Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 11:57
  #49
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Har tyvärr (eller vadå tyvärr?) aldrig bott (vad jag vet) i en lägenhet där någon blivit mördad. Säkerligen har folk dött i någon lägenhet man bott i.

Men förstår inte vad ni alla är så rädda för, vad ska hända menar ni? För mig spelar det ingen roll vad de tidigare ägarna höll på med även om dom nu höll på att hugga ihjäl varandra. Idk. Så länge det inte finns några spår kvar så dör man (he he) väl inte av det.

Hjärtat är man mörkrädd så är man.
Citera
2024-04-24, 12:09
  #50
Medlem
En oerhört skrämmande sak hände en natt där jag bodde, vill inte gå in på detaljer men fick inblick i en sexualsadists sjuka sinne. Undvek vara där på natten lång tid efteråt. Senare fick jag veta av grannen att de som bott där innan var en familj där mannen "inte var snäll". Så kanske finns det energiminnen. Aldrig trott på något sådant innan.
Citera
2024-04-24, 12:37
  #51
Medlem
Orm Ondes avatar
Det är inte alls ovanligt att priset på hus blir lägre när någon blivit mördad där. Jag vet ett hus strax utanför Göteborg där mannen mördade sin kvinna, det gick för någon miljon lägre än motsvarande hus runt omkring. Det var ett rätt omskrivet mord, så det gick inte för mäklare och säljare att mörka det hela - även om det inget stod i annonsen.

Om man inte är spökrädd, kan man göra bra affärer på mordhus och mordlägenheter, åtminstone om man själv har för avsikt att bo där och inte tänker sälja i brådrasket.
Citera
2024-04-24, 12:39
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do-not-know
Hej jag skulle vilja veta om någon annan har erfarenhet av att ha köppt lägenhet där de begåtts mord i. Offtast kan man ju få lägenheten billigare men är de värt ?

Har det varit svårare att sälja vid ett senare tillfälle ? Har ni trivts i hemmet eller tängker man mycket på vad som hänt där osv ?
Berätta gärna ni som har erfarenhet
En gång i tiden hade jag tänkt "so what?" men inte längre efter att ha bott i en lgh där jag vaknade typ varannan natt av att någon ruskade om mig, alternativt ropade någonting. Det var en dröm men jag hade aldrig den drömmen någon annanstans än just i den lägenheten.

Efter den upplevelsen ser jag annorlunda på saker och ting.
Citera
2024-04-24, 13:00
  #53
Medlem
Gonorres avatar
Jag hade köpt lägenheten direkt. Den är ju dö-billig.
Citera
2024-04-24, 13:15
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Kan vara tvärtom. Om någon gått loss på familjen med motorsåg och spridit ut den över tak och väggar antar jag att förening eller dödsbo bekostar en helrenovering och att man får betala extra mycket.

Varför skulle föreningen bekosta det?
Citera
2024-04-24, 13:18
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle föreningen bekosta det?

Tänker om det inte finns någon annan som kan ta hand om sörjan. Bör ligga i föreningens intresse att inte ha lägenheter uppe på Hemnet som ser ut som scener ur en splatterfilm.
Citera
2024-04-24, 13:32
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tänker om det inte finns någon annan som kan ta hand om sörjan. Bör ligga i föreningens intresse att inte ha lägenheter uppe på Hemnet som ser ut som scener ur en splatterfilm.

Det är absolut inte föreningens jobb. Skulle vara om bostadsrätten återgått till föreningen så de renoverar och upplåter den på nytt. Men så länge det är dödsbo som säljer ska föreningen inte lägga ett öre på det.
Citera
2024-04-24, 13:35
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är absolut inte föreningens jobb. Skulle vara om bostadsrätten återgått till föreningen så de renoverar och upplåter den på nytt. Men så länge det är dödsbo som säljer ska föreningen inte lägga ett öre på det.

Och det var därför jag skrev "förening eller dödsbo". Jag lät det vara underförstått att det förra gäller om det senare saknas. Ursäkta min otydlighet. Återgå nu till din suppleantsyssla i din egen BRF.
Citera
2024-04-24, 13:51
  #58
Medlem
Om du tänker logiskt har det åtminstone iaf dött både en och två i typ varje bostad genom århundrandena.
Citera
2024-04-24, 14:10
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do-not-know
Hej jag skulle vilja veta om någon annan har erfarenhet av att ha köppt lägenhet där de begåtts mord i. Offtast kan man ju få lägenheten billigare men är de värt ?

Har det varit svårare att sälja vid ett senare tillfälle ? Har ni trivts i hemmet eller tängker man mycket på vad som hänt där osv ?
Berätta gärna ni som har erfarenhet

Inte just lägenhet .en jobbade med besiktningar förut, skulle säga att du absolut ska pruta plus gå igenom bostaden mycket noga, det ska ha saneras och renoverats gott, inga blodstänk bakom golvlister etc.

Hur känslig man är är individuellt. Jag hade inte köpt, mår tillräckligt illa av att grannen dog i dråp/olycka. Märklig energi.
Citera
2024-04-24, 14:38
  #60
Avstängd
Beror nog på varför det begicks mord. Är det ett område med mycket kriminalitet så folk är rädda att besöka gatan kan man nog få ner hyran några hundra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback