Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 09:15
  #1
Medlem
Vilka dyra onödiga kostnader anser ni är helt meningslösa som hade kunnat undvikas?

Jag börjar med att säga inom kategorin klockor, att korta en länk, det kan kosta mellan 250-300 kr. Det tar endast någon minut att utföra och krävs inte mycket för att klara av det. Sjukt hög prissättning för så snabb och enkel arbetsuppgift.

Vilket anser ni och varför? Och hur kan det undvikas?
Citera
2024-04-12, 09:30
  #2
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Att anlita målare är överdrivet dyrt med tanke på att man kan klara det själv.
Citera
2024-04-12, 09:39
  #3
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Att anlita målare är överdrivet dyrt med tanke på att man kan klara det själv.

Precis vad jag hade tänkt skriva 🙂
Citera
2024-04-12, 09:48
  #4
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Klippa sig själv, krävs dock lite övning med trimmern men jag sparar tusenlappar på det varje år. Folk ser inte att det är jag som klipper mig själv.
Citera
2024-04-12, 09:53
  #5
Medlem
Det där ska jag också försöka mig på i framtiden. Inte av ekonomiska skäl men av någon anledning så blir det alltid ett jävla gissel med att hinna med frisören. Jag drar på det för länge varpå håret blir för långt. Allt detta skulle kunna undvikas genom att göra det själv. Jag har inga ambitioner att se ut som en anime-karaktör så acceptansnivån är relativt låg.
Citera
2024-04-12, 09:56
  #6
Medlem
Eponumoss avatar
Man kan göra de flesta saker själv om man är normalbegåvad och inte lider av fysiska handikapp bara man gör ett bra förarbete, läser på, låter det få ta den tid det behöver och är fokuserad och har tålamod och precision.

När man reflekterar över dessa frågor är det dock mer än om man klarar av att utföra uppgiften som är relevant.

Det man måste räkna in är alternativkostnaden av att just du gör arbetet.

Alltså, om jag ska måla om ett större rum då tar detta en viss tid. Om jag vill att det ska vara i paritet med en duktig målareoch en offert från dem är på ett visst pris behöver jag inte bara se till pengarna jag behöver betala ut jmf med de utgifter jag själv har som direkt berör måleriet, anskaffande av material, bensin etc, utan också om de pengar jag förlorar genom att inte göra annat.

(Vill man göra det än mer grundligt bör också jämförelsen inkludera andra saker, exempelvis den risk de står vid en eventuell miss eller dylikt, men också annat som händer eller inte händer om jag gör arbetet själv istället för ett företag eller en fackman.)
Citera
2024-04-12, 10:19
  #7
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Klippa sig själv, krävs dock lite övning med trimmern men jag sparar tusenlappar på det varje år. Folk ser inte att det är jag som klipper mig själv.

Så är det! I alla fall för män. De flesta karlar jag känner klipper sig själv, tror det är rätt vanligt.

Men lite så är det väl med allt. Måla som några nämnt - övning ger färdighet.

Är inte mycket mer av bekvämlighet? T.ex kan förstå om man får möbler hemkörda av IKEA i brist på körkort. Men sedan kan man få dem ihopsatta med för ytterligare avgift (såklart) och det skulle nog de flesta klara. Men vill man inte strula och har råd så betalar man säkert extra.
Men skulle de flesta klara det? Antagligen
Citera
2024-04-12, 11:28
  #8
Avstängd
Brajias avatar
Knark
Citera
2024-04-12, 11:48
  #9
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Att anlita målare är överdrivet dyrt med tanke på att man kan klara det själv.


Dwt beror på hur mycket din tid är värd.

Som exempel, jag har en konstnärskollega som kan måla ett verk på 8 timmar som han säljer för 80.000. För honom är tiden bättre spemderad att måla konst, medans ett par polacker målar om.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2024-04-12 kl. 11:51.
Citera
2024-04-12, 12:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Precis vad jag hade tänkt skriva 🙂
Vad tar en måkare för att måla/tapetsera ett vardagsrum då?
Citera
2024-04-12, 12:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Att anlita målare är överdrivet dyrt med tanke på att man kan klara det själv.
Vad tar en målare för att tapetsera/måla ett rum då?
Citera
2024-04-12, 12:45
  #12
Avstängd
triptykens avatar
Köpa nya mobiler för att operativsystemet blitt för gammalt, telefonen för seg osv.

Har nog aldrig köpt en Smartphone bara tagit över andras gamla. Installerar om tar bort skit som drar batterier och processorkraft och sen får telefonen tre fyra år till åtminstone

Jag är verkligen inte nåt tech geni utan mest litet allmänkorkad sådär så det är inte nån speciell färdighet som krävs

(Läste om knarklangare som köpte krypterade telefoner för vansinniga summor btw helt sjukt. allt personen som sålde hade gjort var att installera om med litet säkwrhetsfix på)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback