Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 22:40
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
No probs.

Stöter du på patrull, eller behöver hjälp med hur du ska fästa saker och fixa grejor framöver, så är det bara att skriva här, eller skicka PM. Skriver du här så får du inte glömma att citera, då jag nog glömmer att kontrollera den här tråden vartefter annars.
Har du någon diagnos? Eller har du koll på andra uppsättningar av uniformer oxå?
Citera
2024-04-18, 23:11
  #26
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Har du någon diagnos? Eller har du koll på andra uppsättningar av uniformer oxå?

En hel del olika uniformer, är det någon särskild du undrar över?

Nej, jag har aldrig fått någon diagnos och blev inte utsorterad vid mönstring heller. Jag har haft jobb med personalansvar i många år, med relativt goda resultat.
Citera
2024-04-19, 19:44
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
En hel del olika uniformer, är det någon särskild du undrar över?

Nej, jag har aldrig fått någon diagnos och blev inte utsorterad vid mönstring heller. Jag har haft jobb med personalansvar i många år, med relativt goda resultat.
Imponerande ändå!! Är det bara fokus på Tysklands uniformer eller har du koll på andra länder?
Citera
2024-04-19, 20:01
  #28
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Imponerande ändå!! Är det bara fokus på Tysklands uniformer eller har du koll på andra länder?

Mycket tyskt, men jag har koll på en del svenskt, amerikanskt, brittiskt, ryskt/sovjetiskt och japanskt också.

Det är dock enbart tyskt jag mer eller mindre kan svara ur minnet på detaljnivå. T.ex. sådant som om en utmärkelse är korrekt att bära det och det teoretiska årtalet, eller vad utmärkelserna kallas i detalj, vad de tilldelades för och kriterier för tilldelning. För vissa frågor eller teoretiska uniformsbyggen likt vad TS här sysslar med, så måste jag däremot konsultera litteraturen med de andra länderna än Tyskland.

Som med så mycket annat så är det ganska enkelt att se felaktigheter, när man väl vet vad man ser på.
Citera
2024-04-20, 15:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Har du någon diagnos? Eller har du koll på andra uppsättningar av uniformer oxå?

en helt normal kille men han har alltid på sig en vadmalsunniform samt en gammal nazisthjälm från ww2
förut åkte han runt på en gammal postmoppe men har nu blivit PK ock åker runt på en el driven 3 hjuling
__________________
Senast redigerad av diseledvin 2024-04-20 kl. 15:27.
Citera
2024-04-20, 19:44
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cokeer
Herregud! Tack för din tid. Nej detta lär inte bli billigt men ska ha det som ett liten projekt Tack återigen

Kolla in Military Harbor också, inte lika dyra som Hessen Antique, men av god kvalitet.

Får man fråga varför du vill ha en M32-uniform?
Citera
2024-04-20, 19:47
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
No probs.

Stöter du på patrull, eller behöver hjälp med hur du ska fästa saker och fixa grejor framöver, så är det bara att skriva här, eller skicka PM. Skriver du här så får du inte glömma att citera, då jag nog glömmer att kontrollera den här tråden vartefter annars.

Om du vet hur man syr på en award loop så får du gärna förklara.
Citera
2024-04-20, 19:53
  #32
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Kolla in Military Harbor också, inte lika dyra som Hessen Antique, men av god kvalitet.

Får man fråga varför du vill ha en M32-uniform?

För att jag är intresserad av tredje riket.
Citera
2024-04-20, 20:11
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cokeer
För att jag är intresserad av tredje riket.

Låt oss då hoppas att intresset är sunt.

Ett par saker som du bör veta om du ska köpa en vapenrock: hur axelklaffen är gjord för att fästas, och hur vapenrocken är beskaffad i just det hänseendet.

1. Axelklaff av slip-on-variant, som den som Hessen har, och har en underdel som är tänkt att träs igenom en typ ögla som sitter på vapenrockens axel.

2. Axelklaff av sy in-variant, som sys fast i en öppning i vapenrockens axel.

1. Vapenrock med ögla.

2. Vapenrock utan ögla.

Det ser ut som att både Hessens och Military Harbors vapenrockar är utan ögla. Det är dock möjligt att med lite fix sy fast axelklaffen av Hessens sort på en av nämnda vapenrockar, men det kräver lite syskills om du tänker göra det själv.
Citera
2024-04-20, 22:29
  #34
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Om du vet hur man syr på en award loop så får du gärna förklara.

Jag antar att du menar de förstärkta hålen som syddes i vapenrock för utmärkelser som järnkorset, utmärkelsen för sårade eller tyska korset i guld/silver, när du skriver "award loop".

Som på Denna vapenrock för en överstelöjtnant i artilleriet: https://bid.candtauctions.co.uk/lot-...w-104524275693

Eller?
Citera
2024-04-21, 00:43
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag antar att du menar de förstärkta hålen som syddes i vapenrock för utmärkelser som järnkorset, utmärkelsen för sårade eller tyska korset i guld/silver, när du skriver "award loop".

Som på Denna vapenrock för en överstelöjtnant i artilleriet: https://bid.candtauctions.co.uk/lot-...w-104524275693

Eller?

Ja, det är dessa jag menar, även om de snarare är öglor av tråd än hål.
Citera
2024-04-21, 01:34
  #36
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Låt oss då hoppas att intresset är sunt.

Ett par saker som du bör veta om du ska köpa en vapenrock: hur axelklaffen är gjord för att fästas, och hur vapenrocken är beskaffad i just det hänseendet.

1. Axelklaff av slip-on-variant, som den som Hessen har, och har en underdel som är tänkt att träs igenom en typ ögla som sitter på vapenrockens axel.

2. Axelklaff av sy in-variant, som sys fast i en öppning i vapenrockens axel.

1. Vapenrock med ögla.

2. Vapenrock utan ögla.

Det ser ut som att både Hessens och Military Harbors vapenrockar är utan ögla. Det är dock möjligt att med lite fix sy fast axelklaffen av Hessens sort på en av nämnda vapenrockar, men det kräver lite syskills om du tänker göra det själv.
Tack för tipsen, men lägg dig inte i vad jag tycker är intressant eller inte. Jag startade bara tråden för att få råd om var man kan köpa uniformen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback