Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-08, 09:16
  #1
Medlem
DraconianTimess avatar
Turisterna blir allt fler och lokalbefolkningen på Kanarieöarna (Teneriffa) börjar surna rejält på turisterna.
Det klagas på att turister driver upp hyror för lokalbefolkningen och att skadorna på naturen numera är oåterkalleliga. Vidare är det feta trafikstockningar och nerskräpning. Parkeringsplats är omöjligt att hitta.

Turistguider och taxichaufförer varnar för att du som turist inte längre kommer att få någon bra semesterupplevelse på Teneriffa.

https://www.expressen.se/nyheter/var...et-om-kollaps/

Någon som upplevt detta? Jag var själv på Teneriffa 2013 och Gran Canaria 2016. Sedan dess har jag inte varit där på öarna. Teneriffa var i januari 2013 så där var inget kaos, utan rätt tomt. På Gran Canaria hade vi ett smärre helvete varje kväll när vi skulle försöka ställa bilen någonstans.
Citera
2024-02-08, 09:28
  #2
Medlem
Det är ju turistländer så..

Visst stryp hela turismen så kan fr väl se hur de går för öarnas ekonomi sen.
Citera
2024-02-08, 09:29
  #3
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Turisterna blir allt fler och lokalbefolkningen på Kanarieöarna (Teneriffa) börjar surna rejält på turisterna.
Det klagas på att turister driver upp hyror för lokalbefolkningen och att skadorna på naturen numera är oåterkalleliga. Vidare är det feta trafikstockningar och nerskräpning. Parkeringsplats är omöjligt att hitta.

Turistguider och taxichaufförer varnar för att du som turist inte längre kommer att få någon bra semesterupplevelse på Teneriffa.

https://www.expressen.se/nyheter/var...et-om-kollaps/

Någon som upplevt detta? Jag var själv på Teneriffa 2013 och Gran Canaria 2016. Sedan dess har jag inte varit där på öarna. Teneriffa var i januari 2013 så där var inget kaos, utan rätt tomt. På Gran Canaria hade vi ett smärre helvete varje kväll när vi skulle försöka ställa bilen någonstans.

Var på Gran Canaria nyss på ett TUI blue hotell. Klimatet var underbart men den där charter grejen var inte för oss. För mycket folk precis hela tiden. Upplevde väl inte att folk var surare än de brukar vara på semester orter. Fattar ju att det blir trögt med semester firare precis överallt hela tiden. Något hat kunde jag inte uppfatta på mina 14 dagar i solen, en viss leda, ja.
Citera
2024-02-08, 09:36
  #4
Medlem
Det där med turister på Kanarieöarna är både himmel och helvete samtidigt: utan turismen skulle öarnas ekonomi i stort sett kollapsat, så turisterna behövs. Men Kanarieöarna har blivit så populära att det under ett år är i runda slängar fem gånger fler turister än fast boende på öarna... Det säger sig självt att så många turister sliter på både naturen och samhället.

Vad kan man göra åt saken? Som turist kan du välja att åka till något annat ställe. Som boende på någon av Kanarieöarna kan du välja att tex hålla dig borta från de stora turistorterna, men i takt med att turisterna sprider ut sig så blir det svårare. Eller så kan du flytta från Kanarieöarna...
Citera
2024-02-08, 09:41
  #5
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Turisterna blir allt fler och lokalbefolkningen på Kanarieöarna (Teneriffa) börjar surna rejält på turisterna.
Det klagas på att turister driver upp hyror för lokalbefolkningen och att skadorna på naturen numera är oåterkalleliga. Vidare är det feta trafikstockningar och nerskräpning. Parkeringsplats är omöjligt att hitta.

Någon som upplevt detta?
Jag bodde i en liten håla på södra Teneriffa år 2001 som heter El Medano, jag arbetade på flygplatsen och talar spanska. Stannade ungefär ett halvår innan jag flyttade till spanska fastlandet. Visst märker man att öborna är speciella, de är lite smått rasistiska mot spanjorer från fastlandet som dom kallar "Godos".
Man kan förstå att dom blir frustrerade över fulla turister som kommer till öarna för att supa, knarka och knulla negerhoror. Så var det åtminstone för 20 år sedan.
Citera
2024-02-08, 09:44
  #6
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdnaukhoff
Var på Gran Canaria nyss på ett TUI blue hotell. Klimatet var underbart men den där charter grejen var inte för oss. För mycket folk precis hela tiden. Upplevde väl inte att folk var surare än de brukar vara på semester orter. Fattar ju att det blir trögt med semester firare precis överallt hela tiden. Något hat kunde jag inte uppfatta på mina 14 dagar i solen, en viss leda, ja.

Tack för info! De där öarna lever av turister, men just nu verkar det vara fler turister än de kan hantera.
Någonstans där räcker infrastrukturen inte till. Det blir kaos med bilar, bussar och folk som rör sig precis överallt.
Fast frågan är om man verkligen kan skylla allt elände på turister. När jag var på Gran Canaria med min sambo, lyckades vi snacka med en lokal infödd kille. Det var i samma veva som järnvägen där planerades. Lokalbefolkningen (killens föräldrar) gick fullständig ape shit mot den här planerade järnvägen.
Samtidigt gnäller folk på att det är för mycket bilar. En järnväg på Gran Canaria från Las Palmas, genom flygplatsen till Maspalomas hade kunnat reducera biltrafiken avsevärt.
Känns det inte som att lokalbefolkningen skjuter sig själva i foten?
Citera
2024-02-08, 09:51
  #7
Medlem
Farbaute666s avatar
Inget hat alls, bara förnuftiga medborgare som ser turismens baksida. Har varit på både Teneriffa och Gran Canaria de senaste åren och allt fungerade bra där.

Det gäller väl att de allokerar turistintäkterna rätt och rustar upp infrastrukturen där det behövs, vågar säga nej till överexploatering.

Ingen vill väl att öarna ska fullkomligen dränkas av turister och att inget genuint ska finnas kvar?
Citera
2024-02-08, 09:52
  #8
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag bodde i en liten håla på södra Teneriffa år 2001 som heter El Medano, jag arbetade på flygplatsen och talar spanska. Stannade ungefär ett halvår innan jag flyttade till spanska fastlandet. Visst märker man att öborna är speciella, de är lite smått rasistiska mot spanjorer från fastlandet som dom kallar "Godos".
Man kan förstå att dom blir frustrerade över fulla turister som kommer till öarna för att supa, knarka och knulla negerhoror. Så var det åtminstone för 20 år sedan.

Å ena sidan kan man vara frustrerad över turister, men å andra sidan bygger öarnas ekonomi helt på turismen.
Klart att man kan bli lack på det brittiska packet som är pina i röven på alla runtomkring. Men när man läser den artikeln jag länkar till samt en massa andra liknande artiklar mellan raderna så framkommer snarare bilden av att lokalbefolkningen skjuter sig själva i foten.
Sexturism... ja, men vem har öppnat alla de där swingerklubbarna och raggvänliga ställena i Maspalomas? Turisterna själva eller?
Bilkaos... ja men lokalbefolkningen kämpade själva med näbbar och klor mot en järnväg på Gran Canaria.
Höjda hyror... ja de själva höjer ju hyrorna för varandra.
Citera
2024-02-08, 09:58
  #9
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Å ena sidan kan man vara frustrerad över turister, men å andra sidan bygger öarnas ekonomi helt på turismen.
Ja, jag har svårt att se hur deras patetiska bananer skulle kunna rädda ekonomin. Jag har fått ett intryck av att dessa inavlade kanarier är mer efterblivna än den genomsnittlige sydamerikanen...
Citera
2024-02-08, 10:20
  #10
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Teneriffa var inget trevligt resmål 2010. Stod massor med negrer överallt och sålde klockor och annan skit längs promenaderna. Tacka vet jag Grekland.
Citera
2024-02-08, 10:29
  #11
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Jan Emanuel har ju nyligen köpt hus på Kanarieöarna. Säkerligen ett riktigt stort fult hus och så drar han omkring i vräkiga vrålåk. Sin vana trogen har han nog retat upp lokalborna.

Han jättestora lyxbåt som brukar ligga i en båthamn på Djurgården har länge stört folk omkring. Den är för stor, passar inte in och är i vägen. Han själv verkar sakna förståelse för sådant.

För att kunna vistas bland folk måste hänsyn vara en huvudregel, och vissa människor har den inte.

Kan det vara så att det är Jan Emanuel har fått hela rörelsen mot turismen att ta fart?

Ja fast vissa människor dras med avundsjuka och mindervärdeskomplex. En sådan som Jan Emanuel sticker i ögonen på de som inte kommit upp i hans nivå. Själv retar jag inte upp mig utan kommer snällt att prata med en sådan och fråga vad man behöver göra för att skaffa sig dessa vrålåk och fet lyxbåt. Sedan är det upp till mig att avgöra om jag har lust med något liknande eller om jag nöjer mig med vad jag har. Tyvärr funkar inte folk sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ja, jag har svårt att se hur deras patetiska bananer skulle kunna rädda ekonomin. Jag har fått ett intryck av att dessa inavlade kanarier är mer efterblivna än den genomsnittlige sydamerikanen...

Att bara leva på turism är egentligen en misslyckad strategi om man själv inte producerar något. Visst pengar kommer in från turismen (fx. Tyskland), men när tex. hotellägaren investerar, köper Bosch diskmaskiner och en fet Porsche att köra runt med så har ju pengarna åkt iväg till i det här fallet Tyskland igen. När hotellägarens kids väljer att studera på universitet i München och sedan bosätta sig och jobba i Tyskland så har den lilla turistön bara blivit totalt fuckad av Tyskland.
Tyvärr men så är det och man kanske kan börja fundera på om man inte skulle börja förlägga produktion av något på ön. Vad sägs om att tillverka kretskort och datorer? Thailand börjar till exempel konkurrera med Kina på den fronten.
Citera
2024-02-08, 11:10
  #12
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Tack för info! De där öarna lever av turister, men just nu verkar det vara fler turister än de kan hantera.
Någonstans där räcker infrastrukturen inte till. Det blir kaos med bilar, bussar och folk som rör sig precis överallt.
Fast frågan är om man verkligen kan skylla allt elände på turister. När jag var på Gran Canaria med min sambo, lyckades vi snacka med en lokal infödd kille. Det var i samma veva som järnvägen där planerades. Lokalbefolkningen (killens föräldrar) gick fullständig ape shit mot den här planerade järnvägen.
Samtidigt gnäller folk på att det är för mycket bilar. En järnväg på Gran Canaria från Las Palmas, genom flygplatsen till Maspalomas hade kunnat reducera biltrafiken avsevärt.
Känns det inte som att lokalbefolkningen skjuter sig själva i foten?

Att det finns ett motstånd mot sådant (tåg ect) känns ändå naturligt. Vi människor gillar inte när saker skall byggas och att det ska bli förändringar.

Men ja, kontentan är ändock att de flesta Kanarieöar är 100 % beroende av turism, frågan är väl mer hur de kan underlätta för sig själva. Eller ja, hur politikerna kan underlätta för de bofasta.

Vi har liknande problem där jag bor. Rika norrmän eller stadsbor är de som har råd att bo fint när vattnet. Visserligen har vi andra råd att bo bra men inte råd att bo med utsikt över vattnet.

De borde väl fixa ok bostäder med trista lägen som folk har råd att bo i på Kanarieöarna.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3586932

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback