Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 12:29
  #73
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu vet jag förvisso att svensk utbildning håller på att haverera fullständigt. Men än så länge så är väl de flesta som gått ut gymnasiet klara med det och fått godkända betyg i alla ämnen?

Du låter avundsjuk. Har du inte fullständiga gymnasiebetyg?

Poängen är ju att du inte har åstadkommit något. Du måste ju i alla fall plugga vidare.

Är man utbildad tandläkare så är det klart som fan det finns skäl att fira, man har just genomfört 5 års heltidstudier, man har ett yrke och man kan börja jobba omgående.

Men att gå ut gymnasiet?
Citera
2024-04-25, 12:53
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Nej det var lugnt, hon bodde i en annan stad där jag bara kände henne.
Men för övrigt så umgicks jag bara med äldre, så jag minns inte att jag avundade någon i min egen ålder som skrek på stan i vit keps.

Klart man har varit och är en idiot, men jag har ju tagit yrkesutbildning i vuxen ålder.
Så helt utslagen är man ju inte, trots mina... vanor.

Omvärldens fördömande angående ens vanor och ovanor är ofta irrelevanta. Då det är så individuellt hur personer kan hantera och tåla diverse rusmedel.

Jag minns att jag tyckte själv att det var trams att skandera "fy fan vad vi är bra". Man var ju helt införstådd med den stora lögnen de skallande ropen innehöll
Citera
2024-04-25, 13:01
  #75
Medlem
Blaskas avatar
Det var ju en enda stor fest och en milstolpe när man tog studenten. Tyckte det var svinkul. Bjudning på dagen och ut och partajja några dagar i sträck.
Citera
2024-04-25, 13:05
  #76
Avstängd
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analterego
Omvärldens fördömande angående ens vanor och ovanor är ofta irrelevanta. Då det är så individuellt hur personer kan hantera och tåla diverse rusmedel.

Jag minns att jag tyckte själv att det var trams att skandera "fy fan vad vi är bra". Man var ju helt införstådd med den stora lögnen de skallande ropen innehöll

Verkligen, tänk alla som går t.ex media eller något program där man inte "blir något", och sedan pallar dom inte med att plugga vidare... och slutar som något vårdbiträde.
Nej fan, vad dom inte är bra.
Citera
2024-04-25, 13:10
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det stämmer inte. Många saknar studentexamen, men de springer ut och firar "studenten" ändå. Jag har inget emot att ungdomarna firar och markerar avslutet av en viktig period i deras liv (även om det aldrig var intressant för mig, ens i den åldern). Men det är mycket i tonåren som man gör då, och tycker är helt normalt, som man i efterhand kanske inte skulle göra.

Men det som är både "cringe" och sorgligt är att de slöaste eleverna, som inte har en examen, ofta är de som firar mest.

Jag som jobbar inom skolan skulle vilja se en återgång till studenten enbart för de som faktiskt tagit examen. Idag är det många elever som våndas för själva utspringet eftersom det är ganska extremt i sitt utförande med allt vad det inkluderar (även om såklart många är taggade också).
Jag skulle jag vilja avskaffa det, åtminstone i storstäderna, hetsiga utspringet (som innebär att faktiskt springa ut från skolan till pumpande modern musik i någon form av hoppande hög av tonåringar). Gå tillbaka till något mer värdigt och ceremoniellt. En scen, utdelning av betyg, föräldrar i publiken på stolar, gruppfoto. Ett mer städat och värdigt avslut.


Håller med. Cermonin har urholkats. Det som stör mig mest är utspringet i skolor med stora kullar av ungdomar från invandrarursprung. Ett jäkla liv, som om man var på en fotbollsmatch. Visselpipor och privatbilar som tutar och skränar. Många tycks tycka det är fint. Men jag saknar just det lite cermoniella. Fast det är nog bara att gilla läget, kaos är det nya som gäller.
Citera
2024-04-25, 13:13
  #78
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Vad är det för konstig ritual? Du är klar med gymnasiet och ska springa ut och sedan hoppa upp och ner i en ring med klassen och sen ska ni springa bort? Vad i helvete?

Jag gjorde det här för 3 år sen och för fortfarande av cringe. Bokstavligt talat dör.

Vad är det här?

Du undrar varför folk gör det? Att det är cringe och du bokstavligt talat dör av hur pinsamt det är.

För att sen berätta att gjorde exakt samma sak för knappt 3 år sen, är du helt dum i huvudet? Har du verkligen en gymnasieutbildning?

Detta är tradition, vad är problemet jävla invandrare.
Citera
2024-04-25, 13:15
  #79
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ja att fira att man INTE är klar och färdigutbildad är ju förstås att betraktas som närmast sinnessjukt.

Det är lite som att fira i fotboll i halvtid.

Eller att ställa sig och jubla i köket för man just ordnat förrätten.

Eller att fira att man har fått hem en tjej från krogen INNAN man fått ligga.

osv

Många nöjer sig med en gymnasieutbildning, jag gjorde det och har garanterat tjänat mer pengar än vad du kan önska. Ska nog fira det ikväll från min terass på Östermalm.
Citera
2024-04-25, 13:18
  #80
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Många nöjer sig med en gymnasieutbildning, jag gjorde det och har garanterat tjänat mer pengar än vad du kan önska. Ska nog fira det ikväll från min terass på Östermalm.

Ja du nöjer dig.

Andra har större ambitioner, och tur är väl det. Jag vill gärna leva i ett samhälle där folk faktiskt utbildar sig till något.

Skulle inte låta någon som endast gått ut gymnasiet laga mina tänder, för att ta ett exempel.
Citera
2024-04-25, 13:20
  #81
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Vad är det för konstig ritual? Du är klar med gymnasiet och ska springa ut och sedan hoppa upp och ner i en ring med klassen och sen ska ni springa bort? Vad i helvete?

Jag gjorde det här för 3 år sen och för fortfarande av cringe. Bokstavligt talat dör.

Vad är det här?

Det är en kvarleva från den tid det faktiskt betydde någonting att ta studentexamen, när svåra prov genomfördes och den som klarade proven fick mössan, medan den som misslyckades fick gå ut bakvägen utan mössa.

Idag är det bara en meningslös rest från den tiden, då alla och envar, oavsett hur värdelösa betyg och underkänt slutbetyg man har, får mössa och ska "fira sin studentexamen".
Citera
2024-04-25, 14:11
  #82
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ja du nöjer dig.

Andra har större ambitioner, och tur är väl det. Jag vill gärna leva i ett samhälle där folk faktiskt utbildar sig till något.

Skulle inte låta någon som endast gått ut gymnasiet laga mina tänder, för att ta ett exempel.

Mina ambitioner var att tjäna pengar och det kan ingen trött professor på KTH lära mig. Många stora företagsledare och dylikt har inte utbildat sig mer än grunden, vad säger du till dom?
Citera
2024-04-25, 14:16
  #83
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Mina ambitioner var att tjäna pengar och det kan ingen trött professor på KTH lära mig. Många stora företagsledare och dylikt har inte utbildat sig mer än grunden, vad säger du till dom?

Jag säger att dom hade varit än mer framgångsrika om dom hade utbildat sig, har svårt att tro att särskilt många företagsledare tycker det är en bra idé att inte utbilda sig, dom skulle sannerligen inte vilja se sina egna anställda med endast gymnasieutbildning.
Citera
2024-04-25, 14:36
  #84
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag säger att dom hade varit än mer framgångsrika om dom hade utbildat sig, har svårt att tro att särskilt många företagsledare tycker det är en bra idé att inte utbilda sig, dom skulle sannerligen inte vilja se sina egna anställda med endast gymnasieutbildning.

Ja, om Mark Zuckerburg inte hoppade av efter ett år på Harvad hade han säkert tjänat mer än sina 100Billion dollars Eller Bill gates som också hoppade av Harvard. Så dom hade väll inga ambitioner eftersom dom inte gick klart sina utbildningar va? Du är bättre än dom för du pluggade längre
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback