Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 12:54
  #13
Medlem
Däckförvaring.

1000 spänn, Per säsong. Förvisso inklusive byte ā 350. Kvar då, 650 för förvaring och tvätt.
Det är gratis att förvara under köksbordet, liksom. Duscha gör man ändå, varför inte tillsammans med ett dubbdäck?
Citera
2024-04-12, 12:58
  #14
Medlem
Det mesta inom tjänstesektorn är överdrivet dyrt i förhållande till arbetsinsatsen och den kunskap som krävs. Mycket kan man göra betydligt billigare själv. Det är snarare en fråga om bekvämlighet och vad man är beredd att betala för att ha tid över till andra, roligare saker. Jag kan baka 4 st pizzor enkelt, billigare och godare än pizzerian nära mig, men jag har ingen lust att stå flera timmar efter jobbet en fredag och göra det när det vankas besök från barnen eller några vänner.

Målade nyss om ett rum i lägenheten. Hade enkelt kunnat fixa det själv och har gjort det förut. Men bekvämligheten med att någon gubbe bara kommer hit, fixar det över dagen medans jag är på jobbet, vägde tyngre än de timmar jag själv måste spendera. Min arbetsinsats bestod av att lämna nycklar till honom och betala en faktura. Total spenderad tid max 10 minuter. Jag betalar hellre lite extra och pysslar med något jag gillar under helgerna än att måla väggar.

Samma sak med klocka. Jag kan fixa några verktyg, kolla youtube och fixa det själv nu och och i framtiden. Men det var mycket enklare att pipa in i butiken på väg hem från jobbet och be dem ordna det för 200:-. Har ingen uppfattning om vad jag annars skulle gjort med 200 kronor, lider inte av att de gått "förlorade".
Citera
2024-04-12, 13:00
  #15
Avstängd
triptykens avatar
Oh oh! En till som jag inte gjort men SKULLE vilja göra! Baka bröd. Jag suger på att baka men skulle verkligen vilja kunna göra det.

Bröd är svindyrt och shrink-flation är ju verkligen en pryl där (ta Lingongrova som en gång hade nån form av storlek och nu har krympt nästan till halva storleken)

Plus man vet vad för skit man dönar in i brödet.

Är det nån som har bra tips för nybörjarbakare så hojta
Citera
2024-04-12, 13:01
  #16
Medlem
cacas avatar
Alkohol, hur lätt som helst göra egen starköl och godare än systemets, vin lika lätt, sprit göra mäsk som man gör vin och koka inga konstigheter fast olagligt.

Pizza, mjöl, vatten och minimalt med jäst och låta jäsa i kyl, på med tomatsås och ost och in i ved eldade pizza ugnen och på med topping.
__________________
Senast redigerad av caca 2024-04-12 kl. 13:04.
Citera
2024-04-12, 13:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Vilka dyra onödiga kostnader anser ni är helt meningslösa som hade kunnat undvikas?

Jag börjar med att säga inom kategorin klockor, att korta en länk, det kan kosta mellan 250-300 kr. Det tar endast någon minut att utföra och krävs inte mycket för att klara av det. Sjukt hög prissättning för så snabb och enkel arbetsuppgift.

Vilket anser ni och varför? Och hur kan det undvikas?


Spara till pensionen utanför pensionssystemet är en bra idé. Att investera i alternativa tillgångar. För jag litar inte längre på staten, risken är att våra pensioner inte placeras på ett trovärdigt sätt, tänker på silicon vally bank. Bl.a. det finns fler märkliga placeringar där man smetar ut förlusten över tid, men ingen bär ansvaret eller ens upptäcker förlusten, eftersom summan i fonden är större än summan för utbetalning till de som redan blivit pensionärer.

Se bara hur riksbanken hanterar våra skattemedel, samtidigt som de säger att de driver en oberoende penningpolitik.
https://www.dagensps.se/bors-finans/...du-far-betala/

Sedan har vi kostnad för Nato. + natofond till ukraina.
Betalat redan 30 miljarder till ukraina.
Energistöd 2022- 2023
Covid stöd.
Köp av företagsobligationer >1000 miljarder kr
Extra satsningar på polis, rättsväsendet och kriminalvården.
Grön omställning, grönt stål 300 miljarder.
Batterifabriker, vindkraft, kärnkraft, järnvägar.
Ja listan tar nog aldrig slut och inte skulderna heller till dessa märkliga stöd som hamnar hos skattebetalarna och våra barn.

Så jag är övertygad om att man måste peta i pensionssystemet på ett eller annat vis. Man höjer pensionsåldern eller minskar värdet / utbetalningen.

Samtidigt har vi en ökad invandring som får ta del av detta, men som inte bidragit till systemet, men med lyxen att flytta hem och lyfta pengarna där och leva som kungar där det är bra mycket billigare än i Sverige. Samt att pengarna inte kommer sverige till gagn,
__________________
Senast redigerad av oz007 2024-04-12 kl. 13:05.
Citera
2024-04-12, 13:05
  #18
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Målade nyss om ett rum i lägenheten. Hade enkelt kunnat fixa det själv och har gjort det förut. Men bekvämligheten med att någon gubbe bara kommer hit, fixar det över dagen medans jag är på jobbet, vägde tyngre än de timmar jag själv måste spendera.

Ok sry för att jag spammar tråden

Men angående målandet: jag tvättar våra fönster (som dom allra flesta gör än då) men eftersom jag är hemskt dålig på att göra saker som är tråkiga så har jag gjort ett event av det. Jag och maken tar en eftermiddag (som för nån vecka sen då det var litet soligt) gör en pizza, köper folköl och sen lyssnar på musik och tvättar fönster.

Sjukt trevligt.

Säger inte att du gör "fel" självklart - alla mår bäst av egen medicin - men just grejen av att göra nåt av en sak som annars hade vart en tråkig syssla och börda har genuint räddat mig flera gånger. Att skapa ett event, för två eller en, av sitt tråkgöra.

Sol, kass folköl, god hemmagjord pizza, en evigt växande playlist och töntiga skämt med maken. Den perfekta söndagseftermiddagen

(ok detta kan vara nåt som mest funkar för mig som har så otroligt lätt för att bli uttråkad av saker)
Citera
2024-04-12, 13:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Oh oh! En till som jag inte gjort men SKULLE vilja göra! Baka bröd. Jag suger på att baka men skulle verkligen vilja kunna göra det.

Bröd är svindyrt och shrink-flation är ju verkligen en pryl där (ta Lingongrova som en gång hade nån form av storlek och nu har krympt nästan till halva storleken)

Plus man vet vad för skit man dönar in i brödet.

Är det nån som har bra tips för nybörjarbakare så hojta

Well. Smakmässigt, så är det ju en no-brainer. Iaf för vanlig sketen vardags-limpa. Men en dyr fin-limpa på ICA är kanske svårare att återskapa för en nybörjare.

Prismässigt. Så kan jag konstatera att 2kg mjöl kostar 20-25 spänn. Plus 2 jäst (eller kanske räcker med 1 st om man bakar hela mjölpåsen), ā 5 spänn.
Plus lite socker, salt. Kanske mjölk istället för vatten. Lite olja.
Säg 10 höga räknade kronor för sånt, definitivt om man räknar in el till ugnen, kanske nån krydda eller frön osså.

40 spänn då. Kanske motsvarar 3-4 20-kronors snik-limpa jag har hittat på ICA ett par veckor i rad nu. Det kanske var lite erbjudande på dem iofs.

Så det är väl min ekonomiska kalkyl på bröd.

Hembakat helt klart, men är det värt arbetet för en sketen måndagsmacka med ost, skinka och leverpastej som kostar 40 spänn limpan istället för 20? Hm.
Citera
2024-04-12, 13:14
  #20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Oh oh! En till som jag inte gjort men SKULLE vilja göra! Baka bröd. Jag suger på att baka men skulle verkligen vilja kunna göra det.

Bröd är svindyrt och shrink-flation är ju verkligen en pryl där (ta Lingongrova som en gång hade nån form av storlek och nu har krympt nästan till halva storleken)

Plus man vet vad för skit man dönar in i brödet.

Är det nån som har bra tips för nybörjarbakare så hojta
Är ju bra mjöl, vatten, och jäst som du knådar ihop och låter jäsa och sen in i ugnen på 200 grader typ 20 minuter så är det klart.
Vill du lyxa till i med en msk sirap och kanske en tsk salt. Eller torkade örter typ basilika rätt ner i degen. Gillar du vallmofrön pensla med ett vispat ägg och strö över. Vitlök, sesamfrön ja egentligen bara fantasin som sätter gränsen.

Typ 5 dl vatten, jäst torr eller vanlig, runt 11 dl mjöl, salt, sirap, låt jäsa 30 min och sen in i ugn 20 min.
Du kommer med tiden lära dig hur degen ska se ut, för mycket mjöl eller för lite, hur mycket du behöver knåda för det ska bli bra osv. Så googla lite recept och kör igång! Börja med göra 1 bröd tills du lärt dig, sen ökar du på mängden då det smidigt köra 3 limpor på en ggr i ugn på en gång, sen in i frys med det du inte äter direkt.
Så följ recept, dl mått skit och bättre väga om recept anger det.
Citera
2024-04-12, 13:28
  #21
Medlem
Facades avatar
Oljebyte samt speciellt hjulskifte på bil.
Löjligt dyrt för något så enkelt. Vem som helst som kan knyta ett par skor klarar av det.
Citera
2024-04-12, 13:29
  #22
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Alkohol, hur lätt som helst göra egen starköl och godare än systemets, vin lika lätt, sprit göra mäsk som man gör vin och koka inga konstigheter fast olagligt.

Pizza, mjöl, vatten och minimalt med jäst och låta jäsa i kyl, på med tomatsås och ost och in i ved eldade pizza ugnen och på med topping.

Öl är sanning med modifikation.
Det är inte svårt att göra en riktigt god ale.
Men att göra lager hemma är en helt annan sak.
Citera
2024-04-12, 13:34
  #23
Medlem
Freebops avatar
Byta däck, tar 15 min ändå betalar folk 300-500kr för hjulskifte. Även enklare service, byte av bromsar etc. Förstår om man har en ny bil och vill behålla värdet genom att gå till auktoriserad verkstad men för äldre bilar kan man göra mycket själv.
Citera
2024-04-12, 13:36
  #24
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Är ju bra mjöl, vatten, och jäst som du knådar ihop och låter jäsa och sen in i ugnen på 200 grader typ 20 minuter så är det klart.
Vill du lyxa till i med en msk sirap och kanske en tsk salt. Eller torkade örter typ basilika rätt ner i degen. Gillar du vallmofrön pensla med ett vispat ägg och strö över. Vitlök, sesamfrön ja egentligen bara fantasin som sätter gränsen.

Typ 5 dl vatten, jäst torr eller vanlig, runt 11 dl mjöl, salt, sirap, låt jäsa 30 min och sen in i ugn 20 min.
Du kommer med tiden lära dig hur degen ska se ut, för mycket mjöl eller för lite, hur mycket du behöver knåda för det ska bli bra osv. Så googla lite recept och kör igång! Börja med göra 1 bröd tills du lärt dig, sen ökar du på mängden då det smidigt köra 3 limpor på en ggr i ugn på en gång, sen in i frys med det du inte äter direkt.
Så följ recept, dl mått skit och bättre väga om recept anger det.

Ska genuint ge det ett försök - men bara heads up om jag måste gnaga i mig en tegelsten med smak av malört så är det dig jag anklagar för misslyckandet

(tack så mycket för tips)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback