Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-18, 00:55
  #1
Medlem
Cokeers avatar
Vart kan man köpa outfiten?

https://ibb.co/QMRXNPX
Citera
2024-04-18, 00:58
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cokeer
Vart kan man köpa outfiten?

https://ibb.co/QMRXNPX

Militärbutik? Hjälmen finns på antikhandlare kan jag anta.
Citera
2024-04-18, 01:10
  #3
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Militärbutik? Hjälmen finns på antikhandlare kan jag anta.
Och i vilken militärbutik kand du hitta just den uniformen?
Citera
2024-04-18, 02:25
  #4
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cokeer
Vart kan man köpa outfiten?

https://ibb.co/QMRXNPX

Det handlar om den svarta M/32 SS-uniformen, med vitt paradkoppel för officer och högre underofficer, eller vitt paradbälte och bärremmar för meniga och lägre underofficerare. I det aktuella fallet så är det SS-Leibstandarte Adolf Hitler som bär den. Parad och vaktregemente i Berlin.

Vilken av uniformerna specifikt är det du är ute efter, underofficeren längst fram mot kameran eller manskapet i bakgrunden? Ska du ha hela uniformen eller enbart vapenrocken? Ska du ha hjälm också? Handskar, skjorta, slips, ridbyxor, stövlar...? Ska du ha koppel eller bälte med bärremmar? Tja...

Jag kan hjälpa dig, men du får berätta specifikt vilken person i bilden du menar och om du ska ha hela paketet från A till Ö, eller bara delar av uniformen. Ska du ha någon av de specifika graderna i bilden, eller någon annan grad?

Jag förutsätter också att du menar vettiga reproduktioner, då det annars blir ohemult dyrt.
__________________
Senast redigerad av T-80U 2024-04-18 kl. 02:27.
Citera
2024-04-18, 02:37
  #5
Medlem
Onanikrems avatar
Funnits till och från på ebay. Finns samlare som köper och säljer antika militärgrejor.
Citera
2024-04-18, 12:08
  #6
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det handlar om den svarta M/32 SS-uniformen, med vitt paradkoppel för officer och högre underofficer, eller vitt paradbälte och bärremmar för meniga och lägre underofficerare. I det aktuella fallet så är det SS-Leibstandarte Adolf Hitler som bär den. Parad och vaktregemente i Berlin.

Vilken av uniformerna specifikt är det du är ute efter, underofficeren längst fram mot kameran eller manskapet i bakgrunden? Ska du ha hela uniformen eller enbart vapenrocken? Ska du ha hjälm också? Handskar, skjorta, slips, ridbyxor, stövlar...? Ska du ha koppel eller bälte med bärremmar? Tja...

Jag kan hjälpa dig, men du får berätta specifikt vilken person i bilden du menar och om du ska ha hela paketet från A till Ö, eller bara delar av uniformen. Ska du ha någon av de specifika graderna i bilden, eller någon annan grad?

Jag förutsätter också att du menar vettiga reproduktioner, då det annars blir ohemult dyrt.
Jag skulle vilja ha uniformen som den främsta underofficeren bär. Jag är intresserad av att köpa hela uppsättningen.
Citera
2024-04-18, 12:12
  #7
Medlem
george.sthlms avatar
Vill du ha "äkta vara" dvs från 1940-1945 så får du åka till någon loppmarknad i Brasilien eller
Argentina.

I Tyskland är dessa olagliga sedan 1956
Citera
2024-04-18, 13:07
  #8
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cokeer
Jag skulle vilja ha uniformen som den främsta underofficeren bär. Jag är intresserad av att köpa hela uppsättningen.

Okej. Äkta eller reproduktion?


Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vill du ha "äkta vara" dvs från 1940-1945 så får du åka till någon loppmarknad i Brasilien eller
Argentina.

I Tyskland är dessa olagliga sedan 1956

Nej det är inte olagligt att köpa och sälja sådant i samlarsyfte i Tyskland.
Citera
2024-04-18, 13:20
  #9
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Okej. Äkta eller reproduktion?




Nej det är inte olagligt att köpa och sälja sådant i samlarsyfte i Tyskland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Strafg...ch_section_86a
Citera
2024-04-18, 13:24
  #10
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
https://en.wikipedia.org/wiki/Strafg...ch_section_86a

Jesus.

Varför skickar du en länk där länkens, bokstavligen, första två rader förklarar för dig att det inte är förbjudet att samla på sådant i Tyskland, precis som jag sade?
Citera
2024-04-18, 13:40
  #11
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Okej. Äkta eller reproduktion?
.

Haha tyvärr får det bli reproduktion
Citera
2024-04-18, 13:41
  #12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jesus.

Varför skickar du en länk där länkens, bokstavligen, första två rader förklarar för dig att det inte är förbjudet att samla på sådant i Tyskland, precis som jag sade?

Hahah, tillämpningen på " "art or science, research or teaching" är extremt strikt så att en privatperson
skulle kunna ha en "samling" hemma funkar inte om du inte tillhör ett universitet eller annat.

Jag fått föreläsning på en loppmarknad i Augsburg för många år sedan då jag efterfrågade
denna typ av objekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback