Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 22:03
  #133
Medlem
Crabbofixs avatar
Fler mysiga skyltar...

"Canarias is paradise for tourists and gangsters"

"yo no tendre a donde ir cuando destruyan mi tierra" = i will have nowhere to go when they destroy my land

"es nuestra puta casa" = it's our fucking house

"We hate the 16 million visitors every year...the island has collapsed': Canary Island locals voice their SUPPORT for mystery graffiti artist daubing anti-tourist slogans around their 'prison paradise'"
Citera
2024-04-21, 22:07
  #134
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Ytterligare en "jagvetfanbästutanatthaenjävlaaning"

En äldre svensk man som bor i samma hus som damen i fråga menar att hon har mentala problem, grannar har ringt polis vid ett flertal tillfällen. Hade du dessutom läst i strängen hade du (kanske) fattat att demonstrationerna inte handlade om turister utan överexploatering och överetablering.

Är det någon som har klurat ut vad detta handlar om egentligen? Expressen har öst på med detta "turisthat" nu i flera månader. Har Bonniers investerat i turistanläggningar i Turkiet? Eller har det något med klimathysterin att göra? Eller är det bara journosar som vill göra enkla rep. och göra avdrag på turistresan samtidigt?
Citera
2024-04-22, 01:47
  #135
Medlem
ceyifam2s avatar
Lokalbefolkningen har uppenbart rätt till absolut största delen.

Visst flyter det in mycket turistpengar, men i vilka fickor hamnar dessa och vad tillförs samhället _egentligen_?
Citera
2024-04-22, 10:00
  #136
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Några år sen jag var där men upplevde aldrig några problem med lokalbefolkning däremot jobbiga negrer som sålde skräp och alla pakisar i särskilt i Kasbah. Undra när protesterna i Marbella börjar mot alla "svenska" kriminella blattar.
Citera
2024-04-22, 11:27
  #137
Medlem
Ska till Gran Canaria i maj, hoppas kunna ta lite selfies med turisthatsklotter, vore kul att hamna i en konfrontation med någon lokalbo också.
Citera
2024-04-22, 18:36
  #138
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReinfeldtM
Ska till Gran Canaria i maj, hoppas kunna ta lite selfies med turisthatsklotter, vore kul att hamna i en konfrontation med någon lokalbo också.

Har du inte flygskam?
Kolonisationsskam?
Konfrontationsskam?
Helt skamlös och hårdhudad?

Vem är den där sosseminstern som har lägenhet i Las Palmas?
Dan Eliasson och fd GD!

"Dan Eliasson lämnade uppdraget som generaldirektör för MSB, efter Expressens avslöjande om hans resa till Las Palmas under jul och nyår. I en intervju med Expressen sa han att resan var ”nödvändig”, men bara dagar senare avgick han."

Bor han där permanent nu?
Behandlas man sämre som permanent boende än som tillfällig turist av inhemskingarna?
Citera
2024-04-22, 21:40
  #139
Medlem
Mrflinks avatar
Vill dom inte ha mig där, så åker jag inte dit.
Jag tycker vi bojkottar Kanarieöarna så får vi se om dom blir gladare.
Dom kan väl alltid exportera saffran, bananer och tobak.
Det kommer nog att finnas bostäder till den inhemska befolkningen men inga arbeten eller inkomster. 80% av Kanarieöarnas intäkter kommer från turismen.
Så lycka till!!
Citera
2024-04-23, 12:51
  #140
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Fler mysiga skyltar...

"Canarias is paradise for tourists and gangsters"

"yo no tendre a donde ir cuando destruyan mi tierra" = i will have nowhere to go when they destroy my land

"es nuestra puta casa" = it's our fucking house

"We hate the 16 million visitors every year...the island has collapsed': Canary Island locals voice their SUPPORT for mystery graffiti artist daubing anti-tourist slogans around their 'prison paradise'"

Shit, jag startade tråden med en artikel och det visar sig att flera efterföljande artiklar poppat upp och nu senast demonstration i Las Palmas. Nu börjar jag inse att det inte är en reporter som intervjuat öns 5 missnöjda vänstermongon, utan det här är större än jag föreställt mig.

Så för min del är det slut med Kanarieöarna. Även Mallorca har kapitulerat. Jag tänker inte åka till ett ställe där de uttryckligen inte vill ha mig.

Sedan håller jag med många här i tråden. Lycka till att klara er på egen hand. Många jobb är direkt kopplade till turismen.
Citera
2024-04-24, 09:19
  #141
Medlem
På sant FB-manér så är vi inte är önskad så blir det långfingret till dom. Dom flesta av oss är där en vecka eller två, dom lever i det. Lite perpektiv för f-n.

Det finns ju någonting mellan noll turism och invasion.
Citera
2024-04-24, 15:54
  #142
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Kanariöarna är kört.

Vänster och miljö-mupparna kommer få folk med sig på tåget och det kommer resultera i ett hat mot alla slags turister.

och eftersom vänster och miljö-mupparna ingenting begriper så kommer det inte resultera i några vettiga lösningar, istället kommer det bara resultera i att mindre begåvade människor får för sig att kanarieöarna skulle klara sig bäst utan turister överhuvudtaget.

denna åsikt kommer sedan att spridas mer och mer och resultera i ett renodlat turisthat, vilket kommer leda till husockupationer, vandalisering, verbala och rent fysiska attacker mot turister (vilket ju i viss mån redan hänt, se exempel nedan)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-inte-kasta-ut

"I november fick familjen ett samtal från Kanarieöarna. En okänd man hade brutit sig in och flyttat in i deras lägenhet när de var hemma i Sverige. I väntan på ett domstolsbeslut kan de inte kasta ut honom – men måste fortsätta betala hyra, el och vatten."

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-kanarieoarna/

"Ann-Catrin Martinsson berättar att hon den senaste tiden fått anonyma lappar i brevlådan och klisterlappar uppsatta på sin dörr. På lapparna har det bland annat stått: ”Stäng dörren, öppna den inte igen”."

"fick en ölburk kastad på mig. Sen när jag gick vidare kunde jag höra saker, då en del inte visste att jag förstod vad de sa. De kallade mig hora bakom ryggen och en del sa saker rakt upp till mig, som: ”gå hem”."

Många i den här tråden vill ha enkelt svar. "Det är ju bara exploateringen de är emot.." nej de är emot turismen också.
När jag startade den här tråden visste jag också att det inte är en fråga med ett enkelt och entydigt svar.
Visst de lever av turism, men å andra sidan brukar pengarna studsa tillbaka och hamna i Tyskland, Sverige och UK igen.
Sedan anser jag personligt att det är fina öar och fin del av världen, men vill folk uttryckligen inte ha mig där, så åker jag inte dit. Detta ger faktiskt en chans till att utforska nya alternativa områden.
Citera
2024-04-24, 16:12
  #143
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Många i den här tråden vill ha enkelt svar. "Det är ju bara exploateringen de är emot.." nej de är emot turismen också.
När jag startade den här tråden visste jag också att det inte är en fråga med ett enkelt och entydigt svar.
Visst de lever av turism, men å andra sidan brukar pengarna studsa tillbaka och hamna i Tyskland, Sverige och UK igen.
Sedan anser jag personligt att det är fina öar och fin del av världen, men vill folk uttryckligen inte ha mig där, så åker jag inte dit. Detta ger faktiskt en chans till att utforska nya alternativa områden.

Man kanske inte ska överdriva, men mitt intryck är att det finns risk att det kommer leda till nåt slags allmänt missnöje och att det riskerar att på olika sätt drabba enskilda turister då vissa människor kommer ha svårt att skilja på det ena och det andra.

Det kanske inte är ett problem för dom som bokar en vecka all inclusive och stannar på hotellområdet, men för den som vill röra sig mer fritt så kan man ju föreställa sig att man blir drabbad av ett visst missnöje.
Citera
2024-04-24, 23:26
  #144
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Man kanske inte ska överdriva, men mitt intryck är att det finns risk att det kommer leda till nåt slags allmänt missnöje och att det riskerar att på olika sätt drabba enskilda turister då vissa människor kommer ha svårt att skilja på det ena och det andra.

Det kanske inte är ett problem för dom som bokar en vecka all inclusive och stannar på hotellområdet, men för den som vill röra sig mer fritt så kan man ju föreställa sig att man blir drabbad av ett visst missnöje.

Eftersom jag tränar rätt mycket både styrka, kondition och ibland boxning så vill jag använda min vältränade kropp till att vandra och utforska. Det är så jag njuter och slappnar av. Hade inte klarat av att ligga och jäsa vid en hotellpool.

Var på Gran Canaria 2016 och vi råkade bland annat ut för en fett otrevlig lokal gubbe vid en utkiksplats som verkligen hatade oss helt utan anledning. Situationen började bli så otrevlig att jag och min tjej valde att köra vidare därifrån.
Senare lyckade vi snacka med en ung lokalinfödd kille på sådär 17 år. Supertrevlig, men han berättade för oss om hur många äldre genuint hatar besökare och hur de är emot all utbyggnad av ön.
Några dagar senare träffade vi ett spanskt par som hade hyrt en trasig Opel Cascada där ACn gav endast värme på full patte. Riktigt fin bil, men det gick inte att köra runt med den. De berättade att de var från Madrid och att det kändes tryggt o snacka med oss eftersom de kände att folk var lite dryga mot dem även om de var spanjorer.
Vi fick också en fet sten i rutan på hyrbilen när vi körde en sen och mörk kväll så att vi fick byta hyrbil. Var förmodligen en sten som ramlat från ett berg då jag har svårt att tro någon suttit och tryckt i bushen mitt i natten. Eller?

Om någon tar till Gran Canaria 2024 eller nästa år 2025, så kanske det är massor av liknande och ännu värre händelser. Precis som du säger, så kommer man nog att överge destinationen och påverka sin omgivning att inte åka dit.
Jag tror att Kanarieöarna behöver kyla av sig lite och en rörelse som välkomnar besökare kanske växer fram. Tills dess får lokalbefolkningen sitta och mysa med nigritos som kommit dit med gummibåt för att stjäla.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3586932

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback