? Man verkar tävla om att branda sina kort, ju bättre desto fulare. Min fru vågar inte ens visa det knallgula Gekåskortet för folk. Och mitt rosa refunder ser ju ut att var plockat ut dotterns skolväska... Ett respektabelt kort ska vara tjock, ha stansade siffror och vara svart, blått eller silver!

Nån som testat card-stickers? Man kunde göra nåt eget med typ logga från en Cayman-bank bara för att verka lite extra sjuk 🤣

https://www.tenstickers.se/wallstick...tkw=Kreditkort
Citera
2024-04-25, 15:42
  #3570
Medlem
The-Lizards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Ett i sammanhanget mindre problem, men är det nån mer som stör sig på att en del kort är så sjukt fula...? Man verkar tävla om att branda sina kort, ju bättre desto fulare. Min fru vågar inte ens visa det knallgula Gekåskortet för folk. Och mitt rosa refunder ser ju ut att var plockat ut dotterns skolväska... Ett respektabelt kort ska vara tjock, ha stansade siffror och vara svart, blått eller silver!

Nån som testat card-stickers? Man kunde göra nåt eget med typ logga från en Cayman-bank bara för att verka lite extra sjuk 🤣

https://www.tenstickers.se/wallstick...tkw=Kreditkort
Small dick energy?
Everydacard har stansade siffror och är silvrigt, kunde dock inte brytt mig mindre om hur kortet ser ut, men pyssla på om det får er att må bättre
Citera
2024-05-04, 17:11
  #3571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monneymange
Ska flytta ihop med tjejen och jag tänkte vi skulle dela på mat och diverse. Jag kör redan ett everdaycard som jag använder till allt. Hon använder ett debit just nu.

Skaffar jag ett extrakort för 75kr så kommer ju alla matkostnader in på mitt och det blir jobbigt att skilja på det.

Ska man skaffa ett Circle K kort och använda det i Apple pay och den andra fysikt, sen koppla det kortet till både Ica och Coop?

Vad tycker ni?

Jag förstår inte riktigt det fetstilta, om ni ska dela på kostnaderna borde det väl inte spela någon roll om ni skaffar ett till Everyday och matkostnaderna blandas på kontoutdraget?

Men om jag utgår från att ni vill kunna urskilja hennes utgifter:

En gratis variant om ni båda vill köra Everyday är ju annars att ni skaffar ett Curve och kopplar det till ditt Everydaycard, så får Curvekortet vara hennes. Visserligen kommer alla hennes köp att hamna bland dina på Everydays transaktionslista, men det är väldigt enkelt att se vilka köp hon har gjort eftersom det står "CRV" på alla hennes köp (alternativt om ni kollar i Curveappen, där endast köp med Curve syns).
Citera
2024-05-04, 18:06
  #3572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Ett respektabelt kort ska vara tjock, ha stansade siffror och vara svart, blått eller silver!

Reliefskriften blir allt ovanligare och tenderar att försvinna när banker för om sina kort då den inte längre är ett krav (När sig du senaste en sådan maskin som stämplade av siffrorna till en pappersslip? Själv har jag inte sett någon på den här sidan millenieskiftet)
Citera
2024-05-06, 18:25
  #3573
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
Hej,

Vet någon om det finns ett kort där andra personer än jag själv som ägare kan göra inbetalningar till det? I dagsläget har jag American Express. Jag hyr ut en lägenhet och vill att den personen ska betala in direkt på mina månadsfakturor. Det har fungerat bra tidigare men numera kräver Amex att det enbart är ägaren som får betala in.

Så, hur ser det ut med övriga alternativ, någon som vet?

Märkligt. Betalar man via någon som är ombud torde det inte synas vem som är avsändare.
Citera
2024-05-07, 19:33
  #3574
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Ett respektabelt kort ska vara tjock, ha stansade siffror och vara svart, blått eller silver!

Då tror jag att du kan få leta länge. Jag har fem kort från olika utgivare, och inget har siffror i relief.

De upphöjda siffrorna blev omoderna för 30 år sedan när de flesta butiker hade gått över till elektroniska kortläsare som kände av magnetremsan på kortet i stället.

I dag är även magnetremsan omodern, men den finns i alla fall kvar. De upphöjda siffrorna tror jag att du får svårt att hitta (även om det är nyligen som de fasades ut, trots att många vuxna aldrig ens har sett dem användas).

Kan du inte lägga in kortet i mobilen, så slipper du ta fram det, om du tycker att det är fult?
__________________
Senast redigerad av Trixton 2024-05-07 kl. 19:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback