Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 16:58
  #25
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Bor i ett 70-talshus, har balkong ut mot gatan, och när jag igår kom ut ur porten såg jag att grannen satt upp någon form utav nät, typ fiskenät för balkongen. Varför gör man detta? Tycks vara ganska vanligt, sett detta ett flertal gånger på Södervärn/Möllan exempelvis...

En större fågeljävel dödade vår undulat genom att flyga in från balkongen. Och trots att undulaten befann sig i sin bur så hackade och slet fågeljäveln av huvudet på den. Huvudet tog den med sig när den flydde och kvar låg kroppen utan huvud på burgolvet.

Det måste väl ändå vara något som handlar om att skydda husdjur eller liknande.
Citera
2024-04-20, 17:02
  #26
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Innekatt som man inte vill ska hoppa ut?
Ja
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För att slippa fågelskit
Ja 2

Tror dock mest på fåglarna, dom har en tendens att äta allt och sen skita ner balkongen fullständigt.
Citera
2024-04-20, 17:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Flygfisk?
Sharknado

Funderar på att själv sätta upp nät, men av annan anledning.

Vi har problem med fåglar som dundrar in i förnsten, oftast trastar men förra året tog en hackspett livet av sig pss.

Sedan sommaren har tre flygande ekipage hårdlandat...
Citera
2024-04-20, 17:24
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Bor i ett 70-talshus, har balkong ut mot gatan, och när jag igår kom ut ur porten såg jag att grannen satt upp någon form utav nät, typ fiskenät för balkongen. Varför gör man detta? Tycks vara ganska vanligt, sett detta ett flertal gånger på Södervärn/Möllan exempelvis...
Han fångar flugfisk mycket god
Citera
2024-04-20, 18:24
  #29
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Jag äter mycket frukt och gillar att ha en frukskål framme. Jag kommer inte låta fåglarna tvinga mig att anpassa mina vanor efter dem.

Att sätta upp ett nät är inte så komplicerat och jag behöver bara göra det en gång sen är det gjort. Hellre det än att hålla på och gömma frukt varje dag.

Ja! Förståeligt.

Om inte annat kommer säkert fåglar flyga in då och då oavsett om det finns frukt framme eller inte, och det vill man gärna undvika.
Citera
2024-04-20, 19:20
  #30
Medlem
kyrkstockens avatar
De flesta balkongnät jag ser är för katter.

Kanske har någon vindruvor efter en vägg. Fåglarna snor mina druvor. :/
Citera
2024-04-20, 19:52
  #31
Medlem
Europes avatar
Hur kan man inte känna till kattnät?

I förbigående tar sig många småfåglar sig in och ut igenom kattnät, åtminstone de fastare sorterna.
Citera
2024-04-20, 20:04
  #32
Medlem
rotebro-hasses avatar
Fåglar?
Citera
2024-04-20, 20:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Bor i ett 70-talshus, har balkong ut mot gatan, och när jag igår kom ut ur porten såg jag att grannen satt upp någon form utav nät, typ fiskenät för balkongen. Varför gör man detta? Tycks vara ganska vanligt, sett detta ett flertal gånger på Södervärn/Möllan exempelvis...
De har införskaffat en katt
Citera
2024-04-20, 20:17
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Bor i ett 70-talshus, har balkong ut mot gatan, och när jag igår kom ut ur porten såg jag att grannen satt upp någon form utav nät, typ fiskenät för balkongen. Varför gör man detta? Tycks vara ganska vanligt, sett detta ett flertal gånger på Södervärn/Möllan exempelvis...

Om det är Möllan/lugnet i Malmö, så skulle jag tippa på att motverkar balkongflygningar.
Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att på de adresserna att man sätter upp fisknät för att katten inte ska trilla ner.
Aldrig i livet att jag själv skulle sätta upp fisknät för en katt och sedan riskera behöva bli tvungen att skära loss en tvärilsk, intrasslad katt.
__________________
Senast redigerad av Kammadaj 2024-04-20 kl. 20:25.
Citera
2024-04-20, 20:17
  #35
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Hur efterbliven är en person som inte inser varför folk nätar in sina ballar utan stör sig på det?

Ja, det är pga husdjur, främst katter.
Ja, det är pga fåglar som inte har i ditt hem att göra.
Ja, är även på grund av att slippa såna som dig.

Följ med nyheterna så ser du att det finns balkongklättrare utöver de kvinnor och barn som inte vet hur gravitation och balkonger fungerar, dvs balkongflygningar. Det är ett skyddsnät för alla, utom du. Hade jag själv bott i markplan med altan så har jag redan, eventuellt förvarat mina truppminor där.

#dennasidamotfienden
Citera
2024-04-20, 21:04
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kattnät

Jag blev faktiskt lite besviken när jag insåg att katter som är så smidiga, snabba och kan göra långa hopp där de snurra runt för att alltid komma ned på tassarna, också kan vara otroligt klantiga och falla ned från en balkong.

Men jag har en misstanke att det är "vissa katter" som riskerar falla, inte alla, då katter kan vara otroligt olika i intelligens och smidighet. Vissa katter kan superlätt navigera mellan blomkrukorna på fönsterbrädorna utan att någon olycka sker, medans andra inte kan det alls utan lyckas ha ned och krossa en eller flera krukor. Hmm, det slog mig nu att de som har ned krukor kanske kan navigera runt dem men av ren arrogans har ned dem....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback